Jump to content

Skjev propellvinge. Rette med klubbe?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg har tatt av propell for den skulle sendes til service og redusere stigning to tommer. Mangler 400 o/min. Beklagelig så var det for travelt slik at verkstedet ikkje ville ta i mot den nå alikevel. Så eg tar tak i det igjen til høsten eller våren.

Så skal eg polere og sette den på igjen. Og når eg kikker litt etter så synest eg ei vinge ser skeiv ut. Eg har forsøkt å måle litt på tilsvarende punkt på vingene når propell ligger på flatt gulv, og det bekrefter det eg synest eg såg. Høyde fra gulv til vinge er 11.1cm på tre av de og 10.7mm på den eine. Ser også eit lite hakk på den skeive vinga.

Er det mye med 4mm ?

Eg har lyst på nye motorlabber pga vibrasjoner spesielt på lave turtal.

Hvor mye / lite kast er akseptabelt?

Kan eg ta gummiklubba og hamre den vinga litt som nødreparasjon inntil neste slipping?

bilde

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Nei, ville ikke forsøkt med retting.

Du vet vel ikke hva som gjør at du får forskjellig mål.

Er gulvet helt plant, er propellflaten som ligger mot gulvet maskinert i samme oppspenning som konen evt ordentlig opprettet før maskinering og om så er tilfelle er det 4mm som skal rettes?

Hvordan justerer verkstedet stigningen på en fast propell?

Om du skal rette blir kanskje gummiklubba for lett. Bly?

Hvordan verksted justerer fast propell veit eg ikkje, men det var kurant jobb. Eg spurte om bruddfare / tretthet i vingene ved slik arbeid, men om det var nødvendig kunne han justere tilbake også uten problem.

Når eg målte så roterte eg propellen slik at målepunkt på gulvet var det samme for alle vingene. Og i tilleg så ser eg at det er en annen bue ytterst på det bladet eg fikk lavere mål på.

Det er Svein på Propellservice som skulle ta jobben å redusere stigning.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Litt ekstra måling viste av den skeiv-bøyde vingen var 5mm lenger frammover på det meste i forhold til de andre. Eg laget meg ein mal for å finne fleire målepunkt, så støtta eg propellen opp med treklosser slik at det området som var ekstra bøyd hadde fritt heng. Så skulle det bare to dunk til med gummiklubba før vingen var innenfor 1mm samme mål som de andre. Var overasket over hvor myk vingene egentlig er.

Så er det iallefall bedre en det var inntil propellservice har bedre tid :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dette burde fungere helt greit som en midlertidig løsning. Dersom det er så store skjevheter at du kan se det med det blotte øye, så vil det selvfølgelig hjelpe å grovrette det ved å slå det på plass, bare pass på at det ikke oppstår brudd i metallet.

På de fleste kurante propeller til mindre båter så har de som driver med dette "blokker" som har korrekt stigning osv. som propellen legges i, så bankes propellen til den er lik blokken, dette mest fordi det er enkelt og raskt, men man får minst like godt resultat ved å gjøre det på frihånd dersom man er nøye nok med målingene, men vridning og stigning kan være vanskelig uten å ha noe å sammenligne med.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...