Jump to content

Gassbrenner med gåen temperatursikring


tobixen

Recommended Posts

Ergelig altså, jeg er ganske sikker på at selger av båten demonstrerte at begge gassblussene virket, samt at sikringen som skal skru av gassen dersom blusset slokker fungerer - men allerede på første tur med båten hadde vi store problemer med å få det ene blusset til å brenne, og nå brenner det bare om man holder inne bryteren. Temperaturføleren virker tilsynelatende ikke. Hvordan fikser man slikt?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Tobixen. Nå skal jeg fortelle deg noe rart.

 

Det du beskriver opplevde jeg får noen år siden i min forrige båt, på begge blussene. Jeg gikk til Marine Service i Bergen for å kjøpe nye temperatursensorer. Karen bak disken sa at de dere sensorene de gikk aldri i stykker. "Jeg kunne fikse problemet ved å legge en liten kule med aluminiumsfolie i regulatorknappen der akslingen gikk inn". Dette var noe forbannet tull tenkte jeg, og bestilte to nye følere til ca. kr. 800. Jeg monterte etterhvert den ene men det hjalp ikke på problemet. Da forsøkte jeg, bare for å ha gjort det, tipset fra gubben i butikken. Og vet du hva? Det virket!!! :ghost:

 

Jeg skjønner ennå ikke hva den kulen gjør og hvordan i himmelens navn og rike det kunne løse problemet :saint:.

 

Forsøk du også :yesnod:

Link to post

Gjerne svaret er så enkelt at kulen i enden av akslingen sørger for at akslingen går lengre inn og dermed åpner bedre for gassen?

Joda, men reguleringsbryteren er fjærbelastet, så du får bare trykket den lenger inn når du skal tenne gassen. Etter tenning, når du slipper knappen spretter den ut i vanlig posisjon, og da skulle ikke kulen bety noe, men den gjorde vitterlig det av en eller annen merkelig grunn.

Hmmm. Vi får se om tobixen opplever det samme...

Link to post

Det er gjerne magnetventilen som streiker. Den ligger der røret fra flammesensoren er tilkoblet "bryteren". Vet ikke hvordan denne magnetventilen virker da det er noe helt annet enn det som kalles magnetventil i industrien.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Slik ser det ut etter å ha åpnet toppen (to lange skruer - en på hver side, tre skruer på høyre bluss, to skruer på venstre bluss):bilde

Det ser ut til at det mangler noe på høyre gassbluss, bak til høyre - sammenlignet med venstre bluss, bak til venstre? men det burde vel ikke ha noe å si?

bilde

Ledningene ligger litt forskjellig - jeg prøvde å rukle og flytte litt og "kjæle" litt med høyre ledning, og godprate med den ... og gjett hva ...

 

bilde

Magic!

 

Så skrudde jeg sammen tingene igjen, veldig forsiktig, og minst fem ganger under prossessen stoppet jeg opp og forsikret meg om at blusset fortsatt fungerte.

 

bilde

Hurramegrundt!!

 

Men, jeg tipper ledningen til føleren bør byttes - jeg tipper denne kommer til å slutte å fungere igjen akkurat når vi har størst behov for å lage mat ...

 

znick: følger ledningen med til de sensorene du kjøpte?

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Der står litt om hvordan tennsikringen virker her: http://ingeniordebat.dk/index.php?topic=2063.0

 

Magnetventilen er den alu.fargede saken som står mellom ledningen fra flammevakten og gassventilen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Takk SveinHa, det var informativt. Da kan jo aluminiumsfolien til znick også forklares; ved å dytte akselen hardere inn får man bedre kontakt med magneten, slik at det er mer sannsynlig at kontakten blir stående der. Jeg holder fortsatt en knapp på at mitt "problem" ligger i dårlig kontakt i ledningen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 3 uker senere...

Takk znick! Nå virker høyre bluss igjen. (det går litt tregt med vedlikeholdsoppgavene når vi er hele familien ombord).

