Jump to content

Ettermontering av EVC på Volvo Penta TAMD75EDC

Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Tror ikke dette er mulig da EDC og EVC er helt ulike systemer.

Mulig det, jeg trodde at EVC stod for Electronic Vessel Control og at det er et tilleggssystem som gir deg oversikt over litt mere data om bla. motorene som: Dieselforbruk, eksostemperatur, ladetrykk etc.

Det jeg er interesert i er bla. de tingene jeg listet opp over så om det er en annen måte og få lest dette ut ifra EDC systemet på så tar jeg gjerne imot tips.

Kaptein_Kaos

Du har et poeng, men jeg mener dette har vært diskutert mange ganger og det ender som regel opp i at hvis du skal få noen data ut så har VP laget systemet så proprietært at du er nødt til å kjøpe interface og gjerne også en softwareoppgradering for å få det til å funke. På min D6 ville det kostet 2000-3000 liter diesel i 2007 å få liter/nm opp i displayet, så jeg gav til slutt blaffen. Det finnes løsninger som kan konvertere Canbus/J1939 til NMEA, f.eks. Maretron J2K100, men slik jeg forstår det har VP mange egendefinerte parametre som ikke finnes i J1939-standarden slik at en ikke nødvendigvis får ut det en skal ha tak i..

Du kan ikke bygge inn EVC på disse motorene da dette er til commonrailmotorer uten doseringspumpe. De kan leveres med EDC men da må dieselpumpene skiftes/ bygges om fordi governoren da er elektronisk. Tror det blir styggdyrt. Men teleflex selger vel et servosystem for elektronisk gass og girstyring som kan monteres på de fleste motorer. Hvis du derimot ønsker å lese av motordata kan du kjøpe en Gateway for å få verdiene inn på nettverket NMEA2000 og lese ut enten på kartplotteren eller på separat display.

På Boatdiesel.com vil du finne masse info om EDC displayer, og hva du trenger for å installere. Et søk på "EDC display" returnerte 92 tråder som omhandlet dette emnet

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

EDC panelet gir deg

Engine speed

Fuel consumption (current and averidge)

Turbo boost pressure

Coolant temp

Battery voltage

Med unntak av fuel consumption og turbo boost har du resten tilgjengelig uten EDC-display. Jeg for min del synes fuel consumption er uinteressant, men planlegger å kople opp et vanlig instrument for turbotrykk til en brøkdel av prisen for EDC-displayer.

Når jeg sier at fuel consumption er uinteressant mener jeg ikke å være flåsete, men en kurve ala. den "Ebonita" la ut for sine 63-maskiner er tilstrekkelig for meg til å vite hvilket økonomisk turtall jeg bør ligge på.

Det klart mest økonomiske turtallet for meg er å ligge på 1000RPM og 6,2 kn på en maskin. Da er forbruket helt nede mot 1 liter/nm. Skal jeg opp i plan er kurven rimelig flat fra 2000RPM og opp mot 2400. Det holder i massevis for meg, og alt annet vil være unødvendig støy.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...