Jump to content

Vanntankhygiene

tobixen

Recommended Posts

Tvättmaskinen ombord sörplar i sig ungefär 30-40 liter per tvätt.

Det var lavt forbruk. Har ikke målt, men innbiller meg at vaskemaskinen hos meg bruker betydlig mer på en normal vask.

Mitt vannforbruk ligger nok opp mot 60-80ltr I døgnet alt inkludert.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Mariell: Mitt vannforbruk ligger nok opp mot 60-80ltr I døgnet alt inkludert.

Vet ju inte hur många Ni är ombord med den förbrukningen, men som jag skrev så räknar jag 30 - 40 liter per person och dygn.

Och till Lars H: Vannforbruket må da være helt avhengig av personlig bruk?

Ja såklart. Därför skrev jag vad vattenförbrukningen erfarenhetsmässigt blir hos oss. Vi har 400 liter i tankarna, och det brukar räcka 5 dagar för 2 ombord. Och då är det nog 50 liter kvar.

Men man slösar mer med vattnet när tankarna blir större. Tidigare hade jag mindre båt = mindre vattentank och då förbrukade vi mindre per dag.

Jeg vet ikke hvordan vi kunne brukt mer vann. Men jeg glemte å si at vi ikke har dusj ombord. Vi bruker vannet til å vaske oss morgen og kveld, oppvask en gang om dagen (vi bruker IKKE papptallerkener) pluss det som måtte gå til matlaging som å koke poteter.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi har ikke så lang erfaring med forbruket enda, men har 750 liter å ta av. Det går til matlaging, vasking, dusjing og ikke minst, toalettet går på ferskvann.

Vil tro at med 2 voksne og 1-2 barn om bord at det holder ca. 5 døgn(helt avhengig av hvor mange ganger ungene skal i vannet og deretter dusje av seg saltet på plattformen).

Unger er ekstreme "vannforbrukere", det er i hvert fall sikkert.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Mariell: Mitt vannforbruk ligger nok opp mot 60-80ltr I døgnet alt inkludert.

Vet ju inte hur många Ni är ombord med den förbrukningen, men som jag skrev så räknar jag 30 - 40 liter per person och dygn.

Stort sett alene, men bor ombord når jeg er hjemme I Norge/Skandinavia.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg vet ikke hvordan vi kunne brukt mer vann. Men jeg glemte å si at vi ikke har dusj ombord. Vi bruker vannet til å vaske oss morgen og kveld, oppvask en gang om dagen (vi bruker IKKE papptallerkener) pluss det som måtte gå til matlaging som å koke poteter.

Nei ... det er nok sant. Men dere er erfarne båtfolk med gode "vannvaner" og et bevisst forhold til vannforbruket og til egen båt.

Gjennomsnittsnordmannen av i dag har vært vokst opp med at vann er et gratisgode. Når gjennomsnittsnordmannen pusser tennene står ofte vannet å renner til intet formål. Når man drikker et glass vann fra springen, lar man vannet renne helt til det blir kaldt. Er det lang vei til varmtvannstanken og man skal vaske fingerene, lar man ofte vannet stå å renne til det blir varmt. I stedet for å først fukte hendene litt, skru av vannet, såpe hendene grundig inn, for så å forsiktig skylle vekk såpa med små mengder vann, lar man vannet stå å renne med en tykk stråle under hele prossessen. Jeg har vokst opp med å spare på varmtvannet under oppvasken; fruen som har vokst opp med offentlig varmtvann uten forbruksmåler lar alltid vannet renne mens hun vasker opp. Når gjennomsnittsnordmannen dumper ned i en båt hvor kranene ser og oppfører seg som kranene hjemme, er det lett å ta med seg slike uvaner ombord.

Vi er en familie med barn, og vi tar ofte med oss gjester, så vi ser en markant økning av vannforbruket ifht forrige båt, hvor forholdene var litt simplere. Hadde det bare vært oss to ombord, hadde vi nok etterhvert lært oss å spare litt mer på vannet. Men som sagt, jeg tror (og det sier de fleste i denne tråden) at god sirkulasjon er viktig, så i begge båtene sløser jeg så mye jeg kan med vannet dersom jeg vet at jeg allikevel snart skal fylle opp vann.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg bor om bord, og med to barn fyller jeg vanntanken mellom en og tre ganger i uka. Har ikke større tank enn 120 liter. Er jeg alene holder den gjerne en uke eller to...dusjer ikke om bord annet enn på tur, da er jeg gjerrig med vannet og skrur av mens jeg vasker meg, skyller av møkka og ferdig. Jeg har krøller, og det stjeler naturlig nok noen ekstra liter når jeg skal skylle shampoen ut...men ideelt sett burde jeg hatt noe større vanntank, særlig vinterstid. Men da er jeg enda mer sparsommelig med vannet, og det varer tilsvarende lenger. Når det gjelder å drikke vann fra tanken, det gjør vi alle mann om bord. (Minstemann er to år, og aldri blitt syk) Renser tanken med klor en gang i året som flere har beskrevet over, ellers ingen andre tiltak.

