Jump to content

Ekkolodd/Giver/Bunnstoff?


FredT

Recommended Posts

Hei Båtvenner,

 

Hadde for en liten stund siden telefon fra en noe betuttet kompiss som hadde fått problemer med sitt

Hummingbird ekkolodd - trebåt med utvendig messinggiver.

Loddet funderer i demonstrasjonsmodus, men gir bare meget sjeldne og små ekko ved normalt bruk.

Som nevnt - trebåt med utvendig messinggiver - og denne er også i år behandlet med både primer og bunnstoff. Dette i tillegg til tidligere lag av samme.

Spørsmålet er om noen har erfaring med at dette "svekker" ekko i den grad at loddet ikke virker?

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Vi som har innvendig montert svinger har jo opptil mange lag bunnstoff mellom sjøen og transduceren, uten at det ser ut til å påvirke funksjonen. Så jeg tror nok heller problemet ligger i dårlig kontakt eller ledningsbrudd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dersom vi ser på innvendig svinger så må signalet (ut/inn) gå igjennom selve båtskroget og flere lag med primer og bunnstoff. Dette vil naturlig påvirke svingerens effektivitet, eksperter sier at du vil tape ca 10% ved å montere innvendig svinger. Hva betyr dette, jo dersom du har et ekkolodd som er beregnet for 500 meters dybde så rekker den kun ned til 450 meter. For meg betyr dette så godt som "null".

 

Så til utvendig svinger, her er det så godt som "null" tap når den ligger naken i sjøen. Dersom du legger på et tynt lag med selvpolerende bunnstoff så kan det hende at du taper 0,5%. Dvs at du mister 2,5 meter på 500 meter. :lol: Hvor mye taper du med svingeren full av slim/skjell/tang, jo kanskje 2-3%.

 

Min konklusjon er at det vil lønne seg å legge på et "lite tynt" lag med bunnstoff.

 

:smash:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hvilke eksperter uttaler dette?

Hvor kan jeg lese det?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja så var det å dokumentere dette da, jeg skal se om jeg finner noe om dette. Denne påstanden har vært gjengs så lenge jeg har holdt på med ekkolodd at man taper ca 10% med innvendig svinger. Trur faktisk jeg har opplevd dette i praksis selv også. Nøyaktig 10% vil det nok ikke være, men ca verdier.

 

Uansett 10% eller ikke så vil du tape en god del med innvendig svinger ift utvendig svinger.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har et et lite spørsmål,er dette en svinger som har stått i båten fra før,og ekkoloddet kjøpt senere?.

Grunnen til jeg spør, er at hvis det er ulik frekvens mellom svinger/ekkolodd vil ikke ekkoloddet fungere skikkelig.Når det gjelder bunnstoff på svinger bør det ikke forekomme,vil du ha et lag påført

skal det vere syltynt.

Men du skal ikke se bort fra at svingeren er gåen. :yesnod:

 

 

mvh 740 c

Link to post
Share on other sites

Ja så var det å dokumentere dette da

<{POST_SNAPBACK}>

Det jeg egentlig vil kverulere meg fram til, er at det er ikke noen faste formler for dette, og lite er skrevet.

Dokumentet fra Simrad som jeg har lagt ut i en annen tråd sier at tapet ved innvendig montering vil bli "substantial" . De anslår 3dB ut, og 3dB inn i tap. Legg tapet i gangtid på dette, og det meste er forsvunnet. Jeg har sett at det er en akustiker her på forumet som sikkert kan utbrodere dette med sfærisk tap o.l.

For en som bare vil sikre seg mot å gå på grunn, betyr ikke dette tapet det bøss. En som meg som vil ha det maksimale ut av instrumentet, legger mye omhu i gjennomgående montering med blister.

 

Og så til saken, dokumentet fra Simrad lister også opp hvilke typer av bunnstoff de godkjenner brukt på sine transducere, bl.a Racing og Nonstop.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det som er helt sikkert er at det beste løsningen er å ha ekkoloddsvingeren på utsiden av båten eller gjennomgående svinger, dette er udiskutabelt.

 

Jeg valgte innvendig svinger pga at jeg ikke ønsker å borre hull i min nye båt. Hadde også innvendig svinger på min forrige båt med godt resultat.

Jeg har ekkolodd i båten som er på 500 watt og er beregnet på dybder ned til 2-300 meter. Jeg fisker sjelden på dypere dyp en 110 meter og der virker den uproblematisk. Den virker også opp til en 20-25 knops fart dersom ikke det er for dypt.

 

Jeg har prøvd den i vanndybde på 2-300 meter, der virker den ikke. Trur grensen ligger på 160-180 meter. Dypere en dette så kutter den. Dette betyr at jeg taper ca 100 meter med innvendig svinger ift utvendig svinger. For meg har ikke dette så mye å bety. Dersom du bruker ekkoloddet i hovedsak til å vakte om du går på grunn så er det lite eller ingen forskjell på grunt vann om du har utvendig- eller innvendig svinger. Kun på dypt vann du merker forskjellen.

 

Ja-ja slik er det.

 

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Dersom du legger på et tynt lag med selvpolerende bunnstoff så kan det hende at du taper 0,5%. Dvs at du mister 2,5 meter på 500 meter.  :lol: Hvor mye taper du med svingeren full av slim/skjell/tang, jo kanskje 2-3%.

