Jump to content

Raymarine C80 bruker lang tid på å finne meg/båten.


strawberry

Recommended Posts

Fra og med onsdag 25. juni har C80 brukt flere minutter på å finne båten! COG og SOG står blanke og båten glimrer ved sitt fravær på skjermen! Kort sagt, jeg er ikke FIX-a! (Kan ofte ta myye lenger tid enn jeg liker!)

 

Har noen vært borti liknende? Hadde det vært feil på GPS-en så hadde det vel vært ramaskrik?

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Mange GPS'er jeg har vært borte i lagrer sin egen posisjon når den slås av for raskere position fix ved neste start. Dette behøver den et lite batteri til. Hvis dette blir tomt har jeg opplevd at GPS fix tar laaang tid.

 

Jeg kjenner ikke til om C80 har et ekstra batteri for denne funksjonen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en Raystar 120/125/130 ekstern antenne er det ikke lagt opp til at batteriet kan skiftes fra produsentens side, men ut fra bildet siden under så ser det ut til å være et vanlig CR2032 som må være mulig å skifte. Er det plass inni antenna så går det sikkert an å legge inn et annet batteri med samme spenning og større kapasitet også (med litt lodding da).

 

http://raymarine.ning.com/forum/topics/raystar-120-gps-battery-how-do-you-unweld-relace-the-battery?xg_source=activity

Link to post
Share on other sites

Raymarine vet ikke hvordan jeg skal sjekke den interne batteriet i GPS-en, annet ennn at jeg ikke kan gjøre det selv!

 

Blir anbefalt å kjøpe ny antenne til ca 3200, - kr! Har nok annet å bruke feriepengene på, så jeg prøver først å skifte batteriet i antennen! Holder dere oppdatert! :-)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Fikk etter litt fikling åpnet antennen (Raystar 120). Noen av pakningene røyk! Kom omsider frem til CR 2032 batteriet, og det satt fast! Loddet elektrisk! Måtte bruke voldsom makt for å brekke det løs! Batteriet gikk til helvete! Det var så vidt ikke polkoblingene røyk! Fikk montert et nytt batteri. Brukte en pakning som strikk for å sikre tilkoblingen, samt av en plastkule over og under sikret "fast" tilkobling, om enn ikke loddet!

 

GPS-en?

 

Funket som fy, som ny! Jippi! Ny antennepenger kan brukes til annet! Takk for hjelpen! Uten den hadde det vært litt strammere ferieøkonomi!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Ingen bilder dessverre! Var så spent og skjelven at det ble glemt! Et bilde hadde vært identisk med Fantinos i innlegg #4, bortsett fra at mitt batteri hadde stempel 0204. Pakningene hang som slappe ubrukelige strikker! - men en O-ring var helt inntakt, som ny, så med silikonfett på den og en runde med tetning med silikon rundt hele antennen til slutt så tror jeg at det er 10 år til neste gang! :-) Fint å se at enkle allværskameraer får til tetting av batteri og kort som skal kunne taes med ned på opptil 10 meters dyp! Helt klart at Raymarine har lagt opp til bruk og kast, som så mange andre! Takk, enn en gang for hjelpen!

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

En liten oppdatering: Fikk problemer med fix selv, og har skiftet batteri i dag. Har en E120 med Raystar 125. Den gledelige overraskelsen var at batteriet (CR2032 i denne også) _ikke_ var loddet fast.

 

Det gikk greit å dele antenna. Seks skruer og litt pirking med flate skrutrekkere: bilde

 

Batteriholder av "hyggelig" type. Bare å dytte batteriet ut og inn med nytt. Legg merke til o-ringen. Løftet av printkortet (merk at det må på plass samme vei for å treffe kontakten) og

tredde o-ringen over etterpå. Smurte innvendig i dekselet med bittelitt silikonfett: bilde

 

Merk pil/prikk som skal stå overens når dekselet skrus på igjen: bilde

 

 

Da gjenstår bare tilkopling og fyre opp systemet, med hendene foldet..

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...