Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Tenkte å lage en liten dokumentasjon på det jobben innebærer med bytting av lagere, tetninger eller reim på denne thrusteren. Det ble ikke tid til å ta så mye bilder som ønsket da det ble noe tidspress for å få dette ferdig pga. andre gjøremål men det er nå iallefall som følger.

 

Dette trenger du av deler:

 

2 stk. tetninger, dobbel leppetetning type SKF:

 

IMG_4547.jpg.4aa38b3a9322347e0e42252bac0c551e.jpg

1 stk. reim:

IMG_4548.jpg.32bc96b73e0febe4f78e692acae25599.jpg

2 stk. lager. NB! Jeg fikk ikke tak i rustfrie på sparket, noen ville muligens valgt det:

IMG_4599.jpg.54804d404cb4d8d730b2ac56aadde3e5.jpg

 

Jeg valgte også å bytte tannhjulet fra aluminium til stål, det nye ser slik ut: Ø14mm akseldiameter / 5mm kilespor, 25mm bredde.

NB! Den ene vangen må fjernes, den som sitter mot det minste lageret. Og bosset som bygger ut på ene sia må dreies vekk for at det skal passe.

IMG_4549.jpg.5b3213a6aa217d986ffd8d02022d2426.jpg

 

Man begynner jobben med å skru løs propellen, stikk noe mellom bladet og gearhuset for å låse den av:

IMG_4591.jpg.3e4c18c0ee768be09fc7a848a48df68d.jpg

 

Når denne er vekk kommer du inn til første tetninga, slå et skrujern (flatt lite kubbejern) gjennom stålarmeringa, evt. flere steder og jobb med tetninga sånn at du kan dra den ut. Den andre tetninga som sitter motsatt vei innenfor fjernes på samme måte. NB! Ikke skad lagerleiet, det kan forårsake lekkasje.

IMG_4593.jpg.47966843e064f9d9d786882892a7ecbd.jpg

 

Når du har pillet tetningene ut er de vel omtrent sånn ut:

 

IMG_4595.jpg.8293bd5f29c1cdcfeeaff9a36b536e1e.jpg

 

Da har du kommet inn til låseringen som fjernes med en låseringtang:

 

IMG_4594.jpg.badfecbcecdc1e7cd5f253f1de580c00.jpg

 

Etter dette kan du skru inn en 6mm gjengestang i senter av akselen og lage deg en innretning for å slå ut akselen i trekkretning:

IMG_4597.jpg.029d753376bc61ccbcf8937730b85023.jpg

 

Denne sørgelige assemblyen så slik ut, store tæringsskader på aluminiusdrevet:

 

IMG_4596.jpg.3999c3cf4657f85b1c1e5b970ea15987.jpgIMG_4598.jpg.e3f4c881a88873b4ca2f833115fa676c.jpg

 

Jeg hadde også litt skade på akselen i tetningsområdet så jeg la litt påleggssveis med TIG og rettet dette av i dreiebenken etterpå da jeg monterte det nye tannhjulet på akslingen. NB! Som nevnt på den styreplata/vangen på tannnhjulet som peker mot den sida av akselen med minst diameter plukkes vekk, den kommer i veien for lagerleiet. Det skal også sitte en spacerskive mellom det minste lageret og reimhjulet.

 

IMG_4600.jpg.4610d7c2fbf1bfdabd6e9a7e4c368a7f.jpg

 

Etterpå var det bare å tre ned reima i huset først (innenfra) og så sette akselen inn igjen i gearhuset motsatt vei med de nye lagrene på.  Først aksel, så låsering og deretter de to tetningene som skal sitte motsatt vei. Det er lurt å bruke en sylindrisk innretning med marginalt mindre diameter enn lagerdiameter (YD) samt ID litt større en akseldiameter for å presse tetningene helt inn til bunns (mot låseringen) slik at du ikke skader de unde rmontasjen. Ikke bruk skrujern etc. til denne jobben.

 

Og husk å fyll opp tetningene med grease innvendig før du setter de inn slik det fremgår på bildet av den ødelagte tetninga litt lengre opp. NB! Det skal ikke være mer grease i tetninga enn flush, fyller du for mye vil den siste tetninga komme ut igjen og legge seg å presse mot propellen.

 

Når dette er gjort setter du på medbringertappen på akselen, monterer propellen og setter skruen fast med litt locktite.

 

Så er du ferdig utvendig og kan gå inn i båten og slakke alle strammeskruene på elektromotoren, tre reima på drevet på elektromotoren og stramme opp alt sammen til korrent strammenivå.

 

Finito.

