Jump to content

Tips til feste av krybbe (til RIB / Vannscooter) på badeplattform?

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Jeg gjorde en feil ved å skaffe med davitere til badeplattformen før jeg hadde skaffet meg RIB, og resultatet er at jeg aldri har blitt fornøyd med hvordan RIBen blir liggende. Uansett hvor mye jeg stropper den fast til et antall D-ringer (Padeyes) så syntes jeg at det blir litt mye "liv" bak der under gange i sjø og jeg stoler ikke helt på løsningen.

Jeg har nå en mulig ny løsning med en krybbe jeg tror vil bli mer stabil ift fordeling av ca. 200 kg RIB / vannscooter. Krybben må festes for ikke å flyte opp når jeg senker plattformen ned i vannet. I tillegg til festeanordningene på selve krybba har jeg fortsatt 8 andre padeyes å stroppe RIBen fast i.

Legger ved et bilde av plattformen med dagens davitere og den nye krybben:

https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30953/krybbeplattform.jpg

Hadde satt stor pris på noen smarte løsninger ift å feste krybben:

1: Enkel løsning: Bore fire hull og skru den fast med karrosseriskruer. Da blir løsningen ganske permanent. Tror det vil fungere, men må jo skru den av igjen om jeg skal ha helt "fri" plattform.

2: Ideell løsning: Ved hjelp av de fire festehullene i krybba, montere 4 stk bolter eller tilsvarende med hull igjennom til en splint som holder krybba fast. Ser for meg at jeg trenger noen gummideksel eller tilsvarende for å tre på boltene som sikkert vil stikke 2-3 cm opp fra plattformen når jeg da tar vekk krybba.

Noen tanker fra noen kreative sjeler om dette eller forslag til alternativer?

Hilsen Dennrick :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Har ikke leverandøren av krybba en løsning som gjør at den kan fjernes uten at det sitter igjen noe du ødelegger totittene på ?

Ser for meg 4 plater med spor som du "slider" 4 plater(med bolter) inn i......eller lignende. Se litt på de forskjellige festeløsningene som finnes på andre krybber eventuelt så får du kanskje noen ideer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har Jollift systemet og de har en festeløsning som du muligens kan kopiere. Hvis du ser på bildet i denne linken: http://fredrikjankowsky.wix.com/jollift#!untitled/zoom/mainPage/image1ekz Så ser du at stativet er festet ned i de to runde platene (som er gjennomgående i badeplattformen). Når jeg skal fjerne systemet skrur jeg bare opp skruene som sitter nedi de runde platene og du har en plan overflate uten mulighet til å snuble eller skade tær.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Svart (redigert)

Ser for meg 4 plater med spor som du "slider" 4 plater(med bolter) inn i......eller lignende. Se litt på de forskjellige festeløsningene som finnes på andre krybber eventuelt så får du kanskje noen ideer.

Takk for den, Vanntro: Weaver har ihvertfall de fire platene du har i tankene som "havn" (festet i badeplattformen). Leter litt videre etter "hannkjønn" delen som isåfall skal sitte på krybba, men syntes vi er inne på noe her:-). Ser da for meg en plate som jeg trer inn i Weaver platene med f.eks en gjenget bolt..

https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30953/winchquickkitbw.jpg

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Takk for tipset. Jeg hadde håpet å slippe gjennomgående, men nå går det jo an å bade så skal sjekke dette videre også:-)

Den Weaver-løsningen var akkurat det jeg hadde i tankene :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 2 år senere...
  • 1 år senere...
Lykkek skrev On 5.8.2016 at 9.49:

Hei

Skulle gjerne hatt denne løsningen for lagring av Scooter på badeplattformen. - se bildet to i øverste innlegg

Løfter denne for jeg skulle også gjerne hatt en krybbe lik den i bilde to i første innlegg. Hvor kan jeg få tak i en sånn?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Tråder som avsluttes med en konklusjon er nok det beste. Jeg valgte å borre 4 hull, solide syrefaste karroseriskruer med skiver, og bruker batteridrillen dersom krybba skal av/på. Weaver / Tender Marine var ganske dyrt. 5 båtlapper +/-. Usikker på om den støpte krybba lages lengre. Fikk kjøpt den av https://vestfoldmaritim.no/ Sendt deg en PM Fru Jacobsen.

Det kan godt være du har full kontroll på dette @dennrick , men bruk noe fugemasse på skruene når du driver med dette, ellers kan du fort få "badebasseng" inne i plattformen din.

Godt poeng, @VannTro. Jeg mener det gikk en tråd om en med lik plattform som meg som ikke fikk max rpm. Slik jeg husker utfallet av denne saken, var at det hadde samlet seg vann i plattformen som måtte dreneres vekk.

Vi fyller jo plattformen med vann når vi senker den ned, så den er helt "åpen" over og under. Når vi heiser den opp igjen, så renner vannet ut igjen.  Kremt... får vi håpe:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...