Jump to content

Volvo aqad31a som kaster olje ut veivhusventilasjon.

Jossi1973

Recommended Posts

Hei. Har en volvo penta aqad31a 1988mod, som kaster olje ut veivhusventilasjon, når man slakker av fra marsjfart på 3600omdr. Målt kompresjon og laveste sylinder hadde 24,8bar. Motor ryker litt ved oppstart, men lurer på om det kan være ventiltetninger, siden det avtar raskt(par min). Motor har ca 1900timer gangtid. Volvo har byttet turbo til ny og bedre type til denne motoren. Dyser er også overhalt nylig. Jeg kjøpte båten med disse problemene og noen mente at det var gjennomslag i motor, men usikker på om det er tilfelle. Er det noen innpå her som har hatt samme symptomer?

Legg eit ark over oljepåfyllingen når motoren går,det skal ikkje blåse bort sjølv med noe turtall.Ligger arket går det ann å bytte ut det bakerste toppdekslet for å få bort veivhus filter.Da vert dampen leda inn mot luftfilter Marinedeler.no har ombyggingsett.Det kan og prøves å ha oljenivået mellom strekane på peilepinnen.Startrøyken er det bare å godta,skal nok vere sånn

Takk for svar. Er ingen nevneverdig blåsing fra veivhus ventilasjon eller oljepåfylling, selv ved 3000omdr. Men det er når båten ligger i ro. Lurer på om det kan være at den nye forbedra turboen har en finger med i spillet? Feks med litt slitte ventiltetninger, om da trykket i innsugsmanifold kan blåse inn i motoren? Dette skjer bare når man slakker av farten på båten fra høyt turtall og motoren må ha belastning, for at det skal skje.

Dersom veivhusutluftningen virker slik den skal, og du får for mye trykk i motoren, så kommer jo det trykket fra et eller annet sted.

Det kan være at ventilene ikke tetter skikkelig, men da vil jo trykket i sylindrene lekke ut den veien, i stedet lekker det nedover mot bunnpannen og inn i motoren, noe som tyder på at stempelringene er dårlig og at du faktisk har gjennomslag.

Det kan også være toppakningsbrudd som gjør at trykket i sylindrene lekker ut i motoren, noe særlig annet kan ikke jeg komme på.

Normalt skulle du oppdage dette med en kompresjonstest, så det er vanskelig å si akkurat hva som er problemet, men det som er helt sikkert er at lekkasje i ventilene ikke vil føre til trykk i motoren som dytter olje ut utluftningen, tvert i mot.

Redigert av adeneo (see edit history)

På D31/41 er det et vinklet rør som går opp i bakkant av topp og inn på vipparmsaksel for oljelevering til smøring av vipparmer. På tidlig utgave av motorene var dette røret i kobber. Det har forekommet at røret endrer seg over tid slik at o-ringene ikke tetter som de skal. Det blir da litt for stor oljemengde under ventildekslene som ikke dreneringen tilbake til bunnpanne klarer å holde unna og oljen vil bli presset ut av veivhusventilasjonen. Dette ble erstattet av stålrør på senere motorer. Muligens årsak?

I.M:S har nok rett her tror også det er problemet ditt , ring Ragnar Ringstad i fredrikstad og snak med delelageret dem har solg et kitt (rør og oring) som du lett kan skifte selv ved å løsne vipperam aksel , jeg har selv skiftet et slik kitt på en tidligere 31 a motor , du kan se om det er problemet ved å ta av det bakere toppdeksellet og starte opp motoren det flommer mye olje i bakant rundt røret vis det er defekt , men husk at det ikke holder å bare skifte oring men også røret , det koster noen hundre lapper

Hei igjen. Mange gode tips og spesielt det med røret, men veivhusventilasjonen på min motor står nede i bakkant av motor. Noen centimeter over svinghjulshus. Motor blåser ikke ut oljepåfyllingen oppå ventildeksel. Har snakka med verksted og anbefalt å bygge om veivhusventilasjonen til slik den er på nyere motorer, med uttak på ventildeksel og slange inn på luftfilter. Men siden jeg skal bytte det bakre dekselet, skal jeg sjekke røret som nevnes her. Har også problemer med tregt å starte kald motor. Virker som diesel siger tilbake over natten. Har byttet alle tetninger på dieselsystemet, men lurer på om matepumpe kan være dårlig. Starter veldig lett når den har vært i gang noen minutter.

Har 2 stk 41a.På begge motorene er gløding tatt bort,da det sies at glødespiralen kan knekke med syinderskade som følge.Begge motorene er tung å starte,å ryker enormt når det er kaldt,og må få gå litt før dei går heilt reint.Motorene er gått 3750t,er godt vedlikeholdt.Båten er rein i hekkeningen ingen sot.Kjører med 3500 3600 rpm.Skal prøve å montere diesel vannvarmer for lettere start,og mindre røyk

Jeg også har gjort meg tanker om turbotrykket. Det synker saktere enn turtallet på motoren og har lurt på om det kan spille inn.

Det med glødespiralene skal jeg sjekke. Ser ikke ut til at gløding hjelper på min motor. Den oppfører seg som om man holder på å lufte dieselen. 31A motorene er kjent for å røyke under oppstart og litt på tomgang. For å bli kvitt røyken må man bytte til andre stempel, slik som D motorene har. Bra forum dette her?. Mye god erfaring og tips?.

Til Jakob T. Har hørt om andre som hadde startvansker på 41 motorer og da hjalp det å stramme en ventil, som står på enden av dieselpumpa. Disse motorene funka bedre nå man brukte motorvarmer på dem. Nå etterpå er de visst bra. På min har jeg prøvd dette og den skulle ha 80Nm. Det krever spesialpipe, som jeg lånte hos verksted i Bergen. Ingen forskjell hos meg, men de kan visst skru seg ut over tid. Dette er visst en tilbakeslagsventil og det hender at de må byttes. Du har sikkert sjekket dyser, men har du sjekket at dieselpumpene leverer riktig trykk.

Da har jeg bygd om veivhusventilasjonen på min motor, med stor suksess?. Etter testturen var det ingen olje i den nye veivhusventilasjonen. Kjøpte ombyggingssett hos marinedeler.no etter å ha snakka med de. Veldig greie karer, som er veldig imøtekommende og serviceinnstillt. Kan anbefales. Nå er den gamle ventilasjonen fjerna og den nye går fra bakre ventildeksel og inn i luftfilter. Ser veldig lovendes ut. Men skal sjekke oljerøret, som jeg fikk tips om at kunne være en medvirkende årsak.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...