Jump to content

Finne stempelposisjon på Sabb 2H, mangler TDC

sjølaks

Recommended Posts

Hei! Vi forsøker å feilsøke en Sabb 2H som er tungstartet og går dårlig/stopper. Etter å ha byttet dieselfilter, rengjort dieselpumpen og dyser, har vi fremdeles ikke lokalisert problemet. Tenkte derfor å justere ventilene i morgen, men svinghjul og motorblokk mangler TDC-merking. Hvordan kan jeg finne ut når stemplene står i høyeste posisjon, slik at jeg har noe å justere etter?

Eg vil sei at for å justera ventilane, tørne motoren til ventilane på ein sylinder veksler, at eksosventilen stenger og innsug åpner, merke mens begge ventilane er åpne, og derifra tørne akkurat eit tørn, og so justera på den sylinderen. Gjenta med andre sylinderen. Det kan nok vera greit å skru ut sigaretthylsene, mens dette pågår, det letter tørninga betydelig

Vi prøvde dette i dag, men får fremdeles ikke start på motoren. Denne tørner rundt, men motoren gir absolutt ingen respons. Vi har sjekket dysene, og det ser ut som det kommer drivstoff frem til disse. Selve dysehodet bra ut, men den ene dysespissen beveger seg kanskje noe tungt i holderen.

Er det andre tips til hva vi bør sjekke? Jeg er litt overrasket over at motoren ikke har gitt fra seg så mye som et hikst. For én uke siden fungerte den ganske fint.

Monter dysene opp/ned, og kjør motoren på starteren med full gass. Da ser du om de forstøver skikkelig. Hold gjerne et hvitt ark bak for å se bedre, det er ikke store mengder som skal komme ut. Kommer det en fin dusj, så gir du motoren 4-5 pump med oljekanna i hvert startsigaretthull og prøver igjen. Det er jo en Sabb, så den skal starte....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei, og takk for tips. I dag demonterte vi dysene, og oppdaget av dysespissene ikke kunn gli helt uhindret i selve dysene. Vi tok gikk derfor over dem med slipepasta, og det hjalp en del. Men det virker likevel som om dysene er noe ustabile. Da vi kjørte dem opp/ned forstøvet den ene skikkelig, mens den andre kom etterhvert. Da vi monterte dem på plass igjen fikk vi ingen respons da starteren dro motoren rundt.

For å utelukke vann i dieselen koblet vi fra tanken, fylte ny diesel i filterhuset og kjørte starteren mens vi helte ny diesel i drivstoffslangen (etter å ha luftet drivstoffsystemet, selvsagt). Heller ikke dette ga noe respons.

Er det fremdeles rimelig å anta at det er dysene som er problemet? Bør vi levere dem til overhaling? Og hva koster denslags? (båten ligger i Oslo).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...