Kallethekid Startet 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2014 En kompis har fått tilbud om å kjøpe en Hanto 24 til en forholdsvis hyggelig pris. I båten sitter en ferskvannskjølt 50 hk Peugeot-diesel. Han spør meg om hva han bør sjekke, men da jeg ikke kjenner denne motoren kaster jeg ballen videre. Noen med kunnskap/erfaring om denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Dette høres muligens ut som en Sabb Status Marine motor. Blokka er Peugeot og Volvo Penta MD21 er vel også samme motor. En ok motor hvis du søker her inne. Men ikke alle som liker den. Univa selger deler. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Sjekk om mariniseringsdeler kan skaffes, på MD 21 kan det bære vanskelig med deler. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 lettmetall topp på disse, så de er ikke for glade i høyt turtall/høye temperaturer. I snekke med moderat effektuttak så skal denne funke helt greit Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rogeri Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Var vel aluminiumstoppene som røk på disse ved hard belastning. Mener VP MD21 hadde satt max.turtall til rundt 4000 omdr. og det røynet hardt på. Om det er en VP ville jeg vært spesielt oppmerksom på overtrykk/luftbobler i eksansjonstanken/varmevekslern... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 (redigert) Dette er vel strengt tatt hverken VP eller Peugeot, derimot er det en Indenor som dessverre har et noget frynsete rykte.. Mulig motoren var god med rett bruk i hin og hårde dager, men den er gammel (rundt 30år) og en vet ikke hvordan den er blitt brukt. .Så jeg hadde lagt inn i budsjettet mulig motorbytte Redigert 27.Juni.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Torsen67 Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Trådstarter sier jo det er Peugeot? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Hei igjen, takk for svar. Det skal sies at Peugeot er tredjehåndsopplysninger... Selgeren fortalte min venn som fortalte meg at motoren er Peugeot. Kan godt være en Peugeotblokk som er Marinisert og solgt under annet navn. Har lest litt om MD21 her inne og hvis jeg tolker disse passe riktig kan disse vare lenge hvis man lar de blir varme før belastning og ikke presser de for hardt? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 (redigert) Det er en Indenor blokk, som er solgt under flere navn... ble blant annet benyttet av Peugeot og Citroen og en drøss andre fabrikanter.. Redigert 27.Juni.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
John_Kr Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Vist man skal dra dette litt mot bilmotorbransjen så betegnes vell Peugeot dieselmotorene som en av verdens beste motorer. Det er vell mange av oss som bandlyser bilmerket, men motorer er de best på, selv i min nye BMW så står det en Peugeot motor. Men som båtmotorer så har jeg ikke peiling... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
rogeri Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Indenor var i utgangspunktet en driftsikker motor, men VP klarte å "skape et annenrangs" produkt (som så mye annet på marinesiden) av disse ved å ta ut for mye effekt. Dette er en motor som normalt skulle ha 40-45 HK etter datidens norm. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Vel, den motoren i BMW er vel strengt tatt en PSA-motor tenker jeg;-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 (redigert) selv i min nye BMW så står det en Peugeot motor. kan jo bli forvirret av mindre, så BMW kjøper fra Peugeot samtidig som at de leverer til Yanmar? Redigert 27.Juni.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sydvesten Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 (redigert) Det er vel snarer PSA som selger motorer til mange andre, PSA er benyttet i mange biler i dag og de lager et stort antall motorer og typer.. BMW er også med her.. Redigert 27.Juni.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.