Jump to content

Finlux 12V LED TV: Vil ikke PÅ/ ikke bilde

Biam1

Recommended Posts

Har hatt Finlux 22" og nå Finlux 24" har aldri har problemer med de, verken ved lading, gange eller ved stilleligge.

Laderen min nå er en Sterling Pro Charge 50Amp, om det skulle ha noen betydning..

Strålende fornøyd med det TV, så jeg kjøpte et til :smiley:

Har og en Finlux 22" (2 år gammel) som brukes på hytta med tradisjonell antenne, overhode ingen problemer med denne. Blir det for lite strøm på batteriene kutter tv'n ut. Kobler da til min gamle båtlader på 50 ampere via et aggregat og tv`n fyrer igjen. Da er spenningen på 14,4 v og tv`n takler det helt greit. Har tatt med tv`n i campingvogna og koblet den sammen med en elektronisk antenne og den fungerer greit både på 230v og 12v. Har ikke sjekket hvor mye laderen i denne campingvogna gir men det tror jeg ikke er spesielt mye. Jeg kommer og til å kjøpe en slik tv til.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hei, var nede i båten og testet og målte litt igjen i går. Skrev feil lenger oppe. Spenningen målt til 13.3 (ikke 14,3). Burde det funket da? Eller må jeg ha NØYAKTIG 12 V? ;)

Hvordan målte du spenningen? Målte du når TV'n sto på, eller rett i kontakten uten TV? Hva med kabeldimensjonen frem til kontakten, kanskje den er så pinglete at du egentlig får for LAV spenning til TV'n når den er på og trekker strøm?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvordan målte du spenningen? Målte du når TV'n sto på, eller rett i kontakten uten TV? Hva med kabeldimensjonen frem til kontakten, kanskje den er så pinglete at du egentlig får for LAV spenning til TV'n når den er på og trekker strøm?

Det er ikke for lav spenning, den har aldri kuttet ut når jeg kobler fra laderen, eller når det er lite strøm i banken. Den kutter kun kun ved lading med landstrøm eller ved kjøring og lading med dynamo. Jeg kjenner jeg er ganske misfornøyd med den modellen uten "dingsen på 12v kabelen. Bildet er riktignok bra, men styr unna dersom du skal kjøpe ny og den ikke har en "dings" på 12v kabelen.

Jeg har ikke dings på kabelen på min Finlux og TV'en fungerer knirkefritt i registeret 12,7V-16V hos meg. Skal ikke se vekk fra at det er en del produktvariasjon ute og går, er det ikke vanlig med halvslakk produktkontroll for de fleste ting kjøpt i billigkroken? Klart, TV'en skal jo fungere, gjør den ikke det må man benytte seg av garantien eller reklamasjonsretten på inntil 5 år. Uansett om betjeningen skulle finne på å si at "man ikke kan forvente kjempekvalitet" av en TV til under et par lapper.

Endelig fant jeg ut av det :) problemet var for tynne kabler til strøm kontakten i båten. Koplet provisorisk opp direkte på strømfordelings tavla med tykkere kabler og da virket det. Så nå skal jeg strekke tykkere kabler og sette en sikring på kursen mens jeg først er i gang..

• 2 måneder senere...

Hei,

Vet at endel her har FINLUX LED TV, 12V. Noen som har et godt tips?

Casen er at jeg kjpte et FINLUX 22"LED fra Multicom og en digital antenne fra Clas Ohlson. Koplet det til 220 V hjemme og fungerte supert. Jeg fikk inn 3 NRK kanaler med denne antennen (uten kort). Så koplet jeg det til 12V i båten med medfølgende 12V kabel. Da vil IKKE tv-en på / får ikke bilde..

Det samme skjer hos meg når spenningen er over 14,25v.

Prøvd uten landstrøm, Evt når laderen er i vedlikeholdsmodus på 13,3-13,6v?

Dette må jo være et alvorlig problem med disse TV'ne fra Finnlux? TV'er beregnet for 12volt må jo kunne håndter de spenningen som finnes i båt, bobil og hytter? Jeg er glad jeg kjøpte Grundig. At elektronisk utstyr får problemer når en har "rævkjørt" batteriene ned på 11volt får være en sak. Og selv det er det mange produsenter av elektronikk som håndterer ved å oppgi et godkjent spenningsområde fra 8V til 30V. Og dette er enkel teknologi.

