Jump to content

hvordan sette inn fordeler og justere tenning på vp4,3 v6 ?


hansmartinhedum

Recommended Posts

Jeg vil tippe på at du kan gjøre som følger. Metode slik jeg mener å huske den fra dengang jeg skrudde bil selv.

 

Drei motoren slik at nr 1 sylinder er klar for tenning. Begge ventiler lukket, og stempelet nesten på topp. Da har du et merke på svinghjulet i det hullet på kappa som er det du bruker når du justerer tenningen. Sett merket på svinghjulet og på kappa/blokka overrett.

På fordeleren, finn ledningen som skal til pluggen for nr 1 sylinder. Sett inn fordeleren slik at rotoren står mot nr 1. Husk at rotoren dreier litt når du skyver fordeleren inn pga skrått skåret drev. Da har du gjort grovinnstilling. Da kan du med en prøvelampe over stiften finstille, slik at stiften åpner akkurat når merket på svinghjulet er overrett på blokka. still inn svinghjulet og drei fordeleren slik at det skjer. Skru fast.

 

Når du har startet motoren kan du justere tenningen med stroboskoplampe, ved å dreie fordeleren mens motoren går, slik at blinket fra stroboskopet kommer når punktene ligger over ett.

 

Har du ikke stifter, men elektronisk tenning, regner jeg med at du kan bruke stroboskoplampe når motoren er startet. Jeg regner med at den starter om du er nøyaktig med grovinnstilling. Du kan også sikkert finne en løsning med å bruke prøvelampe.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Det kommer helt an på hvilken versjon av motoren du har. Hvis motoren har crank trigger (sitter nederst på registerdekselet) får du ikke justert tenningstidspunktet men rotoren i fordeleren må peke mot riktig pluggledning. Hvis pick-up'en sitter i fordeleren må du justere fortenning med å vri på denne og da trenger du tenningslampe. Hvis motoren har bankesensor må fortenningen låses elektronisk med en shunt. Det er likt som på V8 og kanskje lettere å finne beskrivelse av systemet på åttere.

Link to post

Enig med DieselDahl, det kommer helt an på hvilken fordeler du har, eldre V6'ere kom med prestolite, som er rimelig rett frem og omtrent slik Festina beskriver, senere var det Delco tenning med tenningsmodul og shunt, den skal bare peke sånn omtrent på pluggen til #1 på TDC og settes til 0 grader osv.

 

Prøv i det minste å angi om det er en AQ205, AQ430/1/2/4, 4.3GL(xi...) osv.

Link to post

Har du da flatt fordelerlokk med kablene ut på sidene, eller "vanlig" lokk med kablene ut på toppen av lokket.

 

Dersom du har sistnevnte, dersom du tar av en pluggledning på fordelerlokket er det da en metallpinne som står opp som pluggledningen tres nedpå, og har fordeleren en utsparring i fordelerlokket til to kontakter nederst på fordeleren.

 

 

DieselDahl, den tegningen er av et Delco EST anlegg, og det skal brukes shunt for å koble av fortenningen, og det er en spesiell prosedyre for å justere det anlegget, selv om man selvfølgelig bare kan vri til det blir bra, men på grunn av den elektroniske fortenningen er det nesten umulig å treffe riktig på feelingen (har prøvd, funket dårlig).

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Det kommer an på..... Normalt sitter det kun en giver til instrumentet, noen har en trykkbryter til alarm i tillegg. På noen motorer med elektrisk bensinpumpe går styrestrømmen til bensinpumpereléet via en egen trykkbryter bak på venstre side, like over oljefilteret.

Sjekk først om du i det hele tatt får gnist på pluggene og om det kommer bensin fram til forgasseren.

Før montering av fordeler er det vanlig å prime oljetrykket og sjekke at du får indikert trykk på instrumentet. Man kan enten kjøpe et eget verktøy til dette eller lage et av en fordeler Aksel uten kamdrevet montert (sitter med en spennhylse) som du setter i drillen. Stikk akselen ned i hullet og kjør den rundt med drillen til du har oljetrykk. Nå kan fordeleren monteres. Still stempel 1 i øvre dødpunkt og se i plugghullet om ventilene er åpne eller stengt. Er de åpne dreier du motoren én hel runde. Sett inn fordeleren slik at rotoren peker mot pluggledning til sylinder 1. Den går da som regel ikke helt ned fordi den også skal treffe sporet i oljepumpa. Ved å dreie litt på veiva går den i inngrep. Sjekk på nytt at rotoren peker riktig og grovjustér til ca 8-10 grader før øvre dødpunkt. Nå kan du starte motoren og finjustere som forklart tidligere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...