Jump to content

Skibsplast VS 600 - føles den stødig og trygg? (nybegynner jente)

Fersking på vann

Recommended Posts

Ser litt på 20 fots Skibsplast VS 600 med 112HK johnson påhengsmotor 1996 modell. Jeg vil kunne sove en helg i båten, ha en båt som føles trygg i bruk på sjøen, og som er nokså lett å legge til kai/land med. Og påhengsmotor, så jeg kan få noen til å hente den og ordne den over vinteren. En lett håndterlig båt rett og slett.

Noen tanker om forskjellen på 18-fots Skibsplast 550, og 20 fots Skibsplast VS 600? VS 600 ser mye bedre ut mtp å bo i, men blir den vanskeligere å håndtere enn en en 18 fot? Eller vil en 20-fot føles stødigere enn 18, sånn til å klatre rundt på/gå inne i/på sjøen? Vil ikke ha så liten båt at jeg ender med følelsen av å være et lite nøtteskall heller.

Jeg er en singel dame som har lyst til å bruke skjærgården her i Tønsberg/Nøtterø/Tjøme. Jeg hadde en 23-fots snekke som rullet mye og føltes vanskelig å bruke for meg alene, så etter at jeg ble singel må jeg ha en mer letthåndterlig båt, og ikke den rullinga. Jeg har mange venner med båt, så jeg drar sikkert ut til der de er i helger og sånt, men må altså klare å kjøre båten alene og føle meg trygg i den.

Redigert av Fersking på vann (see edit history)

Ser litt på 20 fots Skibsplast VS 600 med 112HK johnson påhengsmotor 1996 modell...

En lett håndterlig båt rett og slett... sånn til å klatre rundt på.

Jeg er en singel dame,så etter at jeg ble singel må jeg ha en mer letthåndterlig båt.

må altså klare å kjøre båten alene og føle meg trygg i den.

Skal du manøvrere en båt alene, er det fordel å kunne bevege seg lett og trygt fra akter til dekk foran.

I en slik Skipsplast vs 600 må du gå på smale dolbord, om du skal frem på dekk. Det er vanskelig og risikabelt. Båten vil krenge betydelig.

Alle bra moderne båter gir muligheten for lett å kunne forflytte seg trygt fra akter til fordekk, midtskips, gjennom vindskjerm.

Kjøp båt med gjennomgang midtskips fra akter til fordekk, og kjøp aldri en gammel johnson.

Jeg er fornøyd med min skibsplast 655.. Med bølger fra siden ruller nok alle båter en del i den størrelsen..

Ville også prioriteringer mulig motor. Gammel Johnson er ikke alltid like smart å kjøpe, men den kan jo funke den å..;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Den båten så fin ut og sikkert midt i blinken for deg. At du må ha en båt med gjennomgang gjennom skjermen er selvfølgelig bare sprøyt. Den har da brede nok dollbord til fint bevege seg rundt på den om du er en normal person.

Jeg er ingemotorekspert, men folk som fraråder deg å kjøpe et annerkjent merke ville jeg ikke satt noe lit til. Johnson er da helt greie motorer? Lett så si: kjøp nytt! Men så er det ikke sikkert budsjettet tillater det...

Kk

Tusen takk for innspill alle sammen!

Kikket på dromedillen, lite utvalg der, bare 2 til salgs. Angående motor, så skulle jeg helst hatt nyere, men i prisklassen rundt 60-70000 er det omtrent denne alderen de er i på skibsplas VS 600. Den Johnson 1996 jeg ser på nå har blitt kjørt i ferskvann de siste 6 årene, og var til service i fjor. Det bør være positivt? Ja, tanken med å ha en planende båt var å slippe så mye rulling i fart. Jeg vurderte også Rana 17HT og Hansvik 18 HT, der kan jeg få nyere motorer fra 2000-tallet, men de er jo litt mindre koselige til å bo i, siden de ikke har kabin, og så er de jo litt mindre, og da lurer jeg på om de føles litt mer "vippete" og utrygge på sjøen?

At motor har gått i ferskvann er jo ingen ulempe. Og at den har vært i jevnlig bruk også bra, en motor som har stått ubrukt lenge kan ofte ha en del unoter. En bekjent hadde en Johnson V4 90 hk Oceanrunner, er vel samme motor som den du har sett på. Han hadde bare godt å si om den, synes det var en fantastisk god motor. Så en kan jo være heldig på tross av alder.

Men ville vektlagt en lang og god prøvetur, for å sjekke at alt er OK.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49657165&searchclickthrough=true

Skibsplast 550 med Yamaha 80 hk 4-takt (motor 2002 modell). Grei pakke.

Med gardiner framme i båten går det fint an å ha en og annen overnatting i denne også (blir som Hansvik 18 HT). :wink: Til vanlig bruk vil nok 550`en føles vel så rommelig i "cockpit" som 600 pga den åpne løsningen.

