Jump to content

Edit History

shipahoy

shipahoy

Melding fra @Euklid:

I går lettet tåka omsider. En uke uten sikt har vært ganske absurd, ikke problematisk eller skummelt, bare veldig tomt. Det er overraskende mye sjøfugl her. Newfoundland, Grønland og Azorene er alle rundt 700 nautiske mil unna, så de har lang vei hjem. Vi har ganske store bølger fra nordøst, uten at jeg helt klarer å se på GRIB-filene hva som har pisket de opp, men dette er lange og slake bølger fra et værsystem langt unna, helt uproblematisk.

Vi er nå over halvveis, og så langt har dette vært en veldig enkel etappe. Vinden forsvant med tåka, så vi svir av litt diesel, men det ser ut som om det burde være vind nok fremover til at det ikke byr på allverden av problemer. Etter å ha vært en stund på den sørlige halvkule er det ganske artig å seile gjennom så milde forhold som dette så langt mot nord. I sør er det en akutt mangel på kontinenter som blokkerer vinden, og det er ikke uten grunn uttrykkene "roaring forties" og "furious fifties" eksisterer. Inntil vinden forsvant i går tror jeg vindstyrken i snitt har vært rundt femten knop så langt, og kun i veldig korte perioder har vi sett mer enn 25 knop.

Det er fremdeles meldt et par lavtrykk mot slutten av langtidsvarselet, men de burde passere nokså raskt når de først kommer, og vindstyrken som meldes er stort sett under 40 knop. Jeg har ikke særlig lyst til å bevege meg inn i områder med mye tidevann om vi kommer frem samtidig som det siste av lavtrykkene, men skulle det bli en aktuell problemstilling finnes det alltids noen alternative havner vi kan stikke innom inntil været får blåst fra seg. Seiler vi mot Falmouth i syd ser det fortsatt ut til at vi burde ha svært enkle forhold hele veien, mens vi får litt mer å baske med på vei til Skottland. Men Skottland står høyere på ønskelista og sparer oss for noen hundre mil, vi får se hva det blir til.

shipahoy

shipahoy

Melding fra @Euklid:

I går lettet tåka omsider. En uke uten sikt har vært ganske absurd ikke problematisk eller skummelt, bare veldig tomt. Det er overraskende mye sjøfugl her Newfoundland, Grønland og Azorene er alle rundt 700 nautiske mil unna, så de har lang vei hjem. Vi har ganske store bølger fra nordøst, uten at jeg helt klarer å se på GRIB-filene hva som har pisket de opp, men dette er lange og slake bølger fra et værsystem langt unna helt uproblematisk.

Vi er nå over halvveis, og så langt har dette vært en veldig enkel etappe. Vinden forsvant med tåka, så vi svir av litt diesel, men det ser ut som om det burde være vind nok fremover til at det ikke byr på allverden av problemer. Etter å ha vært en stund på den sørlige halvkule er det ganske artig å seile gjennom så milde forhold som dette så langt mot nord. I sør er det en akutt mangel på kontinenter som blokkerer vinden, og det er ikke uten grunn uttrykkene "roaring forties" og "furious fifties" eksisterer. Inntil vinden forsvant i går tror jeg vindstyrken i snitt har vært rundt femten knop så langt, og kun i veldig korte perioder har vi sett mer enn 25 knop.

Det er fremdeles meldt et par lavtrykk mot slutten av langtidsvarselet, men de burde passere nokså raskt når de først kommer, og vindstyrken som meldes er stort sett under 40 knop. Jeg har ikke særlig lyst til å bevege meg inn i områder med mye tidevann om vi kommer frem samtidig som det siste av lavtrykkene, men skulle det bli en aktuell problemstilling finnes det alltids noen alternative havner vi kan stikke innom inntil været får blåst fra seg. Seiler vi mot Falmouth i syd ser det fortsatt ut til at vi burde ha svært enkle forhold hele veien, mens vi får litt mer å baske med på vei til Skottland. Men Skottland står høyere på ønskelista og sparer oss for noen hundre mil, vi får se hva det blir til.



×
×
  • Create New...