Jump to content

Ny båt (baatplassen handel)


index

Recommended Posts

Hva er dette da skipper worse, har du ikke stelt godt med båten din????

:wink:  :wink:  :wink:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, i snitt over ti år har jeg vel det, men i en periode for en tid siden ble det lite gjort og det bærer hun dessverre litt preg av. Men det gleder meg at min svikt i så måte nå blir tatt hånd i hanke med.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å selge en båt en har ett forhold til. De mange kjøpere har ved salg blitt nøye vurdert og skutene er ikke alltid blitt solgt til den som ville gitt høyest pris med ett hederlig unntak. Sikkert dumt men for meg har det alltid vært viktig at båten blit tatt godt vare på av sin nye reder ,og helst blitt tatt bedre vare på og stelt med enn det jeg gjorde selv.

Gratulere begge to :flag::drink:

Link to post
Share on other sites

Vel, nå er det unnagjort.

 

Hentet Index og Index sr. på bussterminalen i morges, fikk satt båten på sjøen og alt var såre vel. Men Sabb'en nektet å synge pga. svakt batteri. Så vi fikk fatt i et nytt. Hun sveiv rundt og startet med et vræl, uten at de nødvendige besvergelser var uttalt. Ruste opp i turtall, og ble prompte stoppet. Og da ville hun ikke i gang igjen. :headbang:

 

Vi luftet, skiftet filter og stod på, luftet like frem til dieselpumpen, studerte tegninger av pumpen i håndboken for å se om der var mer som skulle luftes. Undredes over om hele pumpen var ferdig :eek:

 

Ringte rundt til alle tenkelige verksteder, men det er jo lørdag i dag .... :cryin:

 

Til slutt fikk jeg fatt i svogern's broder. Han stilte villig opp, åpnet opp pumpen og fant at den hadde kilt seg pga. overrusningen. En liten halvtime, så var det full fyr i spetakkelet ... :yesnod:

 

Derfra var alt bare fryd og gammen, vi tok en rask svingom i Dolviken og deretter for Index ut på sin episke reise til Haugesund. Fikk SMS for en stund siden om at han tar natten i Bekkjarvik.

Alt vel så langt! :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Spennende lesestoff.

 

Bra du fikk liv i den igjen, ellers har vel Index følt at han hadde kjøpt "mus i pose".

<{POST_SNAPBACK}>

 

Eller «katt i sekk» ... :eek:

 

Avtalen var at motoren skulle gå. Så enkelt var det. Og den gikk. Heldigvis!! Index har, på tross av en del kosmetikk som må ordnes, fått mye båt for pengene. Og jeg gleder meg over at en ordentlig båtmann ha rovertatt ansvaret.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med sal, Worse! Og gratulerer med kjøp og velkomen i "Viksund-klubben", Index. :flag:

 

OT. Hva heter bilde i avataren til Sebaldus? Jeg må ha et sånt i skuta :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Min bestefar (som var fiskar) hadde eit slikt bilde på veggen. Han og me andre kalla det berre "Fiskaren". Veit ikkje om det er orginal tittel, og heller ikkje kven malaren er. Men dette er eit klassisk bilde som har pryda veggen i mang ein heim langs kysten.

 

PS: Dette er kanskje den moderne versjonen: :fishing:

:wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er båten på plass i Haugesund. Regner med å få den hjem i hagen i løpet av de nærmeste dagene. Må innrømme at vi så litt svart på det på lørdag da den blå i kjelleren ikke ville samarbeide, fra sjøsetting i ellevetiden til vi endelig fikk liv i dyret så var klokken blitt nærmere halv seks... Men når vi endelig fikk tak i en som kunne dieselpumper, så var det bare å ta ett skritt tilbake og stå og la seg imponere! Utrolig hva som går når det bare kommer fagfolk til!! Der var herlig å høre Sabben brøle til og våkne til liv igjen. Vi bestemte oss for å gå til Bekkjarvik og ta kvelden der, og fortsette videre i dag morges. Ankom Bekkjarvik kvart over ni, og fant til slutt den ene ledige plassen i gjestehavna! Havna var fylt opp med store hvite flybridgebåter, sikkert en forening på tur. Vi følte oss ganske små innimellom der...

