Jump to content

Turteller VP MD2040 virker ikke

Smykkeskrinet

Recommended Posts

Turtelleren gir ikke utslag når man starter motoren.

I tilfeldige intervaller med mange minutters mellomrom så slår viseren helt ut til max turtal og tilbake til null, selv om motoren går rolig på tomgang hele tiden.

Jeg har renset kontaktene på instrumentet, og målt at instrumentet får +13 til +14V spenning mellom + og - ledningene samt til lyspæra.

Den grå og sorte ledningen som kommer fra dynamoen sin "W" tilkobling har +6 til +7 V avhenging av turtallet.

Den helt grå ledningen, som jeg ikke vet hvor går til, har + 14 til + 15V avhengig av turtallet.

Jeg har ikke noe måleinstrument som kan registrere pulsen på den grå og sorte ledningen, som etter det jeg har skjønt, skal gi en puls fra dynamoen for hver omdreining.

Jeg fikk låne en nesten lik turteller eneste forskjell var at min går til 4000 omdreininger mens den jeg lånte går til 3000 omdreininger, ellers såg de helt like ut. Den turtelleren gav heller ikke noe utslag, så jeg antar at det mest sannsynlig ikke er instrumentet det er noe galt med, dersom det ikke tilfeldigvis er noe feil med begge instrumentene.

Dynamoen fungerer ellers som den skal og gir lading til både startbatteri og forbruksbatteri på båten. Spenningen går opp til 14V når motoren er i gang og ligger på ca. 13V når motoren er av.

Er det noen som kan veilede meg videre i filsøkingen og anbefale meg hvordan jeg best går frem for å få orden på dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...