eivindch Startet 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2014 Ferskvannspumpen drypper endel og jeg må etterfylle kjølevæske med jevne mellomrom. Jeg mistenker at det er en simmerring eller 2 som er slitt. Her er en skisse av pumpen i sine enkelte faktorer: https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1218/ferskvannspumpe.jpg Tetningen (10) ser litt spesiell ut på tegningen. Jeg har forsøkt å demontere pumpen, men er usikker på hvordan remhjulet (5) og impelleren (8) er festet på akselen. Det ser ut for meg som om de er festet bare med presspasning. Kanskje jeg kan få dem av ved å bruke propan, avdrager og lette slag med hammer. Er det noen av dere som har vært borte i problemet og klart å løse det? Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Hei Eivind, Fant ditt relativt gamle innlegg da jeg søkte på samme problem som du beskriver. Lurer på om du ennå husker hvordan du fikk ordnet dette, fant du årsaken og fikk det reparert? Har du noe erfaringer i hukommelsen du kan dele med meg? Mvh Finn Sitér dette innlegget Link to post
Otzern Svart 27.August.2017 Link til dette innlegget Svart 27.August.2017 (redigert) Slenger meg på denne. Motoren min (VP 2002) drypper kjølevann. Jeg mistenker at det er kjølevannspumpa (ferskvann) som er problemet. Vet noen hva som er vanlige årsaker / slitedeler inne i en kjølevannspumpe / sirkulasjonspumpe? Redigert 27.August.2017 av Otzern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Otzern Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Til evt. andre som kommer hit og har samme problem: Jeg har nå fått løs pumpa av motoren. Viste ikke hvor jeg skulle tømme ut kjølevannet, så ca. 3 liter rant ned i motoren og ut nedenfor... har fått tørket opp det meste og samlet opp en del. Håper ikke det er skadelig for motoren. For å få løs pumpa løsnet jeg boltene og tok av reima og dro ut rørene. Jeg brukte disse til hjelp: Motor manual Tegning over ferskvannspumpa Pumpehuset er todelt og i mellom skal det sitte en pakning, det er her jeg mistenker lekkasjen å være. Jeg ser at noen har prøvd å lime/fuge igjen de to delene, og jeg får ikke delt dem. Skal prøve å få gjort det med verktøy senere i dag, men er litt redd for å ødelegge noe. Jeg har fått svar fra David Mekaniska (.se) at han har en hel pumpe til 3000SEK, og jeg kan få kjøpe et såkalt repair-kit, med de fleste slitedeler til 1850NOK. Hvis noen har tips om hvordan løsne lim/fug av typen Tec7/Sikaflex o.l. så kom gjerne med det! :) Oppdaterer denne posten løpende. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 4 hours ago, Otzern said: Hvis noen har tips om hvordan løsne lim/fug av typen Tec7/Sikaflex o.l. så kom gjerne med det! :) Varme med propanbrenner. Du skal likevel bytte tetningene så om det skulle blitt litt i varmeste laget så spiller det jo ingen rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Otzern Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Update: Etter jeg pratet med forskjellige fagpersoner, som frarådet å løsnet huset fra hverandre, bestemte jeg meg for å ikke gjøre det. Det jeg gjorde i stedet var å pusse ned rundt "sømmen" på huset, så all maling og overflødig sikaflex ble borte. Deretter tok jeg en sinnsykt kraftig tokomponent Epoxy løsning og smørte et tjukt lag rundt sømmen. Jeg tettet også de to små hullene med Tec7 (etter anbefaling av fagmann). I dag monterte jeg den herdete pumpa tilbake, testet å kjøre motoren litt på tomgang og med turtall, og det ser ut til at lekkasjen er borte! Jippi! :) Det som gjenstår nå er å montere temperatur-panel og prøvekjøre motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.