Jump to content

Halvstikk, helsttikk?

Mulligan

Recommended Posts

Samme her, pålestikk er fint og alt, men lett å få opp under belastning er det ikke ... får litt kommentarer når jeg ikke bruker pålestikk fra "forståsegpåerne", men det får heller være ...

Overalt står det at skal man bare lære seg én knute, så må det være pålestikket, men jeg er blitt litt i tvil.

Pålestikket har en annen ulempe, dersom tauet er litt glatt og løkka ikke blir kontinuerlig utsatt for belastning, men får lov å bevege seg fritt (f.eks. pga bølger), så kan det fort skje at knuta glir opp!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Pålestikket har en annen ulempe, dersom tauet er litt glatt og løkka ikke blir kontinuerlig utsatt for belastning, men får lov å bevege seg fritt (f.eks. pga bølger), så kan det fort skje at knuta glir opp!

det har jeg ikke sett selv. Men på de glatteste tautypene så er det også flere av de andre knopene/stikkene som ikke sitter godt.

Hos klatrere så er pålestikket bannlyst, men det er fordi løkka ikke er egnet til å ta opp drag i flere retninger samtidig dersom det f.eks forankres flere tau i denne

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Et halvstikk inne i løkka så er du litt sikrere. Men det kan stundevis dra seg godt til og bli vanskelig å få opp. Og et nytt halvstikk utenfor løkka pluss enden under en kordel på tauet er neste trinn. Men skal man være helt sikker så er et bendsel velegnet til å låse stikk.

Belastning på et pålestikk er vel ikke noe problem?

Bruddstyrken i knutepunktet er ca 1/3 av hva tauet ellers tåler, og den er umulig å få opp dersom tauet er stramt. Bruddstyrken er jeg ikke egentlig så bekymret for v. fortøyning, men dersom belastningen er stor og jeg ønsker å gå ... så kan jeg ikke det hvis jeg har fortøyd med pålestikk hele veien rundt. Medmindre jeg bruker kniv da ... Dersom tauet er slakkt er det sjelden vanskelig å få opp et pålestikk.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Bruker pålestikk på fokkeskjøtene, pleier ikke løsne selv om det flagrer litt i slagene. Mer et problem med dobbelt halvstikk når det ikke er om egen tamp, f.eks. når man fester fendere i rekkewira med halvstikk og det er trangt mellom båtene så de får litt løft innimellom, forsvinner de gjerne iløpet av natta.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...