 

Startet så i dag morges klokken syv, og var framme i Haugesund halv ett. Nydelig vær, og båt og motor oppførte seg eksemplarisk. Til og med Sletta var noe bortimot slett. Artig utover Bømlafjorden forresten, utgående strøm var såpass sterk at den gav oss rundt 2,5 knop ekstra fart. Så vi suste av gårde i over 10 knop, en uhyrlig fart for meg som er vant til 6,5!!! Så alt i alt har det vært en aldeles utrolig flott helg. :yesnod::yesnod::yesnod:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Noen bilder fra turen:

 

Sjøsetting: Høyt henger den...

 

Bilde

 

Lørdagskveld på sjøen:

Bilde

 

Å være liten liten blandt de store:

 

Bilde

En liten vestlandidyll:

 

Bilde

 

Og nok en idyll:

 

Bilde

 

Trekantsambandet passeres:

 

Bilde

 

Alt i alt en nydelig tur. Burde sikkert tatt mange flere bilder, men man glemmer seg lett ut da..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

:flag:

Ser ut for at du hadde en flott tur og et flott vær! :smiley:

 

Lykke til videre med båten! :flag:

 

NB!

Egen erfaring for hvor "trasig" det er med uhumsk på tanken(e) og ditto tette filter etterhvert, sjekk opp dette slik at du vet tilstanden. (Eller kanskje Skipper-Worse nettopp har gjort dette?)

 

Det er jo en kar nede i Mosse- området (jeg nevner ikke navn! :cryin: ) som sikkert skulle vært opplevelsen av motorstopp foruten, og det var jo bare i blikkstilla på fjorden, i forhold til eventuelt samme opplevelsen i urent og opprørt farvann, med pålandsvind!

 

Ja - jeg sier ikke mer!

 

Bortsett fra at det var fine bilder - og at vi her oppe også hadde et fantastisk vær lør- og søndag!

 

Ship'O'Hoi :sailing:

Link to post
Share on other sites

:flag:

NB!

Egen erfaring for hvor "trasig" det er med uhumsk på tanken(e) og ditto tette filter etterhvert, sjekk opp dette slik at du vet tilstanden. (Eller kanskje Skipper-Worse nettopp har gjort dette?)

 

Det er jo en kar nede i Mosse- området (jeg nevner ikke navn! :cryin: ) som sikkert skulle vært opplevelsen av motorstopp foruten, og det var jo bare i blikkstilla på fjorden, i forhold til eventuelt samme opplevelsen i urent og opprørt farvann, med pålandsvind!

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

I følge Worse så har ikke tankene vært rengjort i hans tid (10 år) så en liten sjekk kan nok være påkrevet ja... Får se om jeg finner et mannlokk på den. Hvis ikke må den ut og forbi motoren, og det ser ikke ut til å være noen enkel oppgave. Trangt nedi motorrommet! Men båten skal nå hjem i hagen i løpet av uken, så jeg får se på saken da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis ikke må den ut og forbi motoren, og det ser ikke ut til å være noen enkel oppgave. Trangt nedi motorrommet! Men båten skal nå hjem i hagen i løpet av uken, så jeg får se på saken da.

Mnja, skal du ha ut tanken uten å ta ut motoren, så må du nok ta av hele overbygget ekller skjære det opp ... :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mnja, skal du ha ut tanken uten å ta ut motoren, så må du nok ta av hele overbygget ekller skjære det opp ...  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Uhaa!! Kommer ikke på tale!! Men når jeg tenker meg om så har ikke tanken på den andre båten heller vært rengjort siden ny, og den er like gammel. Den er laget i glassfiber og plastret fast, så den må omtrent tas ut i deler. men uttaket på denne er helt i bunn, og alt som kommer ut er rent og fint. Så kanskje det ikke er noe stort problem. Kanskje man burde hatt et slikt Video Endoskop som de bruker på sykehuset til inspeksjon av ledningsnettet? Noen som kjenner en overlege? :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problemet med min Saga 27, men jeg vet jeg har møkk i tankene, og ikke et eneste mannehull for å komme til for reingjøring. Hver av tankene er på 180 l. Jeg har nå tappet av resterende diesel og hittil skyllt med 30 l med varmt vann på hver av de 2 tankene. En masse møkk kom ut. Har ikke tilgang til hageslange med vann i havna enda, men når det kommer skal jeg spyle begge tankene med vann for å forsøke å spyle ut møkka. Har bare adkomst til spyling igjennom stussene som slangene til påfyllingshullet er festet i (" tomms hull). Skal feste et tau og tape fast en ståltråd på enden av slangen og prøve å styre med det. I tilegg kan jeg tre slangen igjenom avtappinshullene i bonn på tanken. Kommer til å spyle til reint vann kommer ut. Etter dette skyller jeg igjennom med diesel og skrur sammen og starter opp...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Du må ha en diger vannutskiler, da???

