Jump to content

Vanntankhygiene

tobixen

Recommended Posts

Egentlig et generelt spørsmål: hvordan sørger man for god hygiene på vanntanken? Jeg minnes at vi har hatt tråder med diverse tips om ikke-giftige rensemidler man kan tilsette drikkevannstanken (jeg ville brukt soda, og skylt grundig), samt tips om at man før en lengre havkrysning bør kjøpe drikkevann på flasker/dunker, og la de være forseglede frem til bruk - men i det daglige, hva er bra for vanntanken?

Selv tror jeg at god gjennomstrømning er bra - så jeg sløser bevisst med vannet dersom jeg vet jeg vil ha mulighet til å fylle snart. Jeg tror det er bra å tømme tanken så mye som mulig før den fylles igjen - så hvis jeg vet jeg har muligheten, venter jeg med å fylle til det har gått tomt. Jeg er også skeptisk til de første 10-20 literene på marinaen, vann som har stått i plastslangene i lengre tid, så jeg lar det ofte renne litt før jeg fyller vanntankene, f.eks. spyler dekk først. Men er det best å etterlate tanken full eller tom når jeg er lenge borte fra båten?

Litt teoretiske tanker ... dersom man tilsetter vanntanken kjemisk rent vann, så burde det ikke gro noe som helst på innsiden av vanntanken. Eneste mulige forurensingskilde ville i såfall vært gummi/plast/metaller fra selve tanken og koblinger inne i båten. Er dette en sannsynlig forurensingskilde?

Vannet man får fra slange på marinaen er ikke kjemisk rent. Det kommer (nesten alltid) fra et vannverk som (i Norge, nesten alltid) leverer en eller annen form for overflatevann. Overflatevannet inneholder i utgangspunktet en del mineraler, samt noe biologisk materiale (plankton, nedfall - f.eks. løv fra trær, etc ...). Vannverket filtrerer godt og tilsetter små mengder klor for å drepe eventuelle bakterier, så det burde ikke være så mye av det siste. Uten biologisk materiale, ingen kalorier, og dermed heller ingen mulighet for bakterievekst - eller hva? Og allikevel blir det nesten alltid et tykt belegg av bakterier på innsiden av gamle vanntanker, etter hva jeg har forstått.

På den gamle båten (som jeg enda ikke har solgt ... må i allefall skifte profilbilde før jeg kvitter meg med den) har jeg antageligvis en ståltank ... eller kanskje aluminium? Vannet har som regel partikler i seg, jeg har smakt på vannet, det kan drikkes i krisesituasjoner, sent på sesongen syntes jeg som regel det var OK å bruke vannet til te, ris, etc, men ikke som drikkevann. På den nye båten har jeg fleksible tanker (plast/gummi?). Selger mente det var OK å drikke vannet fra krana, det smakte litt ... "innestengt" til å begynne med, men etter litt sirkuasjon er det OK. Selger hadde også installert en egen tank som var beregnet til drikkevann, dersom han var i land hvor vannet fra marinaen ikke var drikkelig, ville han kjøpe drikkevann på flasker og helle på en vanntank med egen vannkran. Idioti, mener jeg - vi har prøvd å fylle denne tanken, men det smaker "innestengt plast", det er nødvendig med mye gjennomstrømning tror jeg - og bruker man først penger på å kjøpe vann, bør man behandle det litt bedre enn som så, IMHO. Da ville kanskje vannfilter vært en bedre investering.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Leste en artikkel om hvor mange tusen (eller var det millioner?) bakterier det kan være på de ytterste 10 cm av vannslangene i marinaer, skremmende! Dette var helt i begynnelsen av min båtkarriere på begynnelsen av 80-tallet.

Har derfor aldri puttet slangen ned i påfyllings-stussen, men holdt den like utfor uten direkte kontakt. Har aldri rensen vanntanken, jeg drikker vannet og har aldri hatt problemer med det. Stikkordet er jo hygiene!

Leste en artikkel om hvor mange tusen (eller var det millioner?) bakterier det kan være på de ytterste 10 cm av vannslangene i marinaer, skremmende! Dette var helt i begynnelsen av min båtkarriere på begynnelsen av 80-tallet.

Har derfor aldri puttet slangen ned i påfyllings-stussen, men holdt den like utfor uten direkte kontakt. Har aldri rensen vanntanken, jeg drikker vannet og har aldri hatt problemer med det. Stikkordet er jo hygiene!

