Jump to content

Lese forbruk i menyen på VP 2*D-3 190hk?

MaSa

Recommended Posts

Hei Chiefengineer: Har bare tatt data fra EVC, samt manuelt logget hastighet fra plotter.... Ved forrige måling over lang tid var det også ca 10% overforbruk.

Tipper jeg har fyllt 6-8 liter olje i styrbord motor siden overtakelse 6. juni 2013. Peilet igår. Nå er den under det skraverte feltet igjen, til tross for at den for to uker siden var innafor. Bitteliten tur.

Litt smøroljeforbruk er helt normalt. Mine motorer forbruker smørolje likt og jeg fylte i dag 1 liter på hver motor etter ca. 30 timers marsjfartkjøring. Men peilestaven ligger litt høyere nå enn den gjorde da jeg byttet olje forrige gang siste fylling ble foretatt.

Dette er jo et smørforbruk som ligger langt under det man benyttet som tommelfingerregel på den eldre tids motorer for smøroljeforbruk (g/kwh) så det er helt normalt, gangtimer og effektuttak sett i betraktning. Det har vært stabilt siden motorene var nye.

Men har du større differanse på forbruket (både drivstoff og smørolje) mellom motorene er det noe galt fatt som bør sjekkes nærmere.

Litt smøroljeforbruk er helt normalt.

Men har du større differanse på forbruket (både drivstoff og smørolje) mellom motorene er det noe galt fatt som bør sjekkes nærmere.

Babord har ikke fått en dråpe... Det er den 6 timers testbenk motoren på styrbord som er kranglefanten som drikker olje, og som konsekvent bruker 10% mer diesel.

Og derfor er årsaken til magevondt... for en kaptein som ikke kan så mye om motorer..

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Med den kunnskapen jeg nå besitter etter noen år som eier av D-serie i dobbeltinstallasjon så ville jeg reagert på det du sier her.

Jeg har ikke målbar forskjell på hverken dieselforbruk eller smøroljeforbruk mellom mine to motorer og havner jeg noen gang i framtiden med en dobbeltinstallasjon der det er avvik mellom motorene kommer jeg ikke til å slå meg til ro med dette basert på den installasjonen jeg har i dag.

Jeg har to adskilte tanksystemer og måler dieselpåfyllingen til SB/BB tank nøyaktig hver gang. Smørolje ser jeg jo hva jeg fyller på og fyller aldri mer eller mindre på den ene eller den andre av motorene. De forbruker helt likt.

Det tolker jeg som det normale da dette er moderne motorer med siste skriks produksjonsteknologi der de også belastes nøyaktig likt under drift. Det skal ikke forekomme produksjonsavvik som kan forsvare slike differanser i avvikene, da vil bl.a. aldri motorfabrikanten oppnå en seriegodkjenning som tilfredsstiller utslippskravene satt av myndighetene gjennom internasjonale konvensjoner.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Min erfaring med D4 og D6 er knapt målbart oljeforbruk mellom oljeskift.

Samme med Cumminsen min som heller ikke har målbart oljeforbruk.

Som Chiefengineer sier, så er det nok et tegn på at noe ikke er som det skal når både diesel og oljeforbruk er meget forskjellig mellom motorene. Så er det det at problemmotoren tilfeldigvis er "testmotoren".

Summen av disse tingene gjør at jeg synes dette bør utredes før det går for lang tid.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Ladetrykk, spyleluft trykk, boost pressure, charge air pressure, air mainifoild pressure finnes utallige benevnelser for dette. Det skal være likt på motorene når dei går med samme omdreining. Ellers så er enten belastinga uvevn eller motorene er ulike. Ofte vil motoren med høgast luftrykk ha den høgaste forbruket og høgast last.

Da har du feil på en motor.

Det var det de sa på Vallø Motor idag også. Men skal kjøre videre og logge, samt passe på at det er olje i motoren fikk jeg beskjed om. De har ikke tid før i august til å utrede dette. :sad:

Tar en rask oppsummering:

Styrbord motor sammenliknet med babord:

- bruker 10% mer diesel, logget over lang tid

- Har et turbotrykk som gjennomgående ligger 20% høyere

- Bruker ca. 1 liter olje pr 20 timer (babord ingenting). Fyllt ca. 8 liter på 166 gangtimer siden vi fikk båten ifjor (fabrikkny)

- Hadde gått 6 timer ved overlevering (babord null)

- Blir fortere varm. 80 grader fra oppstart mens babord bare var på 72C.

Jobber ut uken, og med 4 uker etter det planlagt i båten, så håper jeg ikke noe skal skje nå som ikke har skjedd de første 166 timene. :pray: Inntil nå har jeg bare gjort som jeg har fått beskjed om at forhandler. Dumt at timingen på loggingen jeg har foretatt ble fullført rett før ferien skal starte... for nå er konklusjonen at det er noe gæli..

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

• 6 måneder senere...

Fortere varm kan ha sammenheng m hvilken motor som er koblet til varmtvannet. Det tar lengre tid å få varm motor når den også skal varme varmtvannsberederen. Resten av motorverdiene høres rart ut.

Hei igjen,

Det er styrbord som varmer varmtvannsberederen - og det er den som ble fortere varm.

MaSa: Fortsetter tråden din, mulig jeg burde lage en ny.... Men: Status etter mange gode innspill over: Jeg har logget og laget mammaen til de fleste Excel ark jeg har laget tidligere og sendt inn til forhandler med god respons. Føler meg godt ivaretatt.

Planen nå hører jeg er at styrbordmotoren skal ut av båten i neste uke (Båten overtok jeg som splitter ny i juni 2013). Den skal demonteres og det er mulig jeg får ny blokk. For meg høres det ut som om hele maskinen skal demonteres. Funn funnet av VP gutta skal avgjøre om jeg får en ny motor eller om den skal repareres og monteres igjen i båten.

(Jeg syntes VP godt kan hente motoren og surre rundt så mye de vil med den, for så å sette inn en ny motor. Jeg begrunner det med at jeg har ny båt som jeg gjerne vil skal virke. Jeg har ikke kjøpt nye motorer)

Hva mener dere andre kapteiner om dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...