Chiefengineer

Chiefengineer

Tenkte å lage en liten dokumentasjon på det jobben innebærer med bytting av lagere, tetninger eller reim på denne thrusteren. Det ble ikke tid til å ta så mye bilder som ønsket da det ble noe tidspress for å få dette ferdig pga. andre gjøremål men det er nå iallefall som følger.

 

Dette trenger du av deler:

 

2 stk. tetninger, dobbel leppetetning type SKF:

 

IMG_4547.jpg.4aa38b3a9322347e0e42252bac0c551e.jpg

1 stk. reim:

IMG_4548.jpg.32bc96b73e0febe4f78e692acae25599.jpg

2 stk. lager. NB! Jeg fikk ikke tak i rustfrie på sparket, noen ville muligens valgt det:

IMG_4599.jpg.54804d404cb4d8d730b2ac56aadde3e5.jpg

 

Jeg valgte også å bytte tannhjulet fra aluminium til stål, det nye ser slik ut: Ø14mm akseldiameter / 5mm kilespor, 25mm bredde.

NB! Den ene vangen må fjernes, den som sitter mot det minste lageret. Og bosset som bygger ut på ene sia må dreies vekk for at det skal passe.

IMG_4549.jpg.5b3213a6aa217d986ffd8d02022d2426.jpg

 

Man begynner jobben med å skru løs propellen, stikk noe mellom bladet og gearhuset for å låse den av:

IMG_4591.jpg.3e4c18c0ee768be09fc7a848a48df68d.jpg

 

Når denne er vekk kommer du inn til første tetninga, slå et skrujern (flatt lite kubbejern) gjennom stålarmeringa, evt. flere steder og jobb med tetninga sånn at du kan dra den ut. Den andre tetninga som sitter motsatt vei innenfor fjernes på samme måte. NB! Ikke skad lagerleiet, det kan forårsake lekkasje.

IMG_4593.jpg.47966843e064f9d9d786882892a7ecbd.jpg

 

Når du har pillet tetningene ut er de vel omtrent sånn ut:

 

IMG_4595.jpg.8293bd5f29c1cdcfeeaff9a36b536e1e.jpg

 

Da har du kommet inn til låseringen som fjernes med en låseringtang:

 

IMG_4594.jpg.badfecbcecdc1e7cd5f253f1de580c00.jpg

 

Etter dette kan du skru inn en 6mm gjengestang i senter av akselen og lage deg en innretning for å slå ut akselen i trekkretning:

IMG_4597.jpg.029d753376bc61ccbcf8937730b85023.jpg

 

Denne sørgelige assemblyen så slik ut, store tæringsskader på aluminiusdrevet:

 

IMG_4596.jpg.3999c3cf4657f85b1c1e5b970ea15987.jpgIMG_4598.jpg.e3f4c881a88873b4ca2f833115fa676c.jpg

 

Jeg hadde også litt skade på akselen i tetningsområdet så jeg la litt påleggssveis med TIG og rettet dette av i dreiebenken etterpå da jeg monterte det nye tannhjulet på akslingen. NB! Som nevnt på den styreplata/vangen på tannnhjulet som peker mot den sida av akselen med minst diameter plukkes vekk, den kommer i veien for lagerleiet. Det skal også sitte en spacerskive mellom det minste lageret og reimhjulet. Ikke glem dette :

 

IMG_4600.jpg.4610d7c2fbf1bfdabd6e9a7e4c368a7f.jpg

 

Ettepå var det bare å tre ned reima i huset først (innenfra) og så sette akselen inn igjen i gearhuset motsatt vei med de nye lagrene på.  Først aksel, så låsering og deretter de to tetningene som skal sitte motsatt vei. Det er lurt å bruke en sylindrisk innretning med marginalt mindre diameter enn lagerdiameter (YD) samt ID litt større en akseldiameter for å presse tetningene helt inn til bunns måt låseringen slik at du ikke skader de. Ikke bruk skrujern etc. til denne jobben.

 

Og husk å fyll opp tetningene med grease innvendig før du setter de inn slik det fremgår på bildet av den ødelagte tetninga litt lengre opp. NB! Det skal ikke være mer grease i tetninga enn flush, fyller du for mye vil den siste komme ut igjen og legge seg å presse mot propellen.

 

Når dette er gjort setter du på medbringertappen på akselen, monterer propellen og setter skruen fast med litt locktite.

 

Så er du ferdig utvendig og kan gå inn i båten og slakke alle strammeskruene på elektromotoren, tre reima på drevet på elektromotoren og stramme opp alt sammen til korrent strammenivå.

 

Finito.

