Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Jeg ville nå ha brukt Rocnaen. Det er jo best. Om du har tau på det kan sette det fra hekken mens du går medvinds, for så å flytte tauet til baugen og feste det der. 

svai med hekken mot vind anbefales ikke. Ikke for nærme land. 

vi ligger mye på svai. Holder ikke ankeretfestet at jeg bakker opp på 3000rpm så finner vi annet sted. Ankeret er Vulcan 33 kg. Du har jo mye mer motorkraft. Men en motor på 2000 rpm hadde jeg nok krevd at ankeret skal tåle. Vi må stort sett kjøre over ankeret og brekke det løs for å få det opp. 

ps. I sjøkartene står det koder for hva slags bunnforhold det er.  Si er gjørme, dårlige greier. S er sand, det er ok. Best er Cl, det er leire. Vi velger steder der det er anker symbol i karte og sand ekker leire. Den Norske Los er også nyttig. Og Havneguiden appen ?

Bitteliten

Bitteliten

Jeg ville nå ha brukt Rocnaen. Det er jo best. Om du har tau på det kan sette det fra hekken mens du går medvinds, for så å flytte tauet til baugen og feste det der. 

svai med hekken mot vind anbefales ikke. Ikke for nærme land. 

vi ligger mye på svai. Holder ikke ankeretfestet at jeg bakker opp på 3000rpm så finner vi annet sted. Ankeret er Vulcan 33 kg. Du har jo mye mer motorkraft. Men en motor på 2000 rpm hadde jeg nok krevd at ankeret skal tåle. Vi må stort sett kjøre over ankeret og brekke det løs for å få det opp. 

ps. I sjøkartene står det koder for hva slags bunnforhold det er.  Si er gjørme, dårlige greier. S er sand, det er ok. Best er Cl, det er leire. Vi vekger steder der det er anker symbol i karte og sand ekker leire. Den Norske Los er også nyttig. Og Havneguiden appen ?

Bitteliten

Bitteliten

Jeg ville nå ha brukt Rocnaen. Det er jo best. Om du har tau på det kan no sette det mens du går medvinds, for så å flytte tauet til baugen og feste det der. 

svai med hekken mot vind anbefales ikke

ps. I sjøkartene står det koder for hva slags bunnforhold det er.  Si er gjørme, dårlige greier. S er sand, det er ok. Best er Cl, det er leire. Vi vekger steder der det er anker symbol i karte og sand ekker leire. Den Norske Los er også nyttig. Og Havneguiden appen ?

• Create New...