 

Min konklusjon er at det vil lønne seg å legge på et "lite tynt" lag med bunnstoff.

Helt enig med John Kr. her. Jeg har de fleste år hatt på et tynt lag bunnstoff både på svinger og "fartshjulet" til knopmåleren. Da gror det ikke. Ett eneste år gjorde jeg det ikke, da grodde "fartshjulet" helt fast, og svingeren så ut som en østersfarm, med bortfall av signal som resultat.

 

I tilfelle du mister noe signal pga en halv millimeter bunnstoff på svingeren, så må vel det være av helt akademisk interesse, og ikke noe problem for en fritidsbåt etter min mening. Hva som er verst av disse to scenario burde jo være innlysende... :wink:

Link to post
Share on other sites

Helt enig med John Kr. her. Jeg har de fleste år hatt på et tynt lag bunnstoff både på svinger og "fartshjulet" til knopmåleren. Da gror det ikke. Ett eneste år gjorde jeg det ikke, da grodde "fartshjulet" helt fast, og svingeren så ut som en østersfarm, med bortfall av signal som resultat.

 

I tilfelle du mister noe signal pga en halv millimeter bunnstoff på svingeren, så må vel det være av helt akademisk interesse, og ikke noe problem for en fritidsbåt etter min mening. Hva som er verst av disse to scenario burde jo være innlysende...  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod::yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det som er omtalt som kan stoffes er polyurethan transducer housing.

<{POST_SNAPBACK}>

De aller fleste svingerne som monteres på utsiden/bak på båten (fritidsbåt) er av plast (polyurethan transducer housing). De gjennomgående svingerne er normalt produsert i metall, at de ikke skal overmalse kan være forståeleig da med tanke på metallisk reaksjon.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

De aller fleste svingerne som monteres på utsiden/bak på båten (fritidsbåt) er av plast (polyurethan transducer housing). De gjennomgående svingerne er normalt produsert i metall, at de ikke skal overmalse kan være forståeleig da med tanke på metallisk reaksjon

Forsåvidt riktig det her. Grunnen til at polyurethane benyttes er at det er vanntett, og elektrisk isolerer svingerene fra vannet. Også kalt for coating av elementene. Mange ulike materialer kan benyttes til dette. I andre aplikasjoner er epoxy mye benyttet til dette, ref tidligere diskusjoner der LOTUS var stor tilhenger av å benytte epoxy til å forsegle elektriske forbindelser. Annen elektronikk blir også ofte coatet med epoxy.

Grunnen til at polyurethane blir benyttet mye til svingere er at den akustiske impedansen til materialet tilsvarer impedansen til sjøvann. Dermed ser svingeren ikke forskjell på om den var coatet eller ikke, og vi har ikke noe særlig med tap i forbindelsen. Problemet er imidlertid ikke alltid materialene som velges, men måten de blir sammenføyet på. Limsjiktet mellom coatingen og svingeren er ofte et problem. Det fine med polyurethane er at dette kan påføres i flytende form og stivner som et gummilag på utsiden. (Ganske finurlig og interessant å se denne prosessen i produksjon)

 

Når det gjelder betraktningene om tap på 10% og -3dB er vel dette i beste fall kvalifisert gjetning. Reknestykket kan enkelt settes opp som følger:

 

SE=SL-2TL+TS

 

der SE er Signal Excess eller signaloverskudd (må være mer enn 0 for deteksjon)

SL er source level eller kildenivå for senderen målt i dB ref 1micropascal ved 1meter

TL er Transmission Loss eller transmisjonstap en vei

TS er Target Strength eller målstyrke og forteller om målets refleksjonsegenskaper sammenlignet med et punktmål.

 

Typisk vil TL ligge på mellom 20-30*logR der R er avstand. Dermed ser en at reknestykket til John_Kr ikke er så ille, da 100m tap tilsvarer ca 6dB. Prosenter er jeg imidlertid ikke tilhenger av å referere til, da det ikke er enkelt å vite om det er relatert til avstander, kildenivåer eller elektriske effekter.

Oso

Link to post
Share on other sites

Heisan, ettersom jeg hadde bunnsjau på båten sist uke (la ut fredag) så kan jeg bare nevne det at sist sommer blei giver stoffet og nå sist uke , pusset rein og deretter et lag med bunnstoff . Og loddet funger helt perfekt det så. Men det er sånn jeg gjør det for og slippe groe og tap av signaler på loddet .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder betraktningene om tap på 10% og -3dB er vel dette i beste fall kvalifisert gjetning. Reknestykket kan enkelt settes opp som følger:

 

SE=SL-2TL+TS Dermed ser en at reknestykket til John_Kr ikke er så ille, da 100m tap tilsvarer ca 6dB. Prosenter er jeg imidlertid ikke tilhenger av å referere til, da det ikke er enkelt å vite om det er relatert til avstander, kildenivåer eller elektriske effekter.

Og på godt norsk betyr altså dette at det er helt OK å stoffe svinger'n for å unngå groe, ikke sant? :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Du trenger i alle fall ikke være redd for reaksjon med metallene i denne. Alle svingerene er coatet uansett, men noen er coatet med stoff som gjør at det ser ut som metallene. (gjennomsiktig)

 

Stoffing? ja, hvorfor ikke prøve det ut. Om det virker dårlig gjør du det ikke neste år....

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...