Chiefengineer

Chiefengineer

Tenkte å lage en liten dokumentasjon på det jobben innebærer med bytting av lagere, tetninger eller reim på denne thrusteren. Det ble ikke tid til å ta så mye bilder som ønsket da det ble noe tidspress for å få dette ferdig pga. andre gjøremål men det er nå iallefall som følger.

 

Dette trenger du av deler:

 

2 stk. tetninger, dobbel leppetetning type SKF:

 

IMG_4547.jpg.4aa38b3a9322347e0e42252bac0c551e.jpg

1 stk. reim:

IMG_4548.jpg.32bc96b73e0febe4f78e692acae25599.jpg

2 stk. lager. NB! Jeg fikk ikke tak i rustfrie på sparket, noen ville muligens valgt det:

IMG_4599.jpg.54804d404cb4d8d730b2ac56aadde3e5.jpg

 

Jeg valgte også å bytte tannhjulet fra aluminium til stål, det nye ser slik ut: Ø14mm akseldiameter / 5mm kilespor, 25mm bredde.

NB! Den ene vangen må fjernes, den som sitter mot det minste lageret. Og bosset som bygger ut på ene sia må dreies vekk for at det skal passe.

IMG_4549.jpg.5b3213a6aa217d986ffd8d02022d2426.jpg

 

Man begynner jobben med å skru løs propellen, stikk noe mellom bladet og gearhuset for å låse den av:

IMG_4591.jpg.3e4c18c0ee768be09fc7a848a48df68d.jpg

 

Når denne er vekk kommer du inn til første tetninga, slå et skrujern (flatt lite kubbejern) gjennom stålarmeringa, evt. flere steder og jobb med tetninga sånn at du kan dra den ut. Den andre tetninga som sitter motsatt vei ninnenfor fjernes på samme måte. NB! Ikke skad lagerleiet.

IMG_4593.jpg.47966843e064f9d9d786882892a7ecbd.jpg

 

Når du har pillet tetningene ut er de vel omtrent sånn ut:

 

IMG_4595.jpg.8293bd5f29c1cdcfeeaff9a36b536e1e.jpg

 

Da har du kommet inn til låseringen som fjernes med en låseringtang:

 

IMG_4594.jpg.badfecbcecdc1e7cd5f253f1de580c00.jpg

 

Etter dette kan du skru inn en 6mm gjengestang i senter av akselen og lage deg en innretning for å slå ut akselen i trekkretning:

IMG_4597.jpg.029d753376bc61ccbcf8937730b85023.jpg

 

Denne sørgelige assemblyen så slik ut, store tæringsskader på aluminiusdrevet:

 

IMG_4596.jpg.3999c3cf4657f85b1c1e5b970ea15987.jpgIMG_4598.jpg.e3f4c881a88873b4ca2f833115fa676c.jpg

 

Jeg hadde også litt skade på akselen i tetningsområdet så jeg la litt påleggssveis med TIG og rettet dette av i dreiebenken etterpå da jeg monterte det nye tannhjulet på akslingen. NB! Som nevnt på den styreplata/vangen på tannnhjulet som peker mot den sida av akselen med minst diameter plukkes vekk, den kommer i veien for lagerleiet. Det skal også sitte en spacerskive mellom det minste lageret og reimhjulet. Ikke glem dette :

 

IMG_4600.jpg.4610d7c2fbf1bfdabd6e9a7e4c368a7f.jpg

 

Ettepå var det bare å tre ned reima i huset først (innenfra) og så sette akselen inn igjen i gearhuset motsatt vei med de nye lagrene på.  Først aksel, så låsering og deretter de to tetningene som skal sitte motsatt vei. Det er lurt å bruke en sylindrisk innretning med marginalt mindre diameter enn lagerdiameter (YD) samt ID litt større en akseldiameter for å presse tetningene helt inn til bunns måt låseringen slik at du ikke skader de. Ikke bruk skrujern etc. til denne jobben.

 

Og husk å fyll opp tetningene med grease innvendig før du setter de inn slik det fremgår på bildet av den ødelagte tetninga litt lengre opp. NB! Det skal ikke være mer grease i tetninga enn flush, fyller du for mye vil den siste komme ut igjen og legge seg å presse mot propellen.

 

Når dette er gjort setter du på medbringertappen på akselen, monterer propellen og setter skruen fast med litt locktite.

 

Så er du ferdig utvendig og kan gå inn i båten og slakke alle strammeskruene på elektromotoren, tre reima på drevet på elektromotoren og stramme opp alt sammen til korrent strammenivå.

 

Finito.

