Jump to content

Vanntankhygiene

tobixen

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Vel den fungerer i hvertfall alldeles utmerket som tankrens så kan man velge om man vil gardere seg ved å bruke den som "vannforbedrer" eller ikke.

For al del, om man ikke har tilgang på rent vann så er det jo sikkert lurt men er det ikke bedre da å fylle i neste annen/havn i stedet?

Rent vann blir jo ikke forbedret av piller med blekemiddel og natron... Men kanskje en holder renna hvite :-D

Det kaller jeg heftig klorbruk ja. Ødelegge edel vare totalt.....

Mener at det tilsettes noe klor i norsk drikkevann og men er ikke helt sikker. Kanskje Fluor og.

Noen her som kan av/bekrefte?

Det aller meste av norsk drikkevann kloreres.

Jeg husker godt da de begynte å klorere drikkevannsforsyningene i Tromsø. I noen år var det lokale variasjoner, vannet fra reservoiret på Kvaløya ble klorert mens vannet fra Ringvassøya/Simavika ikke ble klorert - men alas, til slutt ble sistnevnte også utsatt for denne behandlingen. Til å begynne med syntes jeg vannet var udrikkelig, men det er en vanesak.

Jeg har egen drikkevannsbrønn i Tromsø, og en periode hadde jeg faktisk naboer som hentet kaffevann hos meg fordi de mente god kaffe var uforenelig med klorert vann.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 1 år senere...

Mangelfull bruksanvisning for rensing av ferskvannstanken.

Jeg har kjøpt en boks (100 tabl.) BioTab Clean Water. Boksen er utstyrt med giftmerke, og informasjon om å skylle med vann hvis man får noe i øynene osv. Men i bruksanvisningen står det kun: "Wait 3 hour before use". Ingen informasjon om at tanken bør skylles før bruk. Maritim visste heller ikke hvordan dette skal gjøres. Jeg vil i alle fall tømme og fylle tanken to ganger før bruk - uansett om det er nødvendig eller ikke.  

Det er jo forskjell på "giftig" og "giftig". Alle desinfiserende væsker er vel tildels giftige, men mange av dem er relativt harmløse for menneskekroppen når de er godt nok fortynnet. Klor er også giftig, og etanol er jo et fint eksempel :-) Men uansett, jeg har oppdatert båtwiki'en med tips om at man bør skylle godt etter bruk av biotab.

Jeg har nå fleksible tanker. De er jo litt transparente, til tross for at det mangler noen "inspeksjonsluke" er det jo til en viss grad mulig å inspisere samt rengjøre. Jeg vet ikke om jeg har nevnt det før - men i instruksjonene for selve tanken anbefales det vask med eddik mellom hver båtsesong.

(helt irrelevant anekdote - "Alt som tåler vann tåler Milo", heter det seg i reklamen - men dersom man ser på baksiden av flaska så ser man at det også er en sannhet med modifikasjoner) :-)

Fylte vanntanken i Plymouth før vi seilte over Biscaya til Madeira. Vannet smakte hinsides vondt, og smaken satt i tanken og slangene lenge etter. Om vannet var farlig å drikke vet jeg ikke, men det var helt udrikkelig, heldigvis hadde vi også fylt i løse tanker.

Enkelte mener at en watermaker er uunværlig for langturer hvor man ikke alltid kan stole 100% på bunkersvannforskyningen :-)

Forøvrig: blir alltid pissatrengt før tillegging:)

Du er ikke alene om det, enkelte har til og med problemer med "plutselig" behov for større toalettbesøk like før tillegging. Jeg har dobesøk inne som punkt på huskeliste for fortøyning :-)

Drikker vannet fra tanken uten problemer. Den blir inspisert med ujevne mellomrom uten at noen uhumskheter blir funnet. Hvis vi er usikre på vannkvaliteten fyller vi på løse kanner og flasker.

Det er tydelig at tillegging får fart på blæra. Jo mer upassende det er, jo mer må jeg. Går for eksempel alltid på do før jeg blir heist opp i masta for å skifte pære eller sjekke noe...

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 11 måneder senere...

Hentet ny forsyning med (1) BioTab Desinfeksjon x1 og (2) BioTab "Clean Water Tank" hos CaravanPusheren i dag. De hadde en hel hylle full av slike produkter nåmen jeg tom med disse da jeg har veldig god erfaring med  (1). Det kom så mye dritt ut av vanntanken med (1) at jeg ble midlere sjokkert.

Denne ser ut til å desinfinsere vannet og kan vøre i vannet på tanken.

(2) Clean water Tank" har jeg ikke prøvet ført så det blir interessant å se om det kommer mer guffe ut av tanken. USA glassfibertank fra 1992.

VA0902_1803.jpgVA0902_1803.jpg

bilde

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jeg startet visst en ny tråd som uunngåelig ble å omhandle vanntankhygiene igjen ... https://baatplassen.no/i/topic/128897-aqua-clean-dyrt-lurium/

Det er tre krav jeg synes bør gjelde før man kjøper slike produkter:

1) at det er overveldende sannsynlig at det fungerer. "BioTab Desinfeksjon" later til å være godt nok, ref innlegget over. Aqua Clean har visst fått enkelte gode brukeromtaler, men jeg skjønner ikke hvordan et produkt "uten kjemikalier" og som ihht sikkerhetsdatabladet kun inneholder vanlig salt kan virke.

2) jeg ønsker å vite hva slags stoffer jeg tilsetter vanntanken. Så vidt jeg vet kreves det ikke noe form for godkjenning for å selge slike produkter, "desinfiserende" er jo egentlig et annet ord for "giftig", og jeg ønsker i det minste å vite hva slags type gifter jeg tilsetter vanntanken. Hva inneholder BioTab? Aqua Clean stryker veldig på dette punktet, veldig vanskelig å finne ut av hva det egentlig er, og rent definisjonsmessig er det jo løgn både at det er "uten kjemikalier" og "uten klor". Jeg vil ikke vite hva det er uten, jeg vil vite hva det er med.

3) jeg ønsker ikke å betale overpris. Rasjonelt sett spiller det egentlig liten rolle ... om tankene desinfiseres annet hvert år, så er noen hundrelapper fra eller til helt insignifikant i det store bildet - men allikevel, jeg føler meg litt lurt dersom jeg har brukt masse penger, tid og krefter på å kjøpe et "spesialprodukt" til spesialpris dersom tilnærmet eksakt samme kjemikalie kan kjøpes under annet merkevarenavn for en brøkdel av prisen i nærmeste supermarked.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...