Gullfisk
dennrick skrev for 11 timer siden:Ble to dager i Valle, og igjen, en super havnesjef der nå. Han har full kontroll. Veldig bra!
Det ble en del avganger derfra idag. Leit å si det, men vi gikk glipp av de gode tipsene over her, for basert på værmeldingen, så rømte vi til Tjøme idag i gode forhold. Vi la først til i Tønsberg med anker i en stappfull havn, spiste litt mat, det vrimlet av folk, så vi dro lengre ut igjen til Havna Hotel. Langt mindre eksotisk enn det vi har sett langs den flotte kysten, spør du meg, men mannskapet liker det godt. Fullt her og. Tror vi fikk siste plass. Men det er er mulig på utsiden av ytterste bås på begge brygger.
Har forstått på flere kapteiner, både på Valle og her, at Skagerrak var kjip igår. To store båter kom inn fra Skagen, og de hadde hatt det svært friskt i 5-6 timer. Andre hadde bare snudd og gitt opp fra flere steder på vår kyst, og gått inn i alternativene de hadde av havner.
Det så derfor for oss idag ut til at Windy.com mente at det neste vinduet for en ok tur over det store havet, etter idag, var på fredag. Før det ser det ut til at man kan risikere 2-3 m fra imorgen. Siden vi hadde tenkt å gi oss på fredag, og siden det er fint på Tjøme også, dog noe mer velkjent, så ble det slik for oss. Litt skuffet over å måtte dra idag siden forventningen til mannskapet var annerledes. Sørlandet har dog vært flott! Det frister til gjentakelse. Det har dog vært mye dyrere enn å være i Sverige.
Uansett, mannskapet var happy med beslutningen, så jeg tror jeg får de med på båttur på havet igjen. Det er dog en pris som ikke kan inkasseres på en stund, evt først til neste år. Nå blir resten av 4 ukeren til sjøs omkring Tjøme. Regnet har kommet, så vi må bare få morgendagen i beltet. Tipper gåturer imorgen for å se på utsikten og fisking. Har tro på 3-4 fine dager her på Tjøme ila uken.
Tok noen bilder idag. Havet, og av både Tvistein og av Svenner. En stund trodde vi at vi så en båtbrann fordi vi også så RS. Det viste seg at det bare var en motgående båt med usedvanlig sort eksos og at RS slepte en annen båt på utsiden av Stavern. Mye båt ute idag.
Så ut som du fikk bra føre på turen, @dennrick. Hvilket tidspunkt dro dere over?
Vi gikk langt ute, fra sydspissen på Jomfruland, og inn mellom Storefærder og Hvasser, eller Sandø blir det vel, og hadde en fin tur i går. Dro fra Kragerø rett før kl 13.