Jump to content

Wiking 21 snekke prosjekt

Allan E

Recommended Posts

Junior fikk seg en båt her om dagen og i går la vi ivei å hentet den. Det er en eldre Wiking 21 etter hva vi tror.

Sannsynligvis har det blitt påbegynt et motorbytte til en Sabb men den propell som står montert her er fast.

Hvis en skal bytte til Sabben så blir det litt jobb med å bytte hylserøret også.

Båten har stått ute med en svært fillete presenning og det er vel minimum 5 år siden noen rørte den sist.

Forrige eier borret heldigvis et par hull i bunnen slik at regnvann rant ut på en grei måte.

bilde

bilde

Denne motoren er ikke skrudd fast så egentlig tenkte vi på å løfte den ut igjen å heller konsentrere oss om Vetusen. Denne motoren har satt seg tror jeg.

Har ikke prøvd å rotere den men den skulle nok være relativ enkel å få til å gå rundt igjen.

Det er en 3.10 på ca 20 hk. Den har tidligere stått montert på et volvo penta seildrev så da burde det vel gå å montere en volvo girkasse også.

Hva slags MS-kasse er vi skal se etter? Skal det være kasse med rett er skrå aksel ut f.eks?

Redigert av Allan E (see edit history)

Da er sabben ute av båten og jeg har sånn smått fått sett litt på Vetusen. Det er tre alternativer for å kunne skru fast en girkasse. Hvilke av disse tre variantene kan være mest standard.

bilde

Hullet har en diameter på ca 207 mm, det er 6 bolthull, 3 på hver side og boltdiameteren er 235mm.

bilde

Hullet er ca 86mm i diameter og den vannrette avstanden mellom hullene er ca 95mm.

bilde

Her er det en adapterplate som gjør at denne motoren kan kobles til et Volvo Penta seildrev. En liten aksel må da brukes.

Nå ønsker jeg en girkasse med rett aksel på denne motoren slik at den kan brukes i snekka.

Er det noen som vet og kan gi meg noen tips?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...