Nejo Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Ser veldig solid og bra ut, Chief. Hadde bare kontruktørene sett det samme.. Forstår ikke at det ikke er satt på en kloss I bakkant av hengslen som hviler på dørken. Når luka slås opp blir det et ganske kraftig vridningsmoment på den tynne rammen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Helt enig, det er dette brekkmomentet som skjer på kanten som ødelegger hengselen. Brekkasjen skjer i det svakeste punktet som er skruforsenkingene Og det samme skjer om man bare erstatter den med en ny uten å gjøre noen nødvendige inngrep, enten å bygge opp et "bakfundament" under hengseløret som fjerner brekkmomentet eller å forsterke/fortykke godset i det svake punktet ved skruforsenkingene slik jeg gjorde. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Stort sett er det meste veldig bra på disse båtene. Det er noen få ting jeg har måttet tatt fatt i, bl.a. produksjon av nye holdere til de utvendig monterte brannslukkingsapparatene og braketten til "ryggekameraet". Begge disse var av uakseptabel kvalitet som korroderte og ødela inntrykket av båten men disse er nå byttet ut til utførelse i lakkert aluminium. Baderomsviftene hadde også svært dårlig avtrekk, disse er nå dimmensjonerte opp til vifter med mange ganger høyere kapasitet. Det forbedrer avluftingen ved dusjing betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 No dissing intended men rart å se at Bayliner bruker mer kostbare løsninger i rustfritt stål og med "offset" skruemontering for å unngå brekkasje.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Kaptein_Kaos Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Baderomsviftene hadde også svært dårlig avtrekk, disse er nå dimmensjonerte opp til vifter med mange ganger høyere kapasitet. Det forbedrer avluftingen ved dusjing betraktelig. Låner denne tråden litt jeg.. Kan jeg spørre hvor du fikk tak i vifter som passet i original hullene med bedre avtrekk enn de originale ? Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Låner denne tråden litt jeg.. Kan jeg spørre hvor du fikk tak i vifter som passet i original hullene med bedre avtrekk enn de originale ? Kaptein_Kaos Akkurat det samme som jeg lurer på. :-) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
REM Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 (redigert) .......og jeg. ;-) Redigert 4.Juli.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 (redigert) Kjøpte fra RS. Fant en med korrekte byggemål, spenning, plastchassie og max kapasitet slik at den enkelt kunne settes inn i den eksisterende kanalen. Innfesting måtte modifiseres litt men det gikk helt greit. http://no.rs-online.com/web/c/hvac-fans-thermal-management/fans/axial-fans/?searchTerm=DC+fan&applied-dimensions=4294569170&esid=cl_4294967294,cl_4294434246,cl_4294956595,cl_4294958942,cl_4294475704,cl_4294959854,cl_4294956331&m=1 Jeg fjernet den omsluttende rammen fra den nye viften, benyttet kun senterdelen (motor og vifte), monterte dette i den eksisterende senterdelen fra den gamle motoren (fjernet gammel motor). Det gikk egentlig veldig greit. Det ble en stor forskjell på kapasiteten. Det som sto der fra før gav knappest noen avtrekk i det hele tatt. Redigert 4.Juli.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Kjøpte fra RS. Fant en med korrekte byggemål, spenning, plastchassie og max kapasitet slik at den enkelt kunne settes inn i den eksisterende kanalen. Innfesting måtte modifiseres litt men det gikk helt greit. http://no.rs-online.com/web/c/hvac-fans-thermal-management/fans/axial-fans/?searchTerm=DC+fan&applied-dimensions=4294569170&esid=cl_4294967294,cl_4294434246,cl_4294956595,cl_4294958942,cl_4294475704,cl_4294959854,cl_4294956331&m=1 Jeg fjernet den omsluttende rammen fra den nye viften, benyttet kun senterdelen (motor og vifte), monterte dette i den eksisterende senterdelen fra den gamle motoren (fjernet gammel motor). Det gikk egentlig veldig greit. Det ble en stor forskjell på kapasiteten. Det som sto der fra før gav knappest noen avtrekk i det hele tatt. Bra tips til vinterprosjekt! Da jeg overtok min båt gikk den ene vifta bare såvidt. Den andre var død. Denne våknet til liv da jeg monterte nye kabelsko på ledningen. Den andre fikk en dusj med WD-40, og etter en del kjøring i vekslende retning gikk den fortere og med penere lyd. Ved sjøsetting i vår sto begge viftene, men når jeg dreide dem litt for hånd kom de i gang igjen. Det virker som børstene "ruster" når de står. Etter litt kjøring går de helt fint igjen. Men effekten er ikke på høyde med ei god datavifte uansett. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Nejo Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Helt greit å låne tråden når det resulterer I gode tips :) Jeg får vel også sette I gang med dette prosjektet etter sommeren. Når vi var så godt I gang - har noen gjort modifikasjoner på "kjøkkenvifta"? Den lager lyd, men det skal mye godvilje til for å finne at den trekker luft I det hele tatt. Må vel kanskje åpne deksel på utsiden av båten for å komme til denne vifta? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Nei ikke enda. Ser for meg en liknende modifikasjon om jeg får ånden over meg og tar ut vifta for å sjekke hvilken type den er og så bestiller en med større kapasitet.. Muligens med tillegg av denne: http://no.rs-online.com/web/p/dc-motor-controllers/5101215/?origin=PSF_421230|cav Eller denne: http://no.rs-online.com/web/p/dc-motor-controllers/4179728/ Trinnløs DC motor/viftekontroll for å kunne kjøre den nye vifta som evt. installeres fra null til fullt turtall og dermed regulere ønsket avtrekk. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Forresten, angående vifter, så er det (i alle fall på min båt) lufting som kan stenges ved å vri lokket oppe på dekk. Vifta virker dårlig hvis lokket er igjen. I følge en kompis, selvsagt! Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Nejo Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Jeg får sjekke lokkene. Du må gi beskjed når du gjør deg noen erfarineger da, Chief. Det er endel med Fairline som er spente på hvilken løsning du kommer opp med :) Det går vel an å påstå at dette er nok en svakhet med designet? Ellers er jeg svært enig i at dette er fantastiske båter med gjennomgående god kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Ja helt enig der, skal legge ut en tråd om jeg finner på noe. Det er særdeles mye bra i byggematerialene og kvalitetene på disse båtene. Enkelte svakheter vil man alltid finne uansett båt men det meste jeg har funnet har kommet fra underleverandører som muligens ikke har vært kvalitetssikret godt nok. Har hatt Princess-eiere ombord som mener Fairline holder en bedre kvalitet. Selv vil jeg likestille merkene da det stort sett er samme konstruktør, utstyr og underleverandører. Jeg har vært ombord i mange Princess'er og ser samme utførelsene som hos meg selv så for meg er dette ganske like båter. Forøvrig kan man vel ikke prissette båtplassen høyt nok som muliggjør utvekslinger av erfaringer på denne måten. Utrolig mye folk her inne med mye kompetanse og erfaringer som en kan dra nytte av ved ulike anledninger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.