 

Jeg var med det første ganske skeptisk til om dette ville virke. Ledningen så bare så veldig forskjellig ut fra den jeg hadde, og jeg forestilte meg også at den var mye kortere. Det vises ikke så godt på bildet, men den ledningen jeg hadde var ganske fleksibel og så litt anderledes ut - den nye ledningen er solid og ikke fleksibel.

bilde

 

Jeg fikk nå bøyd til ledningen, og lagt den omtrent til slik den forrige lå. Jeg var nervøs for å bøye for mye på ledningen, aner jo ikke hvor mye bøying den tåler ... helt pent ble det ikke ...

bilde

 

Men hurra!

bilde

 

Oups - det ble en del til overs. En slags form for splint/sikring for å holde føleren på plass. Dette ble et dilemma, for å få sikringen på plass måtte jeg ha bøyd mer på kobberledningen. Føleren sitter tilsynelatende godt der den er uten noe slags form for splint, så jeg bestemte meg for å la det være slik.

bilde

 

Fantastisk!

bilde

 

Nok en gang ... takk til znick (samt SveinHa for innsikt på hvordan denne greia egentlig virker)!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 7 år senere...

... men det varte bare noen år.  Høyre bluss har vært mer eller mindre i ustand i et eller to år, så jeg må vel bestille opp et par nye sånn følere.  Venstre bluss begynner også å få problemer, må holde bryteren inne lengre og lengre.  Det er ganske sikkert at det er føleren eller ledningen og ikke bryteren det er noe galt med, for skrur jeg gassen helt ned så hender det at den slukker seg.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 2 år senere...

Jeg synes jeg har behov for å bytte slik flammevakt litt vel ofte.  Det store blusset til høyre (som jeg bruker minst) pleier vanligvis å vare i uker eller måneder før flammevakten gradvis "dør hen", det lille blusset til venstre (som jeg bruker mest) pleier vanligvis å vare i måneder eller år.   I en overgangsfase er det slik at blusset av og til dør ut på laveste flamme samt at det tar ekstra lang tid før jeg kan slippe knappen.  Etterhvert så må man holde knappen inne hele tiden for at man skal få flamme.  Er det andre som har tilsvarende erfaringer?  Disse flammevaktene skal jo i utgangspunktet vare ganske lenge?  Gjør jeg noe galt?  Er det noe galt med ovnen?  Eller kanskje den ikke er designet for å bli brukt på daglig basis?

 

Tiåringen (nå tolvåringen) kom opp med triks med å kile en lang lighter mellom knappen og ovnsdøren slik at knappen holdes inne.  Det fungerer jo på et vis dersom ovnen ikke er i bruk, men sikkerhetsmessig er det et ganske så skittent triks, det fungerer dårlig dersom begge knappene må holdes inne, og det er lite praktisk dersom man skal regulere på flammen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 1 time siden:

Er det andre som har tilsvarende erfaringer?  Disse flammevaktene skal jo i utgangspunktet vare ganske lenge?  Gjør jeg noe galt?  Er det noe galt med ovnen?  Eller kanskje den ikke er designet for å bli brukt på daglig basis?

Jeg tror ikke du gjør noe feil. Tennsikringen varer ikke evig men det skal nå være snakk om år i flertall...

 

Jeg kjøpte meg en brukt gasskoketopp for 2 år siden og der er ett av 5 bluss litt treg til å registrere flamme men det var slik fra starten av og har ikke forandret seg. Brukes daglig og har jevnlig kokerier som står på i 7-8 timer og noen ganger i 3 døgn...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

De skal ha varme for å produsere litt strøm som går i ledningen tilbake til ventilen. Det vet du sikkert allerede. Blir de fulle av sot eller annet bøss vil de ikke virke. Evt kan du snu litt på sprederen til gassen for å få en av flammene til å treffe nærmere? Kan evt pusses rene med litt smergelpapir. Eller bøye festet så den kommer nærmere flammen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...