Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Ivar1 skrev 31 minutter siden:

Kjører liv i denne da jeg har en engbo xf20 som reima har røket på, løsnet motor og propell men sliter med og få løsnet propell akslingen, noen som har noen tips?

neste problem vil være og få tak i ny reim Tror jeg 

Reima bestiller du på nett, det er bare å google betegnelsen så finner du den. Men du må også ha akseltetninger. Det er ikke til å tenke på å demontere dette uten nye akseltetninger, de må ødelegges for å få de ut.

 

Om dette er samme patenten som for XF60 så er framgangsmetoden som følger:

Du tar bare av dekselet over reima og trekker ut den gamle reima inne i båten.

 

Deretter må du til med "undervannsarbeidet". Propell demonteres og medbringersplint på aksel fjernes.

Pell ut første akseltetning, dette er ei armert akseltetning 40x17x7mm med støvleppe som står montert med støvleppa utover mot propell. Du må stikke et lite skrujern gjennom armeringa og pelle den ut. Så kommer du inn til neste akseltetning som er helt identisk men står montert motsatt vei. Kammeret mellom disse er fylt med grease, den tørkes vekk.

 

Innerste tetninga kan være litt vrien å få ut, bøy inn den utvendige ringen med et flatt skrujern rundt hele omkretsen til den løsner og du kan plukke den ut med ei tang. Forsiktig så du ikke lager spor eller merker i leiet der tetninga er presset inn.

 

Nå er du inne der låseringen står, klem denne sammen med ei låseringstang og trekk den ut av sporet. Dette er selve avlåsingen for akselsystemet.

Du klarer ikke å trekke ut akselen siden lagrene er delvis presset inn i lagerleiene. Her kan du skru ei 6mm gjengestang inn i akseltappen, tre en stubbe flatjern med et 6mm hull i inn på gjengestanga ytterst og sett på ei mutter. Så slår du på flatjernet og bruker dette som angrepspunkt for hammeren. Da kommer akslingen med det ytterste lageret ut. Det innerste lageret står mest sannsynlig igjen inne. Kontroller tilstanden da dette er ei fin anledning til å trekke dette lageret ut for bytting.Ikke sett inn dårlige lager igjen. Dette er helt vanlige SKF lager med dobbel gummiring som man får på enhver jernvareforhandler.

 

Nå kan du tre ned reima og deretter montere inn akselen med det taggede reimhjulet og lager. Monter deretter låseringen og første tetningsring samme vei som den sto. Fyll tetningsringene med grease før du setter på siste tetningsring motsatt vei av første. Fyller du for mye grease her får du ikke inn den siste tetningsringen så ikke legg i mer enn at det dekker kammeret i ringen.

 

Når alt er satt sammen under kan du tre reima inn på motorakselen, skru til de fire skruene som står i avlange spor og legge et brekkjern el. med underlegg under motorakselen og stramme skikkelig. Tørk vekk alt gammelt reimstøv før du starter opp slik at du kan ta en etterkontroll og sjekke stramminga etter litt tid. Og se at du ikke har støvutfelling.

 

Edit: Ser at tunnelldiameteren din er bare 110 mm. Da tror jeg nesten at det enkleste er å ta ut hele thrusteren og utføre jobben med undervannshuset på land på en verkstedsbenk da det vil bli fryktelig trangt å stå og pille med dette inne i en så liten tunnell. Det er bare 4 muttere + fugemasse som tetter og holder thruster med undervanshus fast mot tunnell fra innsiden av båten. Men litt mer styr med frakopling av kabler etc.

Chiefengineer

Chiefengineer

Ivar1 skrev 11 minutter siden:

Kjører liv i denne da jeg har en engbo xf20 som reima har røket på, løsnet motor og propell men sliter med og få løsnet propell akslingen, noen som har noen tips?

neste problem vil være og få tak i ny reim Tror jeg 

Reima bestiller du på nett, det er bare å google betegnelsen så finner du den. Men du må også ha akseltetninger. Det er ikke til å tenke på å demontere dette uten nye akseltetninger, de må ødelegges for å få de ut.

 

Om dette er samme patenten som for XF60 så er framgangsmetoden som følger:

Du tar bare av dekselet over reima og trekker ut den gamle reima inne i båten.

 

Deretter må du til med "undervannsarbeidet". Propell demonteres og medbringersplint på aksel fjernes.

Pell ut første akseltetning, dette er ei armert akseltetning 40x17x7mm med støvleppe som står montert med støvleppa utover mot propell. Du må stikke et lite skrujern gjennom armeringa og pelle den ut. Så kommer du inn til neste akseltetning som er helt identisk men står montert motsatt vei. Kammeret mellom disse er fylt med grease, den tørkes vekk.

 

Innerste tetninga kan være litt vrien å få ut, bøy inn den utvendige ringen med et flatt skrujern rundt hele omkretsen til den løsner og du kan plukke den ut med ei tang. Forsiktig så du ikke lager spor eller merker i leiet der tetninga er presset inn.

 

Nå er du inne der låseringen står, klem denne sammen med ei låseringstang og trekk den ut av sporet. Dette er selve avlåsingen for akselsystemet.

Du klarer ikke å trekke ut akselen siden lagrene er delvis presset inn i lagerleiene. Her kan du skru ei 6mm gjengestang inn i akseltappen, tre en stubbe flatjern med et 6mm hull i inn på gjengestanga ytterst og sett på ei mutter. Så slår du på flatjernet og bruker dette som angrepspunkt for hammeren. Da kommer akslingen med det ytterste lageret ut. Det innerste lageret står mest sannsynlig igjen inne. Kontroller tilstanden da dette er ei fin anledning til å trekke dette lageret ut for bytting.Ikke sett inn dårlige lager igjen. Dette er helt vanlige SKF lager med dobbel gummiring som man får på enhver jernvareforhandler.

 

Nå kan du tre ned reima og deretter montere inn akselen med det taggede reimhjulet og lager. Monter deretter låseringen og første tetningsring samme vei som den sto. Fyll tetningsringene med grease før du setter på siste tetningsring motsatt vei av første. Fyller du for mye grease her får du ikke inn den siste tetningsringen så ikke legg i mer enn at det dekker kammeret i ringen.

 

Når alt er satt sammen under kan du tre reima inn på motorakselen, skru til de fire skruene som står i avlange spor og legge et brekkjern el. med underlegg under motorakselen og stramme skikkelig. Tørk vekk alt gammelt reimstøv før du starter opp slik at du kan ta en etterkontroll og sjekke stramminga etter litt tid. Og se at du ikke har støvutfelling.



×
×
  • Create New...