Nei da... Ikke større en vannutskiller enn "vanlig", skyller igjenom tankene med diesel og blander i noe lurium slik at det vannet som eventuellt måtte være igjen blander seg med dieselen og blir med igjenom motoren ved forbrenning. Det kan ikke være mye vann som blir igjen, nå er det 14 dager siden jeg skyllet igjennom med varmtvann og det ble ikke bløtt når jeg batt fast ei fille i en ståltråd for å sjekke om den ble våt. Og skulle det bli igjen 1 dl på hver tank så vil det ikke bety noe når dette blander seg med 180 l diesel.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hva slags "lurium" bruker du? Himelaga fra kjeller'n?

Selv om jeg er Trønder så er det lenge siden jeg flytta fra Trøndelag, har ikke gidda å styre med prod. av "heimert" siden ungene kom... Kjøper et stoff som heter HAMMERDOWN som jeg har tenkt at skal ordne med ev. rester av vann... (Dette stoffer er visst så bra at det hjelper mot "alt", så da skal jeg prøve det også :wink: )

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

....Kjøper et stoff som heter HAMMERDOWN som jeg har tenkt at skal ordne med ev. rester av vann...

<{POST_SNAPBACK}>

Har du litervis med vann i tanken er det å be om trøbbel hvis satser på kondensfjerner for å bli kvitt det. Tilsett i alle fall ikke mer kondensfjerner enn anbefalt dosering. Det er ikke store mengdene vann kondensfjerneren tar med seg og overdoserer du blir det lett en graut som gjør mer skade enn vann....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har du litervis med vann i tanken er det å be om trøbbel hvis satser på kondensfjerner for å bli kvitt det.

Tror egentlig ikke det blir igjen vann i det heletatt i tankene etter at jeg får vasket og skyllet de med diesel, men tenker mer å sette til et stoff for å være på den sikre siden...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Tror egentlig ikke det blir igjen vann i det heletatt i tankene etter at jeg får vasket og skyllet de med diesel, men tenker mer å sette til et stoff for å være på den sikre siden...

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Hebbe!

 

.....og så VET du litt mere om tilstanden på tankene dine etter denne operasjonen!

 

Jeg er så heldig at jeg har "mannelokk" slik at jeg også fikk rengjordt og inspisert fra toppen (men vanskelig både å se og komme til med rengjøringen).

 

Vi brukte kraftig slange /sugepumpe og fikk opp mye grums og uhumsk fra tankene - men forsto at i ene tanken var det noe ekstra stor skit som hindret pumpen fra å suge skikkelig av og til!

 

Ekstra uheldig?

 

Men jeg føler meg ihvertfall ekstra glad nå i ettertid, for at jeg tok på denne møkkajobben, for i denne tanken greide vi ved hjelp av streng og kroker å fiske opp en stor Jordan grov gulvtue som var full av "dritt og gjørme"............!

Den kunne jo plutselig ha stengt hele utløpet fra tanken i en gitt situasjon!

 

Er glad jeg nå vet at det er ren diesel på tankene, neste gang jeg skal utover til f.eks Ona fyr i kraftig dønning/grov sjø!

 

Og det er som SveinHa nevner: det er vel ingen som satser på at det skal være litervis med vann på tankene........., dessuten har jeg lagt meg til en rutine der jeg regelmessig følger dette opp ved å sjekke "pungen" for event. vann og ikke minst antydninger til urenheter ellers.

 

Begge deler er fraværende i mine tanker - så langt! (bruker også Hammerdown, som ekstra sikkerhet)

 

Man lærer av erfaring - heldigvis! :sailing:

 

Så for deres egen sikkerhet - hør ikke på andres meninger/vurderinger "i det blå", om hvor unødvendig dette er - sjekk heller fysisk dine egne tanker og drivstoffsystem ellers (filter o.l.) slik at du selv vet hvordan tilstanden er!

Og på denne måten lærer man jo å kjenne selve dieselsystemet i egen båt, det har en tendens til å være svært så ulagelig både tidspunkt og sted, når behovet for en rep./ rens/ lufting er til stede. :blush:

 

 

Glemte vel ikke å ønske dere : GOD TUR! :flag::sailing::flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...