dennrick
Det var jo et greit avvik fra værmeldingen @Bitteliten. Men dere var vel klare for det? Siden du planlegger jordomseiling, så må dere vel være forberedt på alle forhold, kanskje med unntak av de stormene som får navn og et nummer? Eller? Fin inneplass i båten deres!
Takk for at dere tok dere tid til å skrive interessant betraktninger om opplevde forhold på dette strekket. Perspektivet med kaffekoppen var artig? Jeg syntes det har vært lærerikt å lese om. Jeg kan mer om dette strekket nå, og jeg tenker at med mitt mannskap så bør vi nok se under 1m i varselet dersom sjøen kommer imot, og kanskje litt mer med medvind/-sjø.
@GeirFrode Har du blitt noe klokere om morgendagen? Ser at Barentswatch har gulmerket området du er i som «uvær». Har prøvd meg litt på Ipaden idag på deres sider, og man kan jo velge leder og få frem informasjon om punkter underveis på ruten. Ser vel ikke helt topp ut, men innaskjærs så mye som mulig må jo være ok. Min egen frykt for røffe forhold bunner i om fremdriften svikter eller noe skjer. Det sier jeg fordi jeg har opplevd et motorhavari i denne båten, og har i sum byttet begge maskinene pga feil. Det sitter desverre i litt og det har gjort at jeg har ventet litt på nye feil. Snart to sesonger nå med feilfri båt (og nå skal vi vel si bank i bordet), så det slipper mer og mer. Man må kunne stole på utstyret.
Langsom dag med bøttevis med regn og mye vind. Jobben jeg gjorde med impregnering på sprutflaske før ferien har holdt med unntak av en liten lekkasje for to dager siden. Den fikset jeg med ny omgang igår med sprutflaska. Det var t?pp. Det begynte plutselig å blafre fælt i et seil på en seilbåt på brygga da det for meg så ut som om det plutselig dro seg ut. Idet jeg tenkte å gå ut i armageddon været for å se om jeg kunne finne ei line jeg kunne dra litt i, så kom det noen som visste hva de gjorde og fikset det. Har sett seil bli ødelagt av slikt.
Yr meldte et lite vindu med lite vind idag som stemte bra, så da dro vi til Østre Bolærne. Nå blåser det godt igjen og det er fint vær. Ser verre ut imorgen, men så tror vi på to kjempedager på torsdag og fredag? Det er en stor øy, så vi tar med fiskestenger på nordsiden for å prøve lykken der? Bilder fra de to toppene på øya. Og en screenshot av hva Yr mener om imorgen.
Edit: så skal vi selvsagt ta jolla ut for finne en gryte full av gull?