Jump to content

Seilbåt som oppfølger disse ønsker?

Lazy days 2

Recommended Posts

Hei

Vurderer å bytte til støre seilbåt. Har i dag en fenix på 28" ( svært fornøyd)

Kan tenke meg ca. 35" Det viktigste er at den er "lett" å seile alene.

Dette fordi jeg seiler en del alene og at små barn ofte krever oppmerksomhet fra en voksen når vi er underveis.

Jeg mener det da vil være en fordel med storseilskjøte tilgjengelig for rormann og ikke plasert på hyttetak. Samt at det ikke trengs tidlig reving av storseil. Jeg ønsker at den skal seile bra, men skal ikke seile regatta. Ønsker benker ute som er gode å ligge på i sommervarmen. Ståhøyde inn.

Ser for meg pris 500- 900 000,- ++

Du sier ikke så mye om hvilke seilegenskaper du forventer deg konkret. Ut i fra prisen du indikerer og egenskapene gir mye av seilegenskapene seg selv - forstår jeg deg rett at det er turseiling som er mest i fokus?

Det finnes "nyere - ekdre" franske og tyske båter som kan fylle behovet. JEg har seil en Bavaria 32 et par uke - og synes det var mye båt for pengene - men de kommer sist i min liste.

Om du er ute etter en robust og god båt ville jeg kikket til Sverige. Mulig det finnes eldre Vindø, Najad eller Halberg Rassy modeller.Nå kjenner jeg best til Hallberg Rassy ettersom jeg er vokst opp med disse (26-29-31)

Hallberg Rassy hadde på 70 tallet en modell som heter 35 Rasmus -den finnes både som ketch rigget og som vanlig rigget. Soldig og traust - flere har vært på jordomseiling

Bilde

Bilde

Dette er en langkjølt båt som tåler en trøkk eller en storm men som ikke seiler bra før det begynner å blåse litt, men oppgraderer du med moderne seil og litt omtanke er det utrolig hva en "gammel dame " kan prestere

På 80 tallet kom Hallberg Rassy med en modell som heter 352. Seiler nok best fra 8m/sek og oppover -masse plass, høy kvalitet og dønn solid (men litt liten rigg). Fernanda kan helt sikkert fortelle deg masse om denne båten - for han er den heldige og lykkelige eier av en slik

Bilde

(bilde er fra Fernandas avatar)

Mer info om Fernanda kan du finne i erfaringsdatabaseb

Om du kan strekke deg over millionen så er det en HR 38 til salgs Lekker båt - men antakelig med litt liten rigg. Senere ble denne oppgradert til 382 med høyere rigg. Det er en LEKKER båt! Dette er kanskje en av de mest klassiske Orust byggene (?) og det var familiens drømmebåt i mange år.

Vindø 50 er en vakker båt. Obs dog at overbygget er i tre - med fare for råte - særlig i overgangen mellom tre og plast!! Også må du like å lakke!

Vindø 50 på Finn

Bilde

det var den gang de lagde vakre båter :yesnod: Fikk faktiks lyst på den selv

Najad kjenner jeg ikke så godt utover at jeg har kikket på de. En eldre Najad ligger på Finn. Ny motor ! det er bra!!

Denne kan kanskje også være et alternativ?

Bilde

Najad 343 Dette er en soldid og god turbåt. Masse komfort og kvalitet.

Bilde

Lurer på om det er slike Norsk Seil og Navigasjonsskole har. Mulig du kan kontakte de for erfaringer her. De har gått langt og vært ute i mye vår - så de kjenner nok båtene godt.

Bavaria gir mye båt for pengene - og du får en nyere og mer moderne båt for omtrent samme penge som en 10 år eldre Orust båt. Jeg våger påstanden om at Orust båten antakelig holder seg bedre i pris over tid - selv om de er eldre :eek:

Bavaria 34 er en populær båt. Seiler bra for cruising og har masse plass. Betydelig mer plast/serieproduksjonsinntrykk enn båtene over - men vil du ha nyere er Bavaria 34/36/37 et bra alternativ

Bavaria 34 på Finn

Bilde

Bavaria 37 på Finn

Bilde

Jeg har leid Bavaria og Bennetau flere somre - og min egen preferanse er at jeg foretrekker Bavaria fremfor de franske. Pga sjøegenskaper som jeg er mer fortrolig med og fordi jeg opplever innredningskvalieten som mer solid. Men på Bavaria får du storseilskjøtet på rufftaket - og det er noe forbanna dr.... Jeg pleier da å seile båten som en jolle, dvs. at jeg tar storseilskjøtet en tørn rundt vinsjen, og holder skjøtet i hånda. Seiler da med hansker. Forteller kanskje mer om meg enn om båten (men jeg synes det er morro å seile maks - ikke å "plaske rundt". Det er derfor vi nå har motorbåt - for familien ble trøtt på at jeg hele tiden tynet seilbåtene maks på ferieturer)

Jeg håper at mine betraktninger var litt til hjelp på veien. Og om du lurer på hva min favoritt er: Hallberg Rassy 352 med renovert teakdekk, renovert/ny motor og nye seil til 900.000. Da har du båt i 10-15 år, og antakelig får du igjen pengene når du selger

Hilsen Bitteliten - som av og til lengter tilbake til seilbåt - men som også synes nesten 40 knop er morro i motorbåt

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Båten skal være stiv, seile bra og med løygang i cockpit? Rundt 35 fot og 500-900.000 kroner?