Vi har 300 liter vann tilgjengelig i den båten vi har nå. Brukes opp i løpet av 3-4 dager på 2 voksne og 2 barn. Vi bruker godt med vann når vi er på korte turer, og tenker oss at hurtig veksling i vanntanken forhindrer problemer med bakterier. Titter relativt ofte inn i tankten (vi har ikke vannmåler) og kan ikke se noen form for ubehageligheter der. Båten er -87 modell, og vi spurte spesifikt om forrige eier brukte vanntanken til drikkevann (svaret var : Ja).

Vi har aldri vært syke av vannet, og bruker vanntanken som om det skulle vært hjemme.

Sjekket vannfilteret for første gang (3de sesongen nå) og fant bare bittelitt rusk der, ikke noe belegg av noe slag.

Tidligere båt har vi rengjort med én tank klorblanding (ca. 0,2 liter klorin 200 liter vann) og skylt ut 3-4 ganger før normalt bruk igjen deretter.

Behandler vanntanken med denne 1 gang før hver sesong; http://biotab.se/biotab-1/clean-water-tank.html (fåes hos bla Camping Gården ved tidligere Kjellstadbommen / E18)

og den fungerer nærmest ubehaglig bra. Fikser vistnok litt av hvert når det gjelder septiken og men har ikke benyttet den til det.

Vanntanken på båten er av glassfiber. Da jeg fikk den var vanntanken litt gulaktig i fargen slik glassfiber normalt er men etter et par behandlinger med denne ble tanken kritt hvit og filtret ... det snakker vi ikke om... men ingen hadde blitt syke av vannet før behandlingen.

Skal prøve den på septiken og.

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

VA0902_1803.jpgDette er den typen jeg bruker og den trenger 12-13 tsabletter pr 100L og er således mer effektiv enn den først linkede.

bilde

Det kan jeg ikke svare på men jeg vil tro det. Ta evt kontakt med produsenten (se link over) eller en forhandler, antar Campinvognforhandlere rundt om kan føre dette produktet men på hjemmesiden står det følgende så det ser greit ut mht ALU tank mv:

(tablettene jeg har har en litt annen emballasje og utførelse VA0902_1803.jpgog der står det båt uten forbehold)

BioTab Clean Water Tank desinficerar vattenbehållare av olika slag, vattentankar, vattenlås, packningar, varmvattenberedare, vattenkokare, akvarier, termosar, matbehållare för att nämna några typer.

En mulighet for de som har glassfiber eller plasttanker - har testet ut UV bestråling av hytte/brønnvann i plasttanker som nå har stått urørt i 3 år uten at noen form for groe eller uhumskheter har skjedd. I starten bestrålte jeg disse kannene med UV lys (egentlig en insektkiller fra Biltema) og det har medført at det overhode ikke finnes noe liv i kannene etter 3 år.

Til sammenligning begynte det å "gro" i løpet av en sommer på en ubehandlet kanne.

UV bestråling benyttes i alle vannverk for å drepe bakterier og det skjer umiddelbart.

Har man mulighet til å installere en UV lyskilde nær tanken vil den sannsynligvis rydde unna all potensiell skit på et øyeblikk.

Alternativt "UV bestråle" vannet på vei inn i tanken men det må da være til en "ren" tank om det skal være noen vits.

På BioTabLet som jeg bruker står det ingenting om det så vidt jeg husker så jeg fyller alltid tanken full 1 gang med tabletter, lar den stå over natten, tømmer den og fyller den 1 gang med rent vann til bruk.

Det er slik det er beskrevet for Bio Tab og så vidt jeg kan se. Skal sjekke BioTabLet boksen i morgen for å se om det er nærmere beskrevet.

Her er den svenske hjemmesiden for BioTabLet som jeg bruker:

www.biotab.se og

http://www.saljtema.se/index.php?option=com_content&view=article&id=79&Itemid=175

Den kan benyttes på 2 måterslik jeg leser det:

- som vannrenser - mindre dosering - vann kan drikkes etter behandling.

- som tankrenser (høyere dosering) vannet i tanken bør skiftes ut.

Jeg har kun renset tanken med den med svært godt resultat men sikkert smart å droppe noen tabletter i tanken ved fylling for å være sikker på at vannet holder beste kvalitet

Mer info på: www.biotab.se

Ingrediensene skal kun være:

Vätepyroksyd og natriumkarbonat og er vel relativt harmløse for mennesker i små doser.

Ok, da får jeg ta en tur bortom Askjem Campinsenter og se om de har det der.

Sikkert rimligere med klorin, men har fobi mot klorsmak I vannet, etter noen år I Cruisefart I Caribien. Der brukte de så mye klor at det smakte klor av drinkene, his du brukte isbiter.

MEDLEM I KNBF

Ser ut som den grønne esken er til å rense vannet og den blå er for å rense tanken.

Virker som begge typer er identiske og løser både tank sterilisering og vannsterilisering men doseringen er kraftigere ved tankrens enn vannsterilisering. Den blå varianten BioTabLet virker som den er kraftigere pr tablett enn den grønne, det er eneste forskjellenm jeg kan se. Virkestoffene ser ut til å være de samme.

Hela kannistrn rundt:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

.......Der brukte de så mye klor at det smakte klor av drinkene, his du brukte isbiter.

Det kaller jeg heftig klorbruk ja. Ødelegge edel vare totalt.....

Mener at det tilsettes noe klor i norsk drikkevann og men er ikke helt sikker. Kanskje Fluor og.

Noen her som kan av/bekrefte?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...