Jump to content

Preikestolen, Stølahavn/Revsåna i Lysefjorden

sjagen

Recommended Posts

Om været holder så blir det tur til Vestlandet i sommer. Sitter nå og går igjennom alt som må oppleves og Preikestolen er en av disse.

Havneguiden har en havn under Preikestolen (N58° 58.127' E6° 09.435') like ved en merket og bratt tursti opp på Preikestolen. Stien er ca 7km med 820m stigning (siden det er litt opp og ned). Regner med at denne turen tar en 8t med familien. Havneguiden sier at dette ikke er noen god havn og at det er en ruin av en gammel dampskipskai her. Her er kart:

1403809538.jpg

Spørsmålet er er det noen som har erfaring med denne havnen? Er det OK å fortøye sikkert slik at båten ligger der når vi kommer ned (selv om en stor fjordplog stryker forbi)? Alternativet er jo å ligge i Helleren ca 2Nm vest på andre siden av fjorden, men har ikke lyst på en tur i jolla med 4 personer etter at vi kommer ned av fjellet.

Om noen også har gått turen tar jeg gjerne i mot erfaringer fra denne også.

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Hei, enig med murphy's law her, gjestehavna på Tau er et godt utgangspunkt. I tillegg til en fin busstur, til prekestolen har du alt du trenger i havna, strøm, vann, dusj,vaskemaskiner og kort vei til butikker og diesel. Mølleparken er også en fin opplevelse. Fra gjestehavnen er det en 15 min gåtur til ferja til Stavanger, den tar en god halvtime så er man midt i sentrum i Stavanger. Kan anbefale gjestehavna på Tau. God sommer

IKKE LEGG DEG HER :nonod: (beklager skriking). Du kommer tilbake til "knust" båt. Kaien er til nedfalls. Mye sjø (ferje og hurtigbåter) fra trafikk i Lysefjorden. Bra alternativ med buss fra gjestehavna Tau :thumbsup: . Alternativ Jørpeland (samme buss som fra Tau) eller Bergevik på Forsand (her må en vel ta taxi) til Prekestolhytta. :smiley:

Redigert av Hallais (see edit history)

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Forrige helg gikk det advarsel om ras der inne også på VHF. Usikker på om situasjonen har roet seg/er sikret, og nøyaktig hvor det var, men småbåter ble advart mot å gå nære land på Preikestol siden.

Selv har jeg hatt mange flotte båtturer inn til Lysefjorden/Fantahålå/Preikesjolen etc, men jeg har faktisk i mitt 44 årige liv enda til gode å gå dit opp selv, har kun nydt synet nedene i fra så langt, og det til tross for at jeg er herfra, og foreldrene mine har hytte på Kvalvåg :blush:

Redigert : Mer om raset : http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/ryfylke/Fare-for-ras-i-Lysefjorden-3448679.html#.U61y_Pl_umE

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ok, ser at dette ikke er en god ide. "Knust båt" og steinras er hardtslående argumenter!

Jeg har ikke lyst til å være avhenig av buss/taxi. Har dere noen kommentarer til følgende plan: kjøre båten innerst i Botnefjorden ved Botn. Der er det ankringsplass i flg sjøkartet. Legge båten på svai og ta jolla inn til land. Det er en sti mot Preikestolen på ca 8 km som starter der.

Jeg skjønner ikke logikken med å legge skuta trygt vekk for så å ta familien med i jolla inn til det rastruede område!!!??? Anbefaler deg å gjøre deg avhengig av buss/taxi og ta turen fra Preikestolshytta - det er en flott tur (men folksomt - underlig å møte utlendinger på stilletthæler i fjellheimen)

Jeg har vært på Preikestolen 2 ganger, en organisert busstur og en med egen bil. Om dere ikke er "fotturfanatikere" så er turen fra parkeringsplassen tur nok. De første par hundre metrene er veldig bratt så "hobbyturfolk" kan godt be bussen stoppe i svingen på vei ned til parkeringsplassen, da letter det turen betydelig.

Sist jeg var der (5 år siden) hadde de IKKE kortautomat så en fikk ikke kjøpe verken mat eller suvenirer uten cash.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg skjønner ikke logikken med å legge skuta trygt vekk for så å ta familien med i jolla inn til det rastruede område!!!??? Anbefaler deg å gjøre deg avhengig av buss/taxi og ta turen fra Preikestolshytta - det er en flott tur (men folksomt - underlig å møte utlendinger på stilletthæler i fjellheimen)

Her er vi jo enige. Ikke aktuelt å gå opp Revsåna med de tilbakemeldingene.

Vi er vel litt "fotturfanatikere" :yesnod: så mitt nye forslag nå var altså å ligge på svai innerst i Botnefjorden å gå opp på stien (ca 8km). Antar/håper at dette er mindre farlig: Her er kart:

bilde

Er ofte i det området. Kommer litt an på farten deres, men det er en drøy dagstur det der. Kommer selvfølgelig an på farten dere går i, men det er en god del stigning som skal forseres. Kanskje dere burde tenkt på en natt i telt på Torsnes f.eks, og gått opp derfra. Så kan man bruke stien som går opp skaret øst for Husafjellet langs bekken. Heller mot å anbefale buss fra Jørpeland.

Jeg tramsler vel mer ut og inn på Lysefjorden enn mange andre, noen ganger med ROGALAND, men enda mer med SANDNES.

Den omtalte "kaien" bør du nok bare glemme, den er liten, dårlig og veldig utsatt for sjø fra passerende fartøy av alle slag. Det er vel også grunnen til at jeg knapt kan huske å ha sett båter ligge ved den kaien i det hele tatt.

Mht anbefalinger så heller jeg også til at Tau gjestehavn er et godt valg.
Erfaringer fra landsiden kan jeg dessverre ikke bidra med, for jeg har ennå ikke vært oppe på Prekestolen - det er alt for langt fra sjøen for min smak :giggle: :giggle: :giggle:

Og hvis jeg kan avslutte med å banne i kirken, så vil jeg si at det finnes mange steder i Ryfylke som har mer å by på enn Lysefjorden, de er bare ikke tilnærmelsesvis like godt markedsført :saint:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

.... Og hvis jeg kan avslutte med å banne i kirken, så vil jeg si at det finnes mange steder i Ryfylke som har mer å by på enn Lysefjorden, de er bare ikke tilnærmelsesvis like godt markedsført :saint:

Takker for gode råd! Havna er strøket fra lista. (Merkelig Havneguiden vil ha den med i bøkene sine.)

Jeg planlegger med godt vær og har defor blinket ut mye rundt Haugalandet og de yttre øyene. Adjektiver som spektakulær, unik, storslått, spesiell er ting som trigger når vi er på langtur. Kos, lun, ordna forhold etc. er ting som teller mest resten av året. Så hyggelig med tips til et par andre steder i Ryfylke.

• 1 år senere...

Gikk du inn i Botnefjorden og ankret opp, Sjagen? Hvordan var det? 

Et par år gammel denne tråden, men jeg bumper fordi jeg vurderer det samme nå i slutten av mai som et stopp på turen min oppover norskekysten i sommer. Blir i så fall for å gå opp til Prekestolen derfra, med ei natt i telt et sted på veien. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...