Da faller jo cruisingbåtene fra Bavaria og Beneteau ut. pga løygang. I likhet med en rekke andre av de siste årenes volumselgere.

Ville vurdert noe brukte noen svenske brukte som f.eks. Swedens Yachts. Nyere Orust-båter ligger vel for høyt i pris. De eldre er komfortable og "revefrie", men seiler deretter.

Skaff deg Seilmagasinets oversikt over nye og brukte båter for 2005. Der finner du både prisantydninger, LYS-tall, etc.

På svenske sailguide.com ligger dessuten mye opplysninger om en drøss båttyper, også med lesernes erfaringer med mange av dem. Og linker videre til produsenter etc. Ypperlig side.

Takk for svarene Bitteliten og Wave.

Ønsker flere tips/ synspunkter på anre aktuelle båter.

Har ikke hatt den store interesen for Bavaria uten at jeg ønsker starte debatt om det.

Deres nye krusing serie kan kansje forandre på dette.

Hr 352 og Najad 343 er nydelige båter men jeg ønsker litt mer fart i lite vind.

Ny Hr 34 er en drømmebåt men for dyr for meg.

Vil sjekke følgende båter: Comfortina 35, Dehler 34, og Dufour 34 noen som har synspunkter på disse?

:flag:

Også jeg startet med Fenix - i 7 år. Veldig fornøyd. Deretter Scanmar 33 i 3 år. Flott turbåt, men ikke verdens hurtigste.

I 2003 kjøpte jeg en ny Dufour 34. Jeg hadde akkurat samme krav som du har, og de ble innfridd.

Båten er utrolig lettseilt. Med blykjøl og forholdsvis kort rigg, er den stivere enn de fleste. I helt lett vind under regatta kunne jeg ønsket en halv meter høyere mast.

Storseilskjøtet er plassert rett foran rattet. Bra !

Den har flere smarte og gode løsninger.

Ståhøyde inne for meg på 1,82.

Kvaliteten på det meste er bedre enn jeg trodde til å være en forholdsvis rimelig fransk båt.

Denne får du med litt utstyr for knapt millionen.

Dessuten er det en uvanlig pen båt - synes jeg. Faktisk fikk den en viss oppmerksomhet på jomfruturen fra Danmark og nordover kysten til Tromsø.

Dufour 34 er en god og trygg turbåt, og som også kan brukes til regatta hvis man ønsker det.

Fine båter du har i tankene. Comfortina 35 er lekker. Dufour 34 vurderte jeg også. Både linjevakker, rask og velseilende til en god pris. Dehler 34 er en grei båt. Veldig rask. LYS 1.24 er det vel. Men virker veldig trang innvendig. Kanskje kunne brukte First 36.7 eller X-yacht være et alternativ, eller Elan 362 som nå er erstattet med en nyere modell?

Blit litt smak og behag dette her.

Selv ender jeg opp med en Scanner 391, lettdrevet, velbygd, veldreid, ypperlig bobåt og egnet for aleneseilas. LYS 1.25. Men den faller litt utenfor de kriteriene du har satt opp.

Skal du ha en båt som har alt, og i tillegg er svært barnevennlig, kjøp en katamaran! Desverre alt for skjeldent mellom brukte katter til salgs, men for oppunder millionen burde du absolutt kunne få en som er raskere, romsligere, mer behaglig og etter min smak ofte vakrere enn vanlig en-skrog. Sist jeg snakket med Vidar Granum (som også har bygd min), snakket han om å bygge seg en ny, og derfor selge den han har i dag MYD 35

Redigert av Maika (see edit history)
  • 1 måned senere...

Nå er den Sweden Yachts`en satt ned til 800`.

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...0r4319899&pos=6

Å få til løygang i cockpit må da være mulig for 5-10 tusen. (oppgis av mange som har avgitt kommentarer om båten til å være den forbedringen de har gjort)

Sånn jeg kan se det så er det da billigst i Europa for en sånn båt (tom. 25% mva. fratrukket)

Skjønner ikke vi normenn oss på kvalitet?

Har du funnet båt forresten?

mvh.

Barsk II :flag::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...