Jump to content

Blokk / dobbeltblokk til å feste i spor på bom

Bidevind

Recommended Posts

Hei !

Savner et flatrev på akterliket. Vet ikke hva det heter men tilsvarer cunningham på forliket.

Må ha en utveksling eller føre det tilbake til cockpit og benytte vinsj.

Siden alle tre trinser i bommen er benyttet så må skjøtet for å stramme flatrevet gå på utsiden av bommen.

Alt 1

Føre skjøtet frem til masta og så tilbake til cockpit og vinsj.

Finnes det blokker som kan festes i sporet i bommen?

Alt 2

Finnes det dobbelblokker til å feste i bomsporet?

De må da være smale og med trinsene over hverandre. En blokk må stå fast og den andre "løpe fritt" i bomsporet

Eller finnes det andre smarte løsninger?

bilde

Alt2:

bilde

Redigert av Bidevind (see edit history)

Dette har jeg ikke sett siden 80 tallet, veldig liten effekt. Bruk uthalet. Eller ta ett rev. Storseilet må være feil sydd for at dette skal ha effekt.

Det finnes bøyler med flatt spor til å tre inn i bommen å få kjøpt (med settskrue for å låse possisjonen), fiolinblokker har to blokker over hverandre. Finner begge deler i godt utstyrte båtutstyrbutikker.

får du ikke litt av samme effekten med å stramme storseilskjøtet?

Har litt stor bue i seilet selv når opphal og skjøte er stramt.

..

Det finnes bøyler med flatt spor til å tre inn i bommen å få kjøpt (med settskrue for å låse possisjonen), fiolinblokker har to blokker over hverandre. ....

Takk for info

Du gjør som skissert i første illustrasjon. Trenger du mer utveksling så legger du det inn på det vertikale stykket mellom bom og mast. Du ønsker minst mulig tau hengede å slenge på bommen.

I og med at jeg da kan benytte vinsjen så tror jeg ikke det er behov for mer utveksling. Men absolutt et godt tips å evt gjøre den mellom bommen og dekk fremme ved masta.

Du får blokker til å poppe på på siden av bommen. Søk på "cheek block".

Har du for mye bus inne ved masta flater du ved hjelp av cunnuningham. Eventuelt er undervanta for stramme.

Har du for mye bus bak, strammer du akterstaget.

Cunningham benyttes flittig, men først og fremst fordi fallet slakker seg litt over tid.

Busen er mere akterover enn fremme så jeg skal prøve å slakke undervanta og stramme (enda) mer på akterstaget før jeg går til drastiske skritt.

Takk også for tipset om "cheek block"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...