Antibac våtservietter eller rødsprit og tørkerull for å tørke av enden på slangen er kjekt å ha i båten :-)

Mvh. SAP

Og jeg snakket til en kar i Farsund for noen år siden. Han han stod og skylte gjennom sin tilstoppede septikslange ved å føre vannslangen på kaien inn. (Og han skjønte ikke problemet)

Vi ønsker oss en praktisk vannslange, noen som vet hvor man får tak i den typen som blir "flat", eller en annen som kan pakkes greit sammen? Så en tysk båt som hadde en sånn, den tok nesten ikke plass i stuerommet. Har forsøkt hagesenter o.l, men ikke funnet.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Guest Avmønstret#

Har alltid drukket fra krana i båt. I perioder med lite bruk har jeg noen dråper sitron i om jeg skal drikke rent vann. Hadde partikler en vår men bare tømte og fyllte et par ganger så var det greit.

Er dypt skeptisk til å ha kjemikalier i drikkevannsystemet og har unngått det uten problemer.

Bruk mye vann er vel det beste rådet til å holde tanken rimelig ren. Drikker fra krana, fyller med tut nedi tanken. men ok å rense tuten på slangen, har tenkt på det noen ganger, men aldri gjort det enda, Ikke blitt syk noen gang. rimelig ny ståltank i ny båt. ca 34 år gammle :-)

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Jeg har noen ganger tørket vanntanker med klor og skylt godt etterpå.

Ellers prøver vi å få tømt vanntanken når vi legger fra oss båten.

Før fylling lar vi vannet renne en del før vi fyller tanken.

Har også en flat vannslange om bord som vi kjøpte hos en caravanforetning i Råde.

Var et bra tips å tørke slangen med antiback før man putter slangen oppi påfyllingen. Takk :-).

Vi drikker vannet om bord og aldri fått problemer er med det.

Var en stund siden vi vasket tanken i år så vi syntes ikke vannet smakte så godt så vi fikk kjøpte noen "piller" som vi helte på tanken og som skulle forbedre vannkvalieten. Skyldte tanken etterpå og synes vannet smakte bedre. Har for øvrig en kullsyre maskin om bord og med den så synes vi vannet smaker bedre.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Hei

Jeg vasker tanken innvendig hvert år med klor vann.

Tømmer tanken når båten ikke brukes over litt tid på sommeren. Dette bare for å kunne fylle dem med "friskt" vann. Er på Jobben 14 dager av gangen, så pleier tømme tanken før jobb.

Men hvet ikke om det er noe vits....

Konemor sier vannet smaker plast, så har ett par 5ltr kanner som brukes til drikkevann, og som fylles hjemme stort sett.

larss

Somnoen har vært inne på før, bruk mye vann og fyll ikke opp søndag kveld, men vent til du skal gå på fredag. har man tilgjengelig tank med mannlokk vask tanken på høsten med microfiberklut for å fjerne eventuelt belegg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vi har en tank på snaue 150 liter av rustfritt stål. I våres fylte jeg opp tanken og slapp nedpå en liter klorin. Pumpet slik at det luktet klor av vannet som kom ut av kranen. Lot det stå et døgn. Pumpet tanken tom. Fylte på nytt, byttet filterpatron (aktivt kull/sølvjodid). Vannet smaker helt greit.

Den gangen jeg jobbet på Frigg kom vannet med båt fra land. Vannet ble renset med ultrafiolett lys. Ble aldri syk av det heller. Dog var det et strengt kontrollregime fra medic'ens side. Tre hunder personer med diarè samtidig ute på en plattform er visst noe av et skrekkscenario.

Har drukket vann fra båtene i alle år (ca.55) ingen usmak på det vannet.

Vasker enden på slangen før fylling, For de ekstreme ha en egen 2 m med Gardenakopling.

Fyller tanken med Klorinvann hver vår og setter den på utskylling.

Da båten ble lite brukt skylte jeg tanken et par ganger i sesongen.

Lilleborg sier.

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.
Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank.

Den lette skyllemetode.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Og som Hulda sier, få klorvannet inn i slanger og kraner og la det stå der også det døgnet med klorin. Det er mye belegg og rusk som kan sette seg i slanger også. Har du gitter på tuten av kranene, svarer det seg å skru det av og rengjøre det også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har 2 vanntanker på til sammen ca. 1000ltr.

Sløser mye med vannet for å få hurtig utskifting.

Har ikke regjort tankene de 8 årene jeg har hatt båten. kikket nedi den ene for 3-4 år siden, ingen grunn til rengjøring av den.

