Jump to content

polering vha trykkluft


Framtia

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en trykkluftdrevet poleringsmaskin for å kunne polere båten mens den ligger i sjøen (ikke så gøy å jobbe med vanlig elektrisk maskin synes jeg). Ser at man skiller mellom poleringsmaskiner og slipemaskiner men vet ikke helt hva forskjellen består i. En eller annen form for eksentersliper er vel det som trengs. Mirka har maskiner i prisklassen 3-4000, noe som er i overkant av hva jeg tenker å bruke. På biltema finner jeg f.eks denne eksentersliperen: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Slipemaskin/Eksentersliper-O-125-mm-17397/

 

Noen som har tips/erfaringer?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Det er jo bare å kjøpe en slipemaskin og se hvordan det funker, jeg kan nærmest garantere at du blir skuffet.

 

Slipemaskiner kan selvfølgelig strupes ned, men da mister du også kraft, og det du sannsynligvis ender opp med er svidd lakk/gelcoat.

Polermaskiner har justering av hastighet og er derfor ofte dyrere enn slipemaskiner.

 

Det du spør om blir nesten som å erstatte en elektrisk proff polermaskin med en stor vinkelsliper, de ser helt like ut sett bort i fra hastighetsreguleringen på polermaskinen, men jeg kan garantere at du vil få problemer med å polere bilen eller båten med en vinkelsliper.

Link to post

Det trodde jeg var forklaringen også, men ser at denne

http://www.norbond.no/polermaskin-rop2312nv-77mm-trykkluft-p-967-c-238.aspx

fra Mirka også oppgis med 10000rpm, dvs det samme som den fra Biltema. Uansett er det jo mulig å ikke gi full gass hele tiden?

Jeg tror det er slik at motoren som driver eksentermekanismen går med opptil 10000 RPM, mens skiva går mye saktere rundt.

Øivind

Link to post

Problemet med gelcoat er at det er lett å brenne. De brennmerkene tror jeg ikke er mulig å få bort! det som er hele cluet når man polerer gelcoat er at motoren må være sterk nok til å gå på lavt turtall. de aller billigste har ikke sterk nok motor på lave turtall. Når det er sakt trenger man ikke proffutstyr for å få et bra resultat! Luftdrevet har jeg ikke erfaring med, men har vært med å pussa ned en bil med trykkluftdrevet pussemaskin. Den var ihvertfal effektiv

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det finnes roterende polermaskiner, og såkalte DA-maskiner, som oscillerer, omtrent som en eksentersliper. Det siste er ofte anbefalt for nybegynnere som forsøker seg på (dyr og ømfintlig) billakk.

 

Masse tips om bil- og båtpolering finner du på www.detailersclub.no

 

Ang. trykkluft: skal du slepe et stort aggregat med stor lufttank ned på brygga, koble til strøm der og polere via trykkluftslange? Høres noe risikabelt ut.

Jeg har en stor Rupes roterende til båt og en DA maskin fra Bilextra (990,-) til bil. Sistnevnte er nok litt svak for gelcoat da den ikke har " tvungen rotasjon" av polerpad'en og vil nok nesten stoppe opp når du legger mye press på, som du må gjøre med gelcoat. Og så er det vanlig å bruke mye vann på overflaten, slik at du ikke brenner overflaten.

Link to post

Jeg har blå gelcoat, og tar av den grunn en eller to runder mild rubbing av skrogsidene i løpet av sesongen for å beholde fargen. Fra før har jeg en slik poleringsmaskin: http://www.norbond.no/polermaskin-ps-1437-o150mm-p-890-c-238.aspx og den er flott. Men når jeg står med denne på utriggerne og i tillegg bruker vannslangen for holde flaten fuktig hender det ofte at ledning/kontakt detter i vannet. I det hele tatt synes jeg ikke elektrisk poleringsmaskin er noe stas å benytte i nærhet av stål og saltvann. Den er også relativt tung å betjene med en hånd, noe som man i praksis må slik arbeidsforholdene er.

 

Så det er derfor jeg lurer på om trykkluft kan være bedre egnet. Skulle man miste maskinen i sjøen er det vel bare å skylle og smøre opp på nytt. Den største utfordringen er vel luftmengden som trengs. Ser at noen av maskinene som teerex lenket inn klarer seg med ned mot 100 l/min. Min kompressor har 50 liters tank og leverer vel rundt 200l/min. Så derfor leker jeg med denne tanken, men vil gjerne ha flere synspunkter og tips dersom dette ikke er farbar vei.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...