Jump to content

Tettning på diesel tanklokk under dørken (bilde).

Leon KAD502

Recommended Posts

Mens jeg har dørk oppe for å skifte tankgiver tenkte jeg å rense tanken for grum og dritt. Det finnes ikke mye, men litt som sikkert er greit å få bort.
Jeg kvir meg litt for å fjerne det store lokket på tanken. Jeg har ikke peiling på hva slags tetning eller pakning som sitter under der. Hvilke viten og erfaring har dere andre her inne på forumet ved å åpne det store lokket?
Er det vanskelig og få tett igjen ved å benytte den pakningen som sitter der fra før (om det gjør det). Om det ikke er noen pakning der, kan det være brukt tetningsmasse alla sikaflex eller lignende?

Om det ikke er noen pakning der så er det sikkert brukt en tetningsmasse, men hva anbefales det å brukes? Må ha noe som tåler løsningsmidler og petroleumsprodukter. Hva har du brukt før i såfall?

Har ett spørsmål til. Er det dette lokket som kalles mannlokk, eller er det det lille lokket som selve tankgiveren sitter i.

Jeg legger ved ett bilde slik at det er lettere å forstå.

bilde

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Ja, det var jo litt av en operasjon, men takk for tipset. Tok opp lokket nå, og der satt det en papirpakning type den man får kjøpt på biltema. Det har da vært tett i mange år, så derfor stikker jeg på Biltema og kjøper en ny som jeg skjærer til. Det blir gjort helt uten AutoCAD og eksterne leverandører.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Det kalles "mannlokk", men det er neppe noen mann eller kvinne som er liten nok til å komme gjennom der. Så "håndlokk" er en bedre betegnelse. Jeg ville ikke betenkt meg på å ta av lokket for å gjøre tanken grundig ren.

Dersom det er en gummipakning (flatpakning eller o-ring) er det svært sannsynlig at du kan bruke den om igjen. I verste fall bør det være kurant å skaffe ny. Dersom det er brukt pakningsmasse må du rengjøre flatene og påføre egnet flytende pakning som du kan kjøpe på Tess eller gjerne denne fra Biltema: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Vannpumpe/Pakningssilikon-36193/

Du bør ikke bruke Sikaflex eller lignenede fugemasser som limer lokket fast så du ikke får løsnet det neste gang.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Når jeg laget mannlokk på dieseltankene fikk jeg det ikke tett med kork eller gummi pakninger.

På de fleste remedier jeg fant i butikker stod det bensin og olje resistent, men ingenting om diesel.

Så fikk Tools til å sende en forespørsel til Locktite, som kom tilbake med "bruk Loctite 5972". Og etter det har det vært tett.

Finner ikke 5972 på hjemmesiden til Locktite nå, men de har nok kommet med en erstatning.

Jara Wynja

På mine tanker er det originale korkpakninger fra 1986. Og de er like tette i dag selv om jeg har åpnet lokkene flere ganger opp gjennom årene. Men nå er jo Sagaboats kjent for å velge kvalitet til alt i sine båter. :thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eg trur nok eg ville valgt korkpakning der, ja. Og kanskje smurt den med grease på begge sider, for å tetta litt ekstra. Men før demontering, ville eg tatt ein tusj, syl eller skrujern, og rissa ein strek frå lokket og inn på den ramma som ligg rundt lokket. Den vil vera til god hjelp når lokket skal på igjen, so det kjem på riktig retning.

Magne

...............Men før demontering, ville eg tatt ein tusj, syl eller skrujern, og rissa ein strek frå lokket og inn på den ramma som ligg rundt lokket. Den vil vera til god hjelp når lokket skal på igjen, so det kjem på riktig retning.

Magne

:thumbsup:

Og så ville jeg sjekke hva slags pakning som er brukt før ......

Spent på hva du finner i tanken.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...