Leon KAD502 Startet 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2014 Mens jeg har dørk oppe for å skifte tankgiver tenkte jeg å rense tanken for grum og dritt. Det finnes ikke mye, men litt som sikkert er greit å få bort.Jeg kvir meg litt for å fjerne det store lokket på tanken. Jeg har ikke peiling på hva slags tetning eller pakning som sitter under der. Hvilke viten og erfaring har dere andre her inne på forumet ved å åpne det store lokket?Er det vanskelig og få tett igjen ved å benytte den pakningen som sitter der fra før (om det gjør det). Om det ikke er noen pakning der, kan det være brukt tetningsmasse alla sikaflex eller lignende?Om det ikke er noen pakning der så er det sikkert brukt en tetningsmasse, men hva anbefales det å brukes? Må ha noe som tåler løsningsmidler og petroleumsprodukter. Hva har du brukt før i såfall? Har ett spørsmål til. Er det dette lokket som kalles mannlokk, eller er det det lille lokket som selve tankgiveren sitter i. Jeg legger ved ett bilde slik at det er lettere å forstå. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
TMe Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Oljebestandig gummi = nitril. Leveres i forskjellige håndheter (shore) Tegne den med eks. AutoCAD, lagre som dxf-format og bestill den hos et firma som leverer pakninger. eks. Vestpak Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Ja, det var jo litt av en operasjon, men takk for tipset. Tok opp lokket nå, og der satt det en papirpakning type den man får kjøpt på biltema. Det har da vært tett i mange år, så derfor stikker jeg på Biltema og kjøper en ny som jeg skjærer til. Det blir gjort helt uten AutoCAD og eksterne leverandører. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
NilsPils Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 (redigert) Det kalles "mannlokk", men det er neppe noen mann eller kvinne som er liten nok til å komme gjennom der. Så "håndlokk" er en bedre betegnelse. Jeg ville ikke betenkt meg på å ta av lokket for å gjøre tanken grundig ren. Dersom det er en gummipakning (flatpakning eller o-ring) er det svært sannsynlig at du kan bruke den om igjen. I verste fall bør det være kurant å skaffe ny. Dersom det er brukt pakningsmasse må du rengjøre flatene og påføre egnet flytende pakning som du kan kjøpe på Tess eller gjerne denne fra Biltema: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Vannpumpe/Pakningssilikon-36193/ Du bør ikke bruke Sikaflex eller lignenede fugemasser som limer lokket fast så du ikke får løsnet det neste gang. Redigert 26.Juni.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Brigg Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Korkpakning er etter min erfaring det beste. Biltema har pakningsark av kork som du kan skjære ut ny pakking av. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jan E. Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Når jeg laget mannlokk på dieseltankene fikk jeg det ikke tett med kork eller gummi pakninger. På de fleste remedier jeg fant i butikker stod det bensin og olje resistent, men ingenting om diesel. Så fikk Tools til å sende en forespørsel til Locktite, som kom tilbake med "bruk Loctite 5972". Og etter det har det vært tett. Finner ikke 5972 på hjemmesiden til Locktite nå, men de har nok kommet med en erstatning. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 På mine tanker er det originale korkpakninger fra 1986. Og de er like tette i dag selv om jeg har åpnet lokkene flere ganger opp gjennom årene. Men nå er jo Sagaboats kjent for å velge kvalitet til alt i sine båter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Eg trur nok eg ville valgt korkpakning der, ja. Og kanskje smurt den med grease på begge sider, for å tetta litt ekstra. Men før demontering, ville eg tatt ein tusj, syl eller skrujern, og rissa ein strek frå lokket og inn på den ramma som ligg rundt lokket. Den vil vera til god hjelp når lokket skal på igjen, so det kjem på riktig retning. Magne Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 (redigert) ...............Men før demontering, ville eg tatt ein tusj, syl eller skrujern, og rissa ein strek frå lokket og inn på den ramma som ligg rundt lokket. Den vil vera til god hjelp når lokket skal på igjen, so det kjem på riktig retning. Magne Og så ville jeg sjekke hva slags pakning som er brukt før ...... Spent på hva du finner i tanken. Redigert 26.Juni.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Leon KAD502 Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Korkpakning er kjøpt inn fra Biltema,jeg har merket og tatt bilde, lokket og tankflate er rengjort, så nå er det bare hovedjobben igjen. Skal tappe tanken og gjøre den ren nå. Takk for alle gode råd og vink. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.