Jump to content

Kan ikke bruke telefonen mens den lader i båten

Microcefalus

Recommended Posts

Hei!

Hvis jeg lader telefonen min (iPhone) i båten, med vanlig mobillader for 230v, så fungerer ikke touchskjermen. Det er akkurat som om det er en form for forstyrrelse. I de fleste tilfeller registrerer ikke en gang telefonen berøringen min, og hvis den gjør det, blir det "helt på jordet" feil i forhold til hvor jeg egentlig mente å trykke. Det sammen gjelder iPad. Problemet gjelder både på landstrøm, og ved bruk av inverter. Både telefon og pad fungerer utmerket hvis jeg bruker 12v lader. Problemet gjelder altså bare 230v lader til vanlig stikk kontakt. (For ordens skyld fungerer laderen hjemme i huset.)

Noen her inne som har peiling?

Det er en mulighet for at du er elektrostatisk ladet, touchskjermer er følsomme greier. Prøv å lade deg ut ved å ta på metall (så stor flate som mulig) noen ganger for å sjekke.

Bare en tanke som slo meg...

Har selv tenkt tanken, men hvis jeg drar iPhone ut av laderen, fungerer den umiddelbart, og motsatt.

Aner du om den faktisk blir ladet i denne situasjonen?

Den originale 230V vegg strømforsyningen (ladekretsen sitter i iPhonen) er egentlig en 100-240v 50/60 Hz smart strømforsyning som vel skal kunne brukes i hele verden. Det kan hende den oppfatter PWM (Puls Bredde Modulert) eller firkantpulsspenning fra invertere som "way out of frequency" og ikke vil eller kan forsyne iPhonen med ladestrøm, en slags beskyttelsesmodus. Sjekk om iPen lader når den er tilkoblet strømforsyningen og ikke responderer ved å touche av/på knappen,

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Aner du om den faktisk blir ladet i denne situasjonen?

Den originale 230V vegg strømforsyningen (ladekretsen sitter i iPhonen) er egentlig en 100-240v 50/60 Hz smart strømforsyning som vel skal kunne brukes i hele verden. Det kan hende den oppfatter PWM (Puls Bredde Modulert) eller firkantpuls fra nvertere som "way out of frequency" og ikke vil forsyne iPhonen med ladestrøm, en slags beskyttelsesmodus. Sjekk om iPen lader når den er tilkoblet strømforsyningen og ikke responderer ved å touche av/på knappen,

ja, den lader. Og problemet er ikke kun ved bruk av inverter. iPhone fungerer normalt på alle måter utenom touchskjermen. I skrivende stund ligger jeg i havn, med landstrøm og iPhone som modem.

ja, den lader. Og problemet er ikke kun ved bruk av inverter. iPhone fungerer normalt på alle måter utenom touchskjermen. I skrivende stund ligger jeg i havn, med landstrøm og iPhone som modem.

Bruker du original USB / iPhone kabel?

iPhone "føler" om den har original/riktig kabel, det sitter en liten krets i kontakten som er i iPhone enden av kablen.

Er kablen uoriginal kan iPhonen oppføre seg merkelig. Her er mange muligheter og det du opplever kan være en.

Mht Inverter/landstrøm.

Det kan hende det er 2 forskjellige årsaker dette blir kun spekulasjoner men faglig basert.

Inverterspenning kan fremstå som støy om den ikke er ren sinus, originalstrømforsyningen kan muligens få problemer enten pga beskyttelsesfunksjon eller at den "forvirres" av støy eller out of spec spenning.

Sekundært, er du tilknyttet et 400/230v TN nett i havna der du er uten skilletrafo mot båten din har du med N-lederen inn i båten.

Denne N-lederen er en helvetes støysoper kjent for å skape alskens problemer i datasammenheng i landinnstllasjoner.