Chiefengineer

Chiefengineer

Tenkte å lage en liten dokumentasjon på det jobben innebærer med bytting av lagere, tetninger eller reim på denne thrusteren. Det ble ikke tid til å ta så mye bilder som ønsket da det ble noe tidspress for å få dette ferdig pga. andre gjøremål men det er nå iallefall som følger.

 

Dette trenger du av deler:

 

2 stk. tetninger, dobbel leppetetning type SKF:

 

IMG_4547.jpg.4aa38b3a9322347e0e42252bac0c551e.jpg

1 stk. reim:

IMG_4548.jpg.32bc96b73e0febe4f78e692acae25599.jpg

2 stk. lager. NB! Jeg fikk ikke tak i rustfrie på sparket, noen ville muligens valgt det:

IMG_4599.jpg.54804d404cb4d8d730b2ac56aadde3e5.jpg

 

Jeg valgte også å bytte tannhjulet fra aluminium til stål, det nye ser slik ut: Ø14mm akseldiameter / 5mm kilespor, 25mm bredde.

NB! Den ene vangen må fjernes, den som sitter mot det minste lageret. Og bosset som bygger ut på ene sia må dreies vegg for at det skal passe.

IMG_4549.jpg.5b3213a6aa217d986ffd8d02022d2426.jpg

 

Man begynner jobben med å skru løs propellen, stikk noe mellom bladet og gearhuset for å låse den av:

IMG_4591.jpg.3e4c18c0ee768be09fc7a848a48df68d.jpg

 

Når denne er vekk kommer du inn til første tetninga, slå et skrujern (flatt lite kubbejern) gjennom stålarmeringa, evt. flere steder og jobb med tetninga sånn at du kan dra den ut. Den andre tetninga som sitter motsatt vei ninnenfor fjernes på samme måte. NB! Ikke skad lagerleiet.

IMG_4593.jpg.47966843e064f9d9d786882892a7ecbd.jpg

 

Når du har pillet tetningene ut er de vel omtrent sånn ut:

 

IMG_4595.jpg.8293bd5f29c1cdcfeeaff9a36b536e1e.jpg

 

Da har du kommet inn til låseringen som fjernes med en låseringtang:

 

IMG_4594.jpg.badfecbcecdc1e7cd5f253f1de580c00.jpg

 

Etter dette kan du skru inn en 6mm gjengestang i senter av akselen og lage deg en innretning for å slå ut akselen i trekkretning:

IMG_4597.jpg.029d753376bc61ccbcf8937730b85023.jpg

 

Denne sørgelige assemblyen så slik ut, store tæringsskader på aluminiusdrevet:

 

IMG_4596.jpg.3999c3cf4657f85b1c1e5b970ea15987.jpgIMG_4598.jpg.e3f4c881a88873b4ca2f833115fa676c.jpg

 

Jeg hadde også litt skade på akselen i tetningsområdet så jeg la litt påleggssveis med TIG og rettet dette av i dreiebenken etterpå da jeg monterte det nye tannhjulet på akslingen. NB! Som nevnt på den styreplata/vangen på tannnhjulet som peker mot den sida av akselen med minst diameter plukkes vekk, den kommer i veien for lagerleiet. Det skal også sitte en spacerskive mellom det minste lageret og reimhjulet. Ikke glem dette :

 

IMG_4600.jpg.4610d7c2fbf1bfdabd6e9a7e4c368a7f.jpg

 

Ettepå var det bare å tre ned reima i huset først (innenfra) og så sette akselen inn igjen i gearhuset motsatt vei med de nye lagrene på.  Først aksel, så låsering og deretter de to tetningene som skal sitte motsatt vei. Det er lurt å bruke en sylindrisk innretning med marginalt mindre diameter enn lagerdiameter (YD) samt ID litt større en akseldiameter for å presse tetningene helt inn til bunns måt låseringen slik at du ikke skader de. Ikke bruk skrujern etc. til denne jobben.

 

Og husk å fyll opp tetningene med grease innvendig før du setter de inn slik det fremgår på bildet av den ødelagte tetninga litt lengre opp. NB! Det skal ikke være mer grease i tetninga enn flush, fyller du for mye vil den siste komme ut igjen og legge seg å presse mot propellen.

 

Når dette er gjort setter du på medbringertappen på akselen, monterer propellen og setter skruen fast med litt locktite.

 

Så er du ferdig utvendig og kan gå inn i båten og slakke alle strammeskruene på elektromotoren, tre reima på drevet på elektromotoren og stramme opp alt sammen til korrent strammenivå.

 

Finito.