Har samme problem,TV tåler ikke at lader står på. Jeg har hatt 2 stk. Finlux, det første hadde en dings på 12v kabelen og det hadde ikke dette problemet. Det siste jeg kjøpte hadde ikke denne dingsen og funker ikke når lader i båten står på. De har nok spart mange tusen med å droppe denne, men for mange kunder er denne TV'n er nå mer eller mindre ubrukelig med mindre man får montert en slik stablisator som nevnt over.

Jeg har ikke dings på kabelen på min Finlux og TV'en fungerer knirkefritt i registeret 12,7V-16V hos meg. Skal ikke se vekk fra at det er en del produktvariasjon ute og går, er det ikke vanlig med halvslakk produktkontroll for de fleste ting kjøpt i billigkroken? Klart,

Har brev vekslet med MULTICOM om problemet.

De har tydelig vis kuttet ut komponenter for å presse ned prisen.

her er svarene

Det er båten som er feil den skal ha,sitat

""Ja, det bør jo være en spenningsregulator et sted som regulerer

> > > > spenningen slik at den ikke blir for høy.""

""Ett apparat som er bygd for 12 volt drift skal virke ved spenninger 12volt +/- 10%.

Om det leveres en ustabil 12volt spenning som overskrider 13,3 volt bør det settes inn en spenningsregulator på 12volt.

En 12volt regulator finnes i forskjellige utgaver avhengig av hvilke effekter som skal tas ut.

Vår regulator med varenummer 441312(se link) er med sig.tenner kontakt og plugg og kan dermed settes inn mellom 12volt kabel til tv og 12volt uttak med sig. tenner kontakt.

http://www.multicom.no/ED1032B-Stabilisator-11-16V-inn-12V-ut-CMP/cat-p/c/p10629731

Ha en fin dag.""

Seatronic har forstått det sitat

""Våre versjoner av Finlux tv har innebygget spenningsbeskytter opp til 15 volt.Medølgende 12volt kabel har spenningsbeskytter for pulser opp til 25 volt og er også beskyttet for polaritetsfeil.""

ps. ser at multicom nå, på en model sier "" Polaritetsbeskyttet 10,0 - 15,3 volt""

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Seatronic har forstått det sitat

""Våre versjoner av Finlux tv har innebygget spenningsbeskytter opp til 15 volt.Medølgende 12volt kabel har spenningsbeskytter for pulser opp til 25 volt og er også beskyttet for polaritetsfeil.""

Da må vi som kjøper slike TV'er bli bedre på å sjekke ut på forhånd, hvis ingen kjøper disse apparatene som kun fungerer på halveis utladede batterier skjønner gjerne forhandlerne at slikt vil ikke folk ha. Honnør til Seatronic som her er seriøse og legger opp til minst mulig plunder for folk! Flott at du fant ut av litt og tok deg bryet å kontakte dem :thumbsup: Redigert av Hakkannen (see edit history)
  • 1 år senere...

Jeg har kjøpt en slik (http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter-8-40V-to-12V-3A-36W-Power-Supply-Voltage-Regulators-Stabilizer-/281113113033?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160) og montert bak 12v uttaket hvor TVen står og har ikke lenger noe problemer under lading. Dette burde TVen tålt, men det var fiksa med en duppedings til 200 kroner så da gidder ikke jeg stresse mer. Eneste problemet er at jeg noen ganger tar TVen ut i solongen og da napper jeg i tilfelle ut landstrømmen. Har aldri TVen der når vi er underveis. Anbefaler å handle en slik dings om du har problemer! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Hei

Grunnen til at TV kutter er et det er et overspenningsvern,  Denne slår av apparatet ved ca. 14,2V.

Med nye ladere er det stort sett over denne spenningen ved lading.  Om du har et slikt apparat, sett inn stabilisator.  Når spenningen synker til under 14,2V kan apparatet slåes på som vanlig, uten at noen skade har skjedd.(også uten stabilisator) 

Apparater solgt fra importør etter 1/7-14 har endret konstruksjon og overspenningsvernet slår inn først ved ca. 15V.

Espen

Ikke helt objektiv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...