400/230v TN er et drittsystem for datadrift. Det norske 230v nettet er langt bedre. Ulineære strømmer fra L lederene samler seg som 150 Hz støy / strømkurveformer i N lederen.

Årsaken er at all støy som skapes mot N-lederen som altid er den ene fasen in TN systemer er "tilgjengelig" for alle forbrukere tilknyttet dette distribusjonsnettet.

Dvs "alle" forbrukere i havna lager hver for seg støy mot N ledren som kan komme inn i din båt og lage problemer for deg.

Har du mulighet til å prøve en liten skilltrafo vil du finne ut om du er på sporet.

Bruker du original USB / iPhone kabel?

iPhone "føler" om den har original/riktig kabel, det sitter en liten krets i kontakten som er i iPhone enden av kablen.

Er kablen uoriginal kan iPhonen oppføre seg merkelig. Her er mange muligheter og det du opplever kan være en.

Mht Inverter/landstrøm.

Det kan hende det er 2 forskjellige årsaker dette blir kun spekulasjoner men faglig basert.

Inverterspenning kan fremstå som støy om den ikke er ren sinus, originalstrømforsyningen kan muligens få problemer enten pga beskyttelsesfunksjon eller at den "forvirres" av støy eller out of spec spenning.

Sekundært, er du tilknyttet et 400/230v TN nett i havna der du er uten skilletrafo mot båten din har du med N-lederen inn i båten.

Denne N-lederen er en helvetes støysoper kjent for å skape alskens problemer i datasammenheng i landinnstllasjoner.

400/230v TN er et drittsystem for datadrift. Det norske 230v nettet er langt bedre.

Årsaken er at all støy som skapes mot N-lederen som altid er den ene fasen in TN systemer er "tilgjengelig" for alle forbrukere tilknyttet dette distribusjonsnettet.

Dvs "alle" forbrukere i havna lager hver for seg støy mot N ledren som kan komme inn i din båt og lage problemer for deg.

Har du mulighet til å prøve en liten skilltrafo vil du finne ut om du er på sporet.

Jeg bruker original kabel, og lader.

Jeg ligger i norsk havn, men vet ikke noe om kvaliteten på strømnettet her. Er skilletrafo det samme som galvanisk isolator? Hvis dette er feilen, regner jeg med at det er fare for tæring også, og da blir det nok en handletur i morgen :)

Redigert av Microcefalus (see edit history)

Jeg bruker original kabel, og lader.

Jeg ligger i norsk havn, men vet ikke noe om kvaliteten på strømnettet her. Er skilletrafo det samme som galvanisk isolator?

Kan hende at en uoriginal kabel faktisk ville fungert bedre i dette tilfellet men det er bare et løst skudd fra hofta.

Jeg har en 5S som misliker uoriginale kabler sterkt selv om de kan være kjøpt på Elkjøp til iP.

Den vil ikke lade (i bil med 12v/USB strømforsyning fra Biltema) men oftest løser jeg dette ved å plugge kablen i iP først og i strømforsyningen etterpå.

Ja en skilletrafo gir galvanisk skille. Burde kanskje optimalt sett vært en støydempings skilletrafo men dette er bare i ytterste fall - likevel en metode som kan løse ditt problem rent teknisk.

Her er et idealisert bilde av 150Hz strøm i N lederen: (de 3-5-7-xte overhamoniske støyspenningene fremgår ikke her.)

bilde

I et ideelt 400/230v system er disse strømmene sinusformede, like store og summen av de blir null. I virkeligheten er det aldri slik - derfor.....

Et annet og kanskje rimeligere alternativ som kan være verdt å prøve er denne - på "innestrøm" fungerer den greit med original iP kabel - den koster ikke all verden: 129 på Biltema.

http://biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Batteri-og-Stromforsyning/Ladere/USB-lader-for-stikkontakt-84795/

bilde

Prøv om du evt kan få låne en skilletrafo først og evt prøve den før du kjøper fordi de koster en del, husker ikke priser i farta.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...