Takker for alle forslag! Dere er altså supre :yesnod: Noen båter er litt langt unna, men nokså gode alternativ. Ble ikke den med 96 Johnson, men fikk prøvekjørt den. Jeg synes det var enklere å kjøre og styre denne båten enn snekka, det er sikkert! Herlig å kjøre i plan, ikke noe rulling, bare litt hopp, og det er greit. Jeg synes den føles litt stor og høy, kanskje, men det er mulig jeg venner meg til det. Hva tror dere?

Innvendig var jo løsningene ok med låsbar kabin, luke i front og lite pantry. Jeg har en stor hund, så bør ha luke for å få den inn i båten. Har egentlig forkastet Skibsplast 550 på grunn av mangel på luke... Men ellers ser jo de veldig håndterlige ut, men mangler dog pantry. Fikk også et råd om å se etter 2-takts motorer, fordi de er enklere å fikse på og mindre plunder med generelt. Stemmer det omtrent? Fiskebåt er nok ikke tingen, nei, jeg vil nok kjøre minst mulig, bare komme meg ut til der jeg skal ligge i helga uten å få motorstopp, legge til land uten å ødelegge egen eller andres båt, og så ligge pent og stille og nyte bo-båt livet mest mulig i gode venners lag. Pluss at jeg vil trygt hjem selv om det har blåst opp litt, så må ha ok sjøegenskaper.

Så på skibsplast 560 VS (18 fot), de ser lett håndterlig ut, likte spesielt at man står åpent til, uten hardtopp over hodet og sikt rundt hele, at man kan se over vindskjermen, det går ikke med 600.Tydeligvis føler jeg at jeg har mer kontroll i litt åpne båter. 560 har liten kabin og mini-pantry, men de ligger litt høyere i pris enn jeg egentlig tenkte, og eneste påhengsmotor er en 2001 yanmar 4-takter. For omtrent samme pris får jeg en Skibsplast 600 vs med 2011 Tohatsu 2-takter. Så sånn sett får man mer for penga med 600.

Redigert av Fersking på vann (see edit history)

Fordelen med 4-takts motor er langt stillere gange, slipper fylle 2-taktsolje og os fra denne, og bruker mindre bensin. Service er nok noe dyrere på 4-taktere. Skal du bare tur - retur og ikke kjøre i timesvis, kan nok en god 2-takter være vel så greit alternativ for deg. Er flere bevegelige deler på 4-taktere, og hvor lang levetid en kan forvente på disse har vel vært diskutert her på forumet flere ganger. Honda har vært lengst på markedet med 4-taktere, og disse putler vel og går ennå de fleste.

560 er en lekker båt å se på, med bra sjøegenskaper, men den er trang i cockpit. Kjørebåt, ikke noe romslig båt å oppholde seg i. Men slik du beskriver ditt bruk sikkert grei nok.

Tror nok du ganske raskt vil venne deg til størrelsen på 600`en, forskjell til 560`en vil ikke oppleves som veldig stor. Når du har vennet deg til å legge til med den, kan du slå en tamp fortøyningstau midtskips, for så å ordne fortøyning forut og akter i ro og mak :wink:

Så på skibsplast 560 VS (18 fot), de ser lett håndterlig ut, likte spesielt at man står åpent til, uten hardtopp over hodet og sikt rundt hele, at man kan se over vindskjermen, det går ikke med 600.Tydeligvis føler jeg at jeg har mer kontroll i litt åpne båter. 560 har liten kabin og mini-pantry, men de ligger litt høyere i pris enn jeg egentlig tenkte, og eneste påhengsmotor er en 2001 yanmar 4-takter. For omtrent samme pris får jeg en Skibsplast 600 vs med 2011 Tohatsu 2-takter. Så sånn sett får man mer for penga med 600.

Skal du først se på båter dyrere enn du tenkte, vil jeg si at den rimeligste Skibsplast 655 til salgs nå er et bedre kjøp enn den eneste 560 VS'en med påhenger (to hadde jo inboard). Prisen blir dessverre enda litt høyere, men da har man en større og stødigere båt enn 560 selv om fasongen på båtene er ganske like mht førerplass/cockpit og lukket kabin. Det å stå åpent å manøvrere 560 og 655 er nok ganske likt, men om det blåser opp litt på vei hjem vil nok 655 være et bedre alternativ i litt bølger. 655 har mer romslig kabin og cockpit. I en 655 er det grei plass for at eksempelvis 3 damer kan overnatte (en famile på 2 voksne og 2 barn går utmerket). Så er det standard med 2 bluss kokepparat og håndvask i 655 og båten i annonsen under har også toalett ombord (om man skulle få det travelt :)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49128879&searchclickthrough=true

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...