Chiefengineer

Chiefengineer

Tenkte å lage en liten dokumentasjon på det jobben innebærer med bytting av lagere, tetninger eller reim på denne thrusteren. Det ble ikke tid til å ta så mye bilder som ønsket da det ble noe tidspress for å få dette ferdig pga. andre gjøremål men det er nå iallefall som følger.

 

Dette trenger du av deler:

 

2 stk. tetninger, dobbel leppetetning type SKF:

 

IMG_4547.jpg.4aa38b3a9322347e0e42252bac0c551e.jpg

1 stk. reim:

IMG_4548.jpg.32bc96b73e0febe4f78e692acae25599.jpg

2 stk. lager. NB! Jeg fikk ikke tak i rustfrie på sparket, noen ville mulignes valgt det:

IMG_4599.jpg.54804d404cb4d8d730b2ac56aadde3e5.jpg

 

Jeg valgte også å bytte tannhjulet fra aluminiuk til stål, det nye ser slik ut: Ø14mm akseldiameter / 5mm kilespor, 25mm bredde.

NB! Den ene vangen må fjernes, den som sitter mot det minste lageret. Og bosset som bygger ut på ene sia må dreies vegg for at det skal passe.

IMG_4549.jpg.5b3213a6aa217d986ffd8d02022d2426.jpg

 

Man begynner jobben med å skru løs propellen, stikk noe mellom bladet og gearhuset for å låse den av:

IMG_4591.jpg.3e4c18c0ee768be09fc7a848a48df68d.jpg

 

Når denne er vekk kommer du inn til første tetninga, slå et skrujern (flatt lite kubbejern) gjennom stålarmeringa, evt. flere steder og jobb med tetninga sånn at du kan dra den ut. Den andre tetninga som sitter motsatt vei ninnenfor fjernes på samme måte. NB! Ikke skad lagerleiet.

IMG_4593.jpg.47966843e064f9d9d786882892a7ecbd.jpg

 

Når du har pillet tetningene ut er de vel omtrent sånn ut:

 

IMG_4595.jpg.8293bd5f29c1cdcfeeaff9a36b536e1e.jpg

 

Da har du kommet inn til låseringen som fjernes med en låseringtang:

 

IMG_4594.jpg.badfecbcecdc1e7cd5f253f1de580c00.jpg

 

Etter dette kan du skru inn en 6mm gjengestang i senter av akselen og lage deg en innretning for å slå ut akselen i trekkretning:

IMG_4597.jpg.029d753376bc61ccbcf8937730b85023.jpg

 

Denne sørgelige assemblyen så slik ut, store tæringsskader på aluminiusdrevet:

 

IMG_4596.jpg.3999c3cf4657f85b1c1e5b970ea15987.jpgIMG_4598.jpg.e3f4c881a88873b4ca2f833115fa676c.jpg

 

Jeg hadde også litt skade på akselen i tetningsområdet så jeg la litt påleggssveis med TIG og rettet dette av i dreiebenken etterpå da jeg monterte det nye tannhjulet på akslingen. NB! Som nevnt på den styreplata/vangen på tannnhjulet som peker mot den sida av akselen med minst diameter plukkes vekk, den kommer i veien for lagerleiet. Det skal også sitte en spacerskive mellom det minste lageret og reimhjulet. Ikke glem dette :

 

IMG_4600.jpg.4610d7c2fbf1bfdabd6e9a7e4c368a7f.jpg

 

Ettepå var det bare å tre ned reima i huset først (innenfra) og så sette akselen inn igjen i gearhuset motsatt vei med de nye lagrene på.  Først aksel, så låsering og deretter de to tetningene som skal sitte motsatt vei. Det er lurt å bruke en sylindrisk innretning med marginalt mindre diameter enn lagerdiameter (YD) samt ID litt større en akseldiameter for å presse tetningene helt inn til bunns måt låseringen slik at du ikke skader de. Ikke bruk skrujern etc. til denne jobben.

 

Og husk å fyll opp tetningene med grease innvendig før du setter de inn slik det fremgår på bildet av den ødelagte tetninga litt lengre opp. NB! Det skal ikke være mer grease i tetninga enn flush, fyller du for mye vil den siste komme ut igjen og legge seg å presse mot propellen.

 

Når dette er gjort setter du på medbringertappen på akselen, monterer propellen og setter skruen fast med litt locktite.

 

Så er du ferdig utvendig og kan gå inn i båten og slakke alle strammeskruene på elektromotoren, tre reima på drevet på elektromotoren og stramme opp alt sammen til korrent strammenivå.

 

Finito.



×
×
  • Create New...