Tormodnt Startet 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2014 Hei.Jeg har en eldre båt hvor gassflaska står åpent i benken under sitttegruppa akter.Har lest meg litt opp på tema her på forumet og skjønner jo at dette er helt krise, eneste veien gassen har å gå om det blir lekkasje her er rett ned i kjølen..Så da begynte jeg å se litt på de blå kasskassene som selges, men jeg syns da jammen de kosta mye jeg (så hos maritim)? Utover det å støpe selv, er det noen som har tips på andre løsninger, evt andre steder i vår store verden jeg burde se etter slikt?Slik jeg ser det (og gi meg bare pepper her om jeg er helt på bærtur) så er jo det meste bedre enn det som er i dag, så om jeg hadde tatt en virkårlig kasse, boks, eller hva søren som ei flaske passer i, laget drensrør ut av skrog, og laget gjennomføringer til anlegget ellers så ville dette blitt ekstremt mye sikrere enn det som har vært i båten en haug med år?MvhTormod Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Som du sier, alt er jo bedre enn løsningen du har i dag. Skal du lage deg en kasse, er det viktig at den blir helt tett, slik at ingen gass kan komme fra kassen og ut i båten. Det spiller sikkert ingen rolle hvordan kasse det er, bare gassen blir ført over bord ved eventuell lekkasje.. Men nå kaster jeg sikkert stein i glasshus, for man skal jo ikke leke med gass.. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Ingen problem å lage gasskassa selv. I tillegg til å snekre en kasse må den tettes i alle hjørner/kanter, og helst dekkes innvendig med et par lag glassfiber. Alle gjennomføringer må også være gasstette. Selvfølgelig må kassa også være drenert overbord med en jevnt synkende slange som tas ut med en nippel helt i bunn av kassen. Med mindre du har materialer liggende blir ikke dette så veldig mye billigere enn å kjøpe en ferdig utgave på maritim. Fordelen er at du kan utforme den akkurat som DU vil. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Tormodnt Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Det er her jeg detter litt av, gass er vel som alt annet, velger den enkleste vei ut, og gass er tyngre enn luft ergo så vil det samle seg i bunnen av brønnen/kassa eller for min del lite ønskelige kjølen.Så om man har slange i bunnen som går ut over vannlinja med fall, og la oss for enkelhetsskyld bare si at jeg kjøper ei slik standar plastbakke med lokk (legger ei pakning rundt lokket) og setter flaska i, så vil jo ikke denne i seg selv være gasstett men samtidig så vil jo gassen ta enkleste vei ut og det blir gjennom drenet i bunnen..Tenker man at en evt gasslekasje vil være så stor at det vil skape et betydelig trykk inne i kasskassa på tross av drenet ut? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 (redigert) Så om man har slange i bunnen som går ut over vannlinja med fall, og la oss for enkelhetsskyld bare si at jeg kjøper ei slik standar plastbakke med lokk (legger ei pakning rundt lokket) og setter flaska i, så vil jo ikke denne i seg selv være gasstett men samtidig så vil jo gassen ta enkleste vei ut og det blir gjennom drenet i bunnen.. Tenker man at en evt gasslekasje vil være så stor at det vil skape et betydelig trykk inne i kasskassa på tross av drenet ut? Med 22 mm innvendig mål på dreneringslangen blir det ikke mer trykk i gasskassa enn at den tåler det. Gasskassene et "tette" det er pakning i lokket. Vær obs på at noen selger gasskasser med 19 mm som var standarden før. Redigert 1.Juli.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.