Jump to content

Finlux 12V LED TV: Vil ikke PÅ/ ikke bilde

Biam1

Recommended Posts

Hei,

Vet at endel her har FINLUX LED TV, 12V. Noen som har et godt tips?

Casen er at jeg kjpte et FINLUX 22"LED fra Multicom og en digital antenne fra Clas Ohlson. Koplet det til 220 V hjemme og fungerte supert. Jeg fikk inn 3 NRK kanaler med denne antennen (uten kort). Så koplet jeg det til 12V i båten med medfølgende 12V kabel. Da vil IKKE tv-en på / får ikke bilde.. Når jeg kopler til så blinker "standby lampa" rødt, og når jeg da trykker på "ON" så går det over til å lyse rødt. MEN IKKE noe bilde på skjermen. Ikke en gang mulighet til å komme inn på menyer. Helt svart. Virker som den ikke slår seg ordentlig på.

Sm sagt så lyser "ON" så det er strøm. Jeg har også mål "sigarett tenner" kontakten den er koplet til. Der er strøm.

Noen som har erfaring/ tips til dette? Før jeg drasser den hjem og ser om den fungerer på 220V fremdeles. Evt. teste den i bilen...

//Wester

Hmm. Kan stemme,tror jeg målte spenningen i kontakten (sigarett tenner) til rundt 14,3.. Hmm. Har verken landstrøm eller avansert lader på min skute. Hvordan skal jeg få ned Volten tro..?! :) Må inn med en motstand eller noe før tilkoplingen til TV da..

Jeg kjøpte denne og den har fungert greit noen måneder nå:

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter-8-40V-to-12V-3A-36W-Power-Supply-Voltage-Regulators-Stabilizer-/281113113033?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Greia er nok at størstedelen av markedet for slike tver er til bobil og hytte der høy spenning ikke er det samme problemet. Fikk egentlig først problemer når jeg byttet til agm-batterier som vel får noe høyere spenning når de lades.

Ja, koblet den rett før sig.tenner uttaket som TVen får strøm får. Jeg har 22 LCD tommer fra Seatronic. De påstår at versjonen de selger er overspenningsbeskyttet, noe de billigere fra COOP muligens ikke er. Tror det er denne spenningsbeskytteren som slår ut når laderen når topp spenning. Kan høre et likte klikk og så går TVen i svart. Aldri hatt problemer etter at regulatoren kom ombord men kan jo ikke si noe om holdbarheten på denne over tid.

Dette høres merkelig ut. Er voltmeteret ditt korrekt? Selv har jeg en Grundig 19" TV, og jeg har i hvert fall ikke hatt problemer med spenninger fra 12,2V til 14,8V.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan høre et likte klikk og så går TVen i svart.

Har akkurat samme problem med min Finlux TV. Kan stå på og fungere fint en stund før den plutselig slår seg helt av. Trekker jeg ut kontakten og venter en stund før jeg kobler tilbake kan den slåes på igjen. Har ikke fått testet tilstrekkelig uten å være påkoblet landstrøm ennå men det må sjekkes ut. Takk for tipset sap_2000. :smiley:

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Dette må jo være et alvorlig problem med disse TV'ne fra Finnlux? TV'er beregnet for 12volt må jo kunne håndter de spenningen som finnes i båt, bobil og hytter? Jeg er glad jeg kjøpte Grundig. At elektronisk utstyr får problemer når en har "rævkjørt" batteriene ned på 11volt får være en sak. Og selv det er det mange produsenter av elektronikk som håndterer ved å oppgi et godkjent spenningsområde fra 8V til 30V. Og dette er enkel teknologi.

Lars H.

pensjonert utvikler av datautstyr

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette er sikkert ikke ditt problem. Men min Finlux vil ikke slå seg på med mindre jeg trykker på en kanal på fjernkontrollen. Det holder ikke å slå på hovedstrømmen og trykke på den røde powerknappen på fjernkontrollen. Jeg må trykke f.eks. 1 i tillegg.

Har samme problem,TV tåler ikke at lader står på. Jeg har hatt 2 stk. Finlux, det første hadde en dings på 12v kabelen og det hadde ikke dette problemet. Det siste jeg kjøpte hadde ikke denne dingsen og funker ikke når lader i båten står på. De har nok spart mange tusen med å droppe denne, men for mange kunder er denne TV'n er nå mer eller mindre ubrukelig med mindre man får montert en slik stablisator som nevnt over.

jeg hadde problem med at tv skrudde seg av ved bruk av el. toalett. Da innstallerte jeg et eget 75ah batteri etter en ladefordeler diodetype.. Da blir spenningen på dette batteri alltid 0,8 volt lavere enn forbruksbanken. Det er selvfølgelig bare tv som får strøm fra dette batteriet.

Har en TV'n på samme kurs som dassen med tynne ledninger, er det klart at spenningen blir svært lav når noen "trekker i snoren" på dassen. Jeg dummet meg ut på samme måten med autopiloten. Den slo seg av ved hvert besøk på dass, og resatte seg med en tilfeldig retning. Nå går de på separate kurser uten problemer. Så hold spenningsfølsomme duppeditter på egne kurser.

Standard oppsett er at den søker alle kanaler hver gang når man skrur av. Avbrytes prosessen, mener jeg den tar søket neste gang den får strøm. Dette søket tar mange minutter og man ser lampa blinker.

For å slippe denne søkingen som er unødvendig med mindre man bytter sender, gå til:

Meny - innstillinger - andre innstillnger -standby søking = av

Som sagt på min så kutter den ut ved 14,25v. Garantert et spenningsværn som trår i kraft og de har nok glemt å ta høyde for 12v bruk under drift med korrekt lading.

For meg er dette ikke et problem da ladespenning på motor er under dette og det bare skjer på slutten av absorbasjonsfasen på laderen. Kjører jeg litt lys samtidig går det bra. Llers så bare skrur jeg av laderen så lenge.

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...