Mulligan Startet 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2014 http://www.nrk.no/sorlandet/4-av-10-kan-ikkje-fortoye-baten-1.11810026 "Svendsen meiner halvstikk, heilstikk og pålestikk er knutar som ein båtførar må kunne." Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Hva i huleste er et helstikk? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Ett heilstikk tipper jeg er ett dobbelt halvstikk, men jeg har aldri hørt begrepet før Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
quantumduck Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Kan det være et dobbelt halvstikk? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 ... men jeg har aldri hørt begrepet før Ikke jeg heller, kanskje Norsk Test-direktøren skulle sjekke pensum selv? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Det vi kaller halvstikk er egentlig et dobbelt halvstikk. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 (redigert) Ja. Så vi antar altså dobbelt halvstikk = helstikk. Jeg skulle da gjerne visst når jeg skal fortøye med enkelt halvstikk, eller det som i teksten omtales som "havlstikk"? Når jeg skal rane banken og skal fort avsted? Redigert 2.Juli.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Mye rot i terminologiene hos eksperten. Ihvertfall om man forsøksvis skal holde det maritimt. Et stikk er et stikk, en knop er en knop, og en knute er.....? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Det var da måte på kverulering? Noen her som er pratesjuke? Kall knuten/stikket/knopen hva dere vil, bare dere kan det og bruker det der det er greit å bruke det. Noen som kjenner til dobbelt pålestikk? Jeg regner med at de som har vært i speideren kan det? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dante Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Mener å huske det så slik ut Lars!! Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Greier meg fint med åreknuter og knivstikk, jeg Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Nix, he he! Her min bror en gang i speideren firende ned en skrent med to pålitelige løkker rundt skulder og lår. Dette må jo også kunne brukes opp i en mast på en pinnebåt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Bruker han et heilstikk? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Du vet vel hva et dobbelt pålestikk er Mulligan? Og hva det kan brukes til? Ikke det, nei. Tenkte meg det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Jeg vet hva et dobbelt pålestikk er og hvordan det brukes. Men jeg vet ikke hva et heilstikk er. Det ville jeg gjerne vite. Jeg har ikke hørt uttrykket før. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 (redigert) båtsmannsstol, med en fot i hver løkke...? i en annen artikkel på samme sak står det: Et pålestikk tåler alt og er lett å løsne raskt dersom behovet oppstår. Blant båtfolk oppgir en av tre at de ikke kan pålestikket. de kan ikke prøvd å få opp et pålestikk med stor belastning på... Redigert 2.Juli.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MaSa Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Pålestikk får man opp omtrent hver eneste gang! Bruker det i jobben til alt vi gjør. Snakker slep av rør, trekning av rør på vannet dimensjon opptil ø1200mm! Har slept ett ø900mm rør på 500m fra Stathelle til Fornebu med Pålestikk i blåtau. Det fikk vi opp igjen! Og ja vi trakk i blåtauet for og se hva vi kunne presse det til!! Sleper var selvfølgelig sikret med trosser og sjakler siden vi antok at det skulle ryke underveis :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
MaSa Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Pålestikk får man opp omtrent hver eneste gang! Bruker det i jobben til alt vi gjør. Snakker slep av rør, trekning av rør på vannet dimensjon opptil ø1200mm! Har slept ett ø900mm rør på 500m fra Stathelle til Fornebu med Pålestikk i blåtau. Det fikk vi opp igjen! Og ja vi trakk i blåtauet for og se hva vi kunne presse det til!! Sleper var selvfølgelig sikret med trosser og sjakler siden vi antok at det skulle ryke underveis :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Men jeg vet ikke hva et heilstikk er. Men med litt velvilje og ikke bare vrangvilje , vet du vel godt hva det er, og at det er det samme som "folk flest" kaller et halvstikk, selv om det egentlig er et dobbelt halvstikk? Det er vel ikke nødvendig å være vrang og vanskelig for å skrive noe her på forumet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ivar Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Pålestikk får man opp omtrent hver eneste gang! Man får det opp etterpå ja , det jeg tenkte på er å få det opp mens det er belastning på det Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MaSa Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Man får det opp etterpå ja , det jeg tenkte på er å få det opp mens det er belastning på det Da er vi enige :) få det opp med belastning gjør man ved hjelp av kniv :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Baisiken Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Bildet av stikket fra dante i innlegg nr.9 kalte vi tidligere "russisk hvirvelstikk" Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Googling på "russisk hvirvelstikk" gir ett treff ... til en tidligere båtplass-tråd med bilde av en annen solid knute. Fornøyelige bilder :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Solstikk, anyone ? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Tror noen her har fått knute på tråden, etter humøret å dømme. Det verste med knuter er at de er så fordømt vanskelig å huske! Lærer meg nye nyttige knuter til hummerfisket hvert år i forberedelsene, og når det så et år etter er på an igjen med blåser og tauverk så er lærdommen som blåst vekk! Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Ikke noe er som ett bakstikk. Den sitter som f*** hver gang. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.