Jump to content

Johnson GT 10 - tomgangstrøbbel....


Spirit`ist

Recommended Posts

Har en Johnson GT 10 som går litt på tomgang, så stopper den. Ut med choken, så starter den igjen, og går en liten stund - så er det stopp.

 

Utelukker simmeringer, bære- og rådelager da den er frisk og rask ellers. Mine mistanker går

til forgasseren.......

 

Det går med litt gasspådrag, eller hvis jeg er kjapp med gassen når jeg hører at den begynner å dø ut.

 

Ser av andre tråder med tilsv problem, men ingen løsning (de jeg har lest)

 

Noen som har noe å bringe til torgs..?

Link to post
Share on other sites

Takk til Bernt og Scand for svar. Nå har gassern vært ute. Den var ren og fin, og er av typen uten slange innvendig. Motoren er også uten " Rich / Lean" funksjon. Vel vel..... Alltid litt skeptisk når jeg ikke finner noe konkret feil.

 

Nabo båten skjenket meg litt kondensfjerner. Hva som gjorde hva i øvelsen vites ikke, men etter oppstart og justering gikk den fint og lenge på tomgang. Etter en lengere tur fikk den litt tendens tilbake, men jeg har nå skiftet ut den hovedmistenkte til å være bensinen. Hvor gammel bensinen et er jeg litt usikker på, men vi snakker år - mulig flere år.....

 

Nå er det hjem med full rens av både kanner og tanker.

 

Oppfølging kommer.

Link to post
Share on other sites

Samme problem har jeg på min Eivindude 15 Hk, derfor kjøpte jeg en "ny" motor :thumbsup:

Hvorfor i all verden jeg trodde at den "nye" skulle være i orden lurer jeg litt på ....

 

På 15Hk`n har jeg også hatt av gasser`n. Etter montering virket den frisk & rask men før tampen var kastet fra land stoppet den. Det eneste disse 2 motorene har felles er/var bensinen :worry:.

 

Renset tank og kanner i går, og det var ymse i bensinen. Prøver ny bensin og ny 2t olje til helgen, så får vi se....

Link to post
Share on other sites

Nyrenset tank, ny bensin ny renset forgasser og samme problem.

 

Etter forgassermontering går den fint på tomgang og den går - lenge. Etter en kjøretur dør den ut på tomgang. Er litt tungstartet, men starter. Må si at jeg virkelig begynner å gå tom for teorier.

 

Kort oppsummert;

- sjekket bensintilførsel, friflyt helt frem til forgasser

- renset forgasser

- ny bensin og ny 2T olj

- trekker som den skal og går med gasspådrag

- nye plugger

 

Stopper etter få sekunder på tomgang. Starter igjen med bruk av choke, men går ikke lenge og må "jages" på tomgang for ikke å stoppe.

 

Den eneste forskjellen på før og etter tur er temperaturen. Vannstrålen er kun varm når den starter etter stopp. Jeg syntes at topp og sylindre er litt varme. Tanken på at termostaten henger har slått meg. Den neste "slaget i mørke" er og ta ut termostaten.

 

Gode forslag mottaes med stor takk - om en uke er det ferie ?

Link to post
Share on other sites

Fin-innstilling blandeskrue og tomgangsskrue. Tommelfinger-regel sier vel blandeskrue helt inn, for så å skru denne ut ca 1 1/2 tørn. Deretter prøve litt inn og ut og prøv å høre når motor går lettest og penest.

 

Justere tomgang med varm motor.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

På forgasseren har den kun en justering av blandigen på tomgang. Den må vesentlig mer ut en 1 1/4 for at den i det hele tatt skal gå.

 

Har nå justert tomgangen ned (lufteskrue ut) og det ser ut til å fungere. Har også tatt ut termostaten og den blir nå ikke så varm. So far so good - så får vi se om det holder.

 

Det er et par steder på gassmekansmen tomgang kan justeres - disse er ikke rørt.....

Redigert av Spirit`ist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

disse forgasserne har noe små passasjer og dyser som det virker som man ikke klarer å rense med vanlig forgasser rens. Har en 4hk Yamaha som var på dette viset, krevde choke for å gå på tomgang og renset forgasseren flere ganger med spray og trykkluft uten at det hjalp.

Så i fjor fikk den et bad i ultralydvasker - det så ut til å få løst opp dritt et eller annet sted for nå går den som den skal

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...