bergie Startet 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2014 Fikk vann på tanken tidligere i vår. Tømte tanken fullstendig. Har nå ca 45 liter diesel/vann stående på kanner. Vannet var innblandet i dieselen. Dieselen var grå/grumset. Ikke klar som normalt. Vil dette vannet felles ut med tiden, slik at jeg kan bruke noe av dieselen? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Du tapper en skvett på ei gjennomsiktig flaske å da ser du at vannet legger seg i bunnen av flaska med et klart skille. Om det er dieseldyr i dieselen må du bare kaste hele beholdningen. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
nordan family 27 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Vannet feller seg normalt ut på sekunder, så at blandingen var og forble grumset tyder vel på at det er en tilsetning med i bildet her? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Vann og diesel skiller seg normalt umiddelbart helt ved at vannet samler seg på bunnen. Men: dersom du har brukt emulgator vil vannet ikke skille seg ut med en gang, og noe vil ofte bli emulgert konstant. Da jeg fikk vann i dieselen var den iblandet Hammerdown som er en emulgator. Likevel samlet det seg masse vann på bunnen av tanken når dieselen fikk stå i ro. Etter å ha tappet ut vannet har jeg latt denne dieselen stå i ro i ett år. Det samler seg ikke mer vann på bunnen, men dieselen er rlemdeles blakk og ikke ikke helt klar som ny diesel fra pumpa i marinaen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hakkannen Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Slik blakket diesel fungerer utmerket i pottebrennere (gjerne i de moderne dieselvarmerne også?). Så har du muligheten for egen tank til varmeren kan alltid dieselen få bein å gå på I tillegg; brente dieseldyr er døde dieseldyr Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Takk for svar Jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd her. Båten har stått hele vinteren med denne mengden på tanken. Planen var å tømme tanken helt nå i vår. Sjekket tanken før utsetting så godt det lar seg gjøre gjennom et 45 mm hull i bakkant av tanken. Tanken er 35 cm dyp og ca 100 cm lang. Da så den overraskende fin ut. Dieselen var blank, og det var lite dritt i bånn. Sugde opp det jeg så. Satte båten på sjøen og tok en liten tur. Etter det var forfilteret fullt av vann og dritt, og resten av dieselen av blakk. Fylte på Alron ved én fylling i fjor vår. Kan rester av dette føre til at vannet er forsatt emulgert? Hadde ikke vann eller blakk diesel i forfilteret i løpet fjorårets sesong. Litt grums bare. Slik båten var plassert i krybba, stod den med fall forover. Kan vann og dritt ha lagt seg fremme i tanken, bak deleveggen, og dermed ute av syne for meg da jeg sjekket? Men antar at vannet da ville ha lagt seg på bunn i tanken umiddelbart etter at båten ble liggende stille igjen? Mistenker også at en mulig forklaring kan være lekkasje rundt påfyllingslokket. Etter at jeg hadde vasket/spylt båten, la jeg merke til at vannet som rant langs dollbordet der påfyllingen er, stod nesten over lokket. Dette skjedde etter at jeg hadde sjekket tanken. En lekkasje rundt lokket kan forklare vannmengden i dieselen. Håper noen vil ta seg tid til å hjelpe meg sortere teoriene rundt dette..... Får vel anse dieselen som ubrukelig, og levere den på et passende sted. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Så vidt jeg vet er Alron en emulgator. Regner med at den har gjort dieselen blakk og dratt med seg vann in i filteret. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Pleier å ha litt vaselin på gjengene til påfyllinga. Tror det tetter om gjengene er slitt og pakninga tørr. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 (redigert) Vaselin er bra, men 100% tett påfyllingstuss er første bud. Skift pakning hvis du er i tvil! Redigert 26.Juni.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bergie Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Må få byttet pakningen. Men vannet blir ikke stående opp på lokket nå som båten ligger på sjøen. Siden dieselen så fin ut da jeg kikket på tanken, vil jeg anta at vannet kom inn på tanken da jeg spylte båten mens den lå i krybba. Hadde vannet vært på tanken fra tidligere, ville vel dieselen vært blakket da jeg sjekket? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.