Er borte fra båten I 5 ukers perioder. Om tankene er fulle, halve eller tome når jeg reiser, bryr meg ikke. Drikker selvfølgelig vannet fra tanken. aldri blitt syk. Hvis noen skal ha flaskevann ombord hos meg, får de bære det ombord selv.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Selv om det er større forhold, så kan jeg ta hvilken problematikk vi opplevde/opplever på skip/borerigger:

Kvaliteteten på bunkret vann!

Så lenge man produserer potvannet selv er det sjeldent og aldri probleme (lite aktuelt i denne sammenhengen). Når vannet bunkres fra land starter elendigheta. Det går på humus og forurensninger generelt. Svært sjelden er det tank og rørhygiene som forårsaker problemene.

Det beste er å holde overflatene på og inni tanken(e) rene, sørge for et visst forbruk, samt sjokkloring av tanker, rørføringer og tappepunkter en gang i året.

Vi ønsker oss en praktisk vannslange, noen som vet hvor man får tak i den typen som blir "flat", eller en annen som kan pakkes greit sammen? Så en tysk båt som hadde en sånn, den tok nesten ikke plass i stuerommet. Har forsøkt hagesenter o.l, men ikke funnet.

Snakket akkurat med en ombord, som kjøpte enn sånn flat ekspanderende slange på Canariholmane når vi var innom der I våres.

Han var litt skuffet. Han hadde litt lavt trykk på vannet I heimen. Resultatet var at slangen ikke ekspanderte til sin fulle lengde. Hvis han strupte enden ekspanderte den, men når han begynte å bruke vannet, begynte slangen å krype.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Guest Avmønstret#

Er det i det hele tatt noen som har blitt, eller har hørt om noen som har blitt dårlig av å drikke vannet fra tanken i båten?

Aldri hørt om, men tipper det er mange som tror de har blitt det.

Om det er magesjau som kommer ut ene eller andre veien så er det stort sett tarmbakterier som er problemet. Håndvask, håndvask og håndvask pluss litt gode rutiner på do ogi i byssa så tror jeg mye er gjort.

Kan ikke huske å ha hatt magetrøbbel ombord bortsett fra etter å ha spist på land.

--------

Nervøsitet med tanke på ventende havnemanøvre en gruer seg til kan derimot være mageregulerende. Opplever ofte å tro at jeg må på do rett før jeg skal manøvrere til land, men når jeg er ferdig er alt glemt og ikke må jeg noe lengre :-)

Så om noen sliter med hard mage kan de jo bare legge til i gjestehavn i fellesferien for første gang ;-)

Nervøsitet med tanke på ventende havnemanøvre en gruer seg til kan derimot være mageregulerende. Opplever ofte å tro at jeg må på do rett før jeg skal manøvrere til land, men når jeg er ferdig er alt glemt og ikke må jeg noe lengre :-)

Så om noen sliter med hard mage kan de jo bare legge til i gjestehavn i fellesferien for første gang ;-)

Dr kjenner jeg meg igjen.

Hva som er grunnen vet jeg ikke. Må alltid pisse rett før jeg skal legge til. Selv ved ankomst hjemmehavnen, Har lagt til der 100 ganger +, så nærvøsitet??

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

Det med pissing var godt å høre. Alltid når jeg skal legge til, selv rolig og pent i hjemmehavnen har jeg nå i alle år siden jeg fikk båten i 1987 blitt pissatrengt ved tillegging. Og ofte kommer det noen dråper i trusen også. :blush:

Kanskje en skulle lage en poll om dette "problemet"?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har druckit båt-tankvatten det senaste 30 åren utan att ha mått illa av det.

Mest är det förstås till te eller kaffe, men de senaste åren har vi även en Soda-Stream ombord och då gör vi eget bubbel-vatten från kranen.

Plus efter behov till Campari-Soda och efter smakanpassning till Gin & Tonic ...

Inga speciella åtgärder, man det är klart att vi är väl inte utpräglat sparsamma med vattnet.

Men näää, kissnödig blir jag inte.

(men det kanske kommer...)

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Jeg har ved et par-tre anledninger fått problemer med løs mage som bare måtte løses rett før ankomst til hjemmehavn. I siste tilfelle kan vel nervøsitet være innblandet (Oksval er en trang havn, og nybåten er stor, tung og verdifull), men slett ikke ved ilegging på Kambo (det var ganske lett, mye plass, liten båt, og båsen er polstret opp slik at jeg omtrent kan komme så fort inn som jeg vil uten at noe går galt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Millioner av bakterier er det over alt. Det er nok millioner av bakterier på de øverste 10 cm i påfyllingsstussen din også.

Så det gjelder å ikke bli paranoid.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...