Jump to content

Fjernstyrt båt? Fevik 715

Morten1989

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har en Fevik 715, og synes det hadde vært gøy og gjort noe nytt som ikke alle har på den :tongue:

Tenkte derfor og bygge opp en servostyring med enten radiostyrt fjernkontroll eller kontroll med ledninger opp til dekk eller hva man kaller det, slik at jeg og fruen kan sole oss samtidig som man har full kontroll over roret. :flag:

Er det noen her som har vært borti noe slikt før og har noen erfaringer og komme med?

Har lyst og basere alt på 12 volt annlegget som allerede er i båten.

Har kikket litt på Ebay, og der ligger det en del servoer med kraft opp til 320kg.

Dette burde jo holde i masse vis :)

vil gjerne høre deres tips :wink:

Enkelt.

1 stk apm m/gps
(full tilgang til ruteplanlegging, navigasjon osv.)

5 stk servotestere evt en rc radio
(for manuel kontroll, frem, bakking, høre, vestre, gass)

Så må du bare velge selve styremekanismen, tipper på at stepprmotor med kjededrift til ror, evt så må jo det aller enkleste kanskje bare være å bruke en baugpropell til å holde kursen.

Jeg har lenge sagt at med en slik hjerne (apm) så burde man kunne lage autopilot som går alt annet en høy gang for langt under 5000,-
Tipper på at man kan komme ned i 1500,- også .

Men nå skal det sies at jeg bygger alt jeg flyr selv (spesielt multirotorer, så har vel over snittet kunskap om slikt :) )

Autopilot? da er det jo ikke gøy lengre :tongue:

Må jo prøve og lage noe selv først og så kjøpe autopilot hvis dette ikke funker :cool:

For å tilfredstille mine behov trenger jeg ikke servoer på gir og speed foreløpig, jeg vil bare kunne ligge på dekk mens jeg kjører båten.

Og jeg har holdt på med litt RC før jeg og, derfor jeg fikk ideen :thumbsup:

lurer på om denne klarer jobben som servo motor til rattet hvor jeg i tillegg til den girkassa som ligger inne denne servoen, tar og girer om til 2:1 så den går enda senere men flere omdreinger.

http://www.ebay.com/itm/12V-24V-180KG-CM-Ultra-high-power-High-torque-Servos-Driver-Full-Metal-Robot-/181445804324?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a3f034124

Og da lurer jeg også på om er det noen som har noen konkrete forslag til hva slags sender jeg kan bruke?, og hva slags motaker jeg kan bruke?

Takk igjen for svar :)

Nå har jeg tenkt enda litt mer her :)

Tror det letteste og billigste er og kjøpe en slik:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45941951&searchclickthrough=true&searchQuery=vinsj%2012v

Og så sette på en slik :

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47613420&searchclickthrough=true&searchQuery=vinsj%2012v

Strippe ned vinsjen litt, og lage kjede eller reim overføring ifra ratt til vinsj med 1:2 for at roret skal gå seinere, eller direkte ifra ror pinnen til vinsj, dette er jo da enkelt, og relativt holdbart vil jeg tro?

Fordelen med autopilot er at du kan sette kursen dit du skal, så holder den den kursen, uansett skiftende strøm, bølger, vind, vektfoskyvninger etc, og du kan sitte med kaffekoppen i ene handa og en røyk (eller madamen) i den andre, og kun passe på utkikken.

Skal du ha det fjernstyrt må du vel ratte hele tia :confused: .

Kjekt å lage sikkert, men ikke like avslappende i bruk....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

En kraftig servo med en servoarm på baksiden av styrepanelet ville funket det? Mye rart man kan bruke en servo til. Vil også tro den vil gå litt mer sømløst enn en vinsj. En billig radio til en rc-bil vil vel gjøre nytten som fjernkontroll. Ikke trenger du så kraftig sender og mottaker heller. Sjekk hobbyking.com for sender og mottagere.

Jeg har ikke hydraulisk styring bare så det er sagt, så litt kraft må det være på denne servoen som skal brukes.

Om jeg må sitte og "styre" hele tiden med den kontrollen så gjør ikke det så mye ;)

Som sagt så har jeg ikke råd til autopilot, så det er egentlig utelukket. Men ja selv følgelig hadde det vært og foretrekke ;)

Eneste jeg ser for meg kan bli noe drit med vinsjen er at den ikke kommer til og gå tilbake til "nullposisjonen" sin etter jeg har svingt. men får se hvordan dette vil fungere ;)

Har fått tak i Vinsj, sender, motaker, kjede, og drev til ca 900kr. og resten lager jeg bare selv :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...