Jump to content

Kobling av Wema vanngiver


Maika

Recommended Posts

Hei.

 

Den ene av ledningene fra giveren skal til minus på batteriet, og den andre til giverledningen på instrumentet. Om du velger den blå eller den svarte til minus har ingen betydning. Ser du på koblingsskjemaet for min båt, ser du koblingen på side 4. Skjemaet finner du her: http://trudelutt.com/skjema.pdf

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå vil jeg krangle!

Fra jord til giver ok.

Fra giver til instrument. Ok

Den andre kabelen på instrumentet må nødvendigvis kobles til + ett eller annet sted for å få en krets det går strøm igjennom.

 

Det går vanligvis en felles pluss til alle instrumentene som du kan bruke, og som går av / på med tenningen. Se feks på tankmåleren.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Nå vil jeg krangle!

Fra jord til giver ok.

Fra giver til instrument. Ok

Den andre kabelen på instrumentet må nødvendigvis kobles til + ett eller annet sted for å få en krets det går strøm igjennom.

 

Det går vanligvis en felles pluss til alle instrumentene som du kan bruke, og som går av / på med tenningen. Se feks på tankmåleren.

 

 

 

Du har helt rett, 1 kabel fra instrumentet til 12v, i tillegg er det 2 ledninger med valgfritt lys i instrumentet, gult eller rødt..

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Altså: fra giver er det én som skal til instrument/vanntankmåler, og én som skal til jord. Takk!

 

Forøvrig står det i flytsskjema til instrument/vanntankmåler at det skal være en sikring mellom batteri og pluss til instrument/vanntankmåler (8A ser ut som er oppgitt på det vakre koblingsskjemaet til Lars:) Jeg har lyst til å koble denne sammen med vannpumpen, slik at når jeg kobler til strømmen til pumpa kobles også strøm til instrument/vanntankmåler (og dermed også giveren.) Jeg har allerede en sikring i bryteren for pumpa, men burde jeg ha en sikring mellom pumpa og instrument/vanntankmåler også (i tilfelle en spenningstopp e.l. når pumpa starter, pluss at sikringen til pumpa vel er på mer enn 8A)?

Link to post
Share on other sites

Nå står altså koblingsskjemaet bak på esken til instrumentet, men bare for å presisere:

 

Blå ledning på instrumentet kobles til jord, minus eller hva du vil kalle det.

Rød ledning på instrumentet kobles via en 3A sikring til +12V

Sort ledning på instrumentet kobles til sort ledning på giveren.

Blå ledning på giveren kobles til blå ledning på instrumentet eller jordes direkte.

 

På instrumentet har du nå enten en eller to ledninger til. De er til instrumentbelysning.

Har du 2 ledninger er det et ganske nytt instrument som gjør at du kan velge mellom 2 forskjellige farger på instrumentbelysningen. Enten den ene eller den andre kobles til til instrumentbelysning pluss. Den du ikke bruker ruller du opp og stripser. Kan jo hende du skifter smak og vil bytte bakgrunnsbelysning igjen vet du.

 

 

Giveren er bare en motstand. Den kan kobles begge veier slik som LarsH. sier. Likevel er det greit at blått går til blått og sort går til sort. Det blir litt mer oversiktlig når du skal finne feilen om 10 år. :smiley:

 

3A sikring er valgt fordi 3A er den minste bladsikringen du får. Hvis du kobler pluss direkte inn på pluss til eventuelle andre instrumenter du måtte ha, trenger du ingen sikring da de andre instrumentene nok har det fra før. Selv bruker jeg en 3A sikring til 4 Wema instrumenter. De trekker fint lite strøm. Hvor lite vet jeg ikke.

 

Til slutt. Instrumentbelysningen skal også ha sikring. Kobler du denne via egen bryter, må den ha egen sikring.

 

Lotus

 

PS: Synes det er en dårlig ide å koble instrumentet til sikringen på vannpumpa. Hvorfor vil du at instrumentet skal slå seg av og på når du slår av og på pumpa? I tillegg får instrumentet en mye større sikring. Større sikring = mer strøm før den brenner av.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå står altså koblingsskjemaet bak på esken til instrumentet, men bare for å presisere:

Nope, intet koblingsskjema på min boks, men på eget ark som fulgte med (men der stod det intet om hva slags sikring som skulle brukes). Ellers var jo ledningene på instrumentet merket bra med navn på teip-biter, så dette fikk jeg til:) Og det funker bra, med unntak av at måleren viser litt for lite i forhold til hva som faktisk er på tanken. Giveren jeg kjøpte er for 30 cm. tank, dybden på vanntanken er 30 cm., så dette får jeg vel bare venne meg til. Uansett bedre enn at den viser for mye.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...