Kaptein_Kaos Startet 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2014 Hei ! Som emnetittel beskriver så lurer jeg på å ettermontere EVC på mine motorer. Er det noen kyndige folk her inne som kan si om det er mulig å gjøre dette, hva jeg trenger og hvilke kostnader vi snakker om her, ser da for meg at jeg gjør alt arbeid selv. Mvh: Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Tror ikke dette er mulig da EDC og EVC er helt ulike systemer. EVC er vel elektronisk styring av konvensjonell dieselpumpe mens EVC styrer Common rail systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Tror ikke dette er mulig da EDC og EVC er helt ulike systemer. Mulig det, jeg trodde at EVC stod for Electronic Vessel Control og at det er et tilleggssystem som gir deg oversikt over litt mere data om bla. motorene som: Dieselforbruk, eksostemperatur, ladetrykk etc. Det jeg er interesert i er bla. de tingene jeg listet opp over så om det er en annen måte og få lest dette ut ifra EDC systemet på så tar jeg gjerne imot tips. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Du har et poeng, men jeg mener dette har vært diskutert mange ganger og det ender som regel opp i at hvis du skal få noen data ut så har VP laget systemet så proprietært at du er nødt til å kjøpe interface og gjerne også en softwareoppgradering for å få det til å funke. På min D6 ville det kostet 2000-3000 liter diesel i 2007 å få liter/nm opp i displayet, så jeg gav til slutt blaffen. Det finnes løsninger som kan konvertere Canbus/J1939 til NMEA, f.eks. Maretron J2K100, men slik jeg forstår det har VP mange egendefinerte parametre som ikke finnes i J1939-standarden slik at en ikke nødvendigvis får ut det en skal ha tak i.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Du kan ikke bygge inn EVC på disse motorene da dette er til commonrailmotorer uten doseringspumpe. De kan leveres med EDC men da må dieselpumpene skiftes/ bygges om fordi governoren da er elektronisk. Tror det blir styggdyrt. Men teleflex selger vel et servosystem for elektronisk gass og girstyring som kan monteres på de fleste motorer. Hvis du derimot ønsker å lese av motordata kan du kjøpe en Gateway for å få verdiene inn på nettverket NMEA2000 og lese ut enten på kartplotteren eller på separat display. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Alle 73/74 og 75 er EDC motorer med elektroniske spaker. Lurer på om TS mener et slikt EDC display? Gir tilgang på endel motordata (ladetrykk, oljetemp bl.a), samt momentaforbruk ot totalt forbruk siden reset. Instrumentet kan settes opp til vise begge motorene Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kaptein_Kaos Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Alle 73/74 og 75 er EDC motorer med elektroniske spaker. Lurer på om TS mener et slikt EDC display? Dette som du viser til her er hva jeg tenkte på ja, var ikke klar over at VP hadde flere "systemer" Kan dette installeres uten altfor store kostnader ? Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 På Boatdiesel.com vil du finne masse info om EDC displayer, og hva du trenger for å installere. Et søk på "EDC display" returnerte 92 tråder som omhandlet dette emnet Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 EDC panelet gir deg Engine speed Fuel consumption (current and averidge) Turbo boost pressure Coolant temp Battery voltage Med unntak av fuel consumption og turbo boost har du resten tilgjengelig uten EDC-display. Jeg for min del synes fuel consumption er uinteressant, men planlegger å kople opp et vanlig instrument for turbotrykk til en brøkdel av prisen for EDC-displayer. Når jeg sier at fuel consumption er uinteressant mener jeg ikke å være flåsete, men en kurve ala. den "Ebonita" la ut for sine 63-maskiner er tilstrekkelig for meg til å vite hvilket økonomisk turtall jeg bør ligge på. Det klart mest økonomiske turtallet for meg er å ligge på 1000RPM og 6,2 kn på en maskin. Da er forbruket helt nede mot 1 liter/nm. Skal jeg opp i plan er kurven rimelig flat fra 2000RPM og opp mot 2400. Det holder i massevis for meg, og alt annet vil være unødvendig støy. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.