Jump to content

starter blir veeeldig varm når motor har stått og gått

hansmartinhedum

Recommended Posts

Det kan være tannkransen på svinghjulet som er slitt slik at den ikke klarer å slå inn. Kjenn på tennene om de har skarpe kanter. Det kan i så fall også føre til at den henger på etter start. Startkrans kan skiftes, men motoren må som regel ut først da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

den slår inn og drar rundt noen runder for så og begynne "slure" bare hive hele starterern vel:-/

Det kan du jo, men som sagt er det ikke sikkert at det løser problemet! Hvorfor ikke begynne med å finne ut hva som er feil, for deretter å fikse eller skifte ut det som viser seg å være årsaken? Å kaste startmotorer rundt seg løser ingen problemer....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er det på sin plass med en kort historie :

Vi hadde vært på en kort båttur, og ved ankomst flytebrygge fikk jeg ikke stoppet motoren. Når jeg trakk i stopper-wiren gikk den litt saktere, men "tygget" videre. Kunne ikke begripe dette. Forsøkte også å dra i selve stopperen, uten at det hjalp. Hver gang jeg forsøkte å stoppe motoren kom det en ubehagelig (les:detteblirdyrt) lukt fra motoren, men når den gikk forsvant lukten. Ble etterhvert ganske bekymret for hva i alle dager dette var.

Det viste seg til slutt at start motoren hang på, og ikke hadde trukket seg tilbake etter start. Starteren gikk villig rundt med motoren, men når jeg forsøkte å stoppe dro den motoren rundt, som startere jo er laget for. Endte med at jeg tok strømmen, vel vitende om at jeg muligens kom til å blåse regulatoren på dynamoen.

Dynamoen overlevde, men starteren hadde smeltet voks og lakk innvdig, og fungerte ikke etter at den var blitt kald. Den var vel "limt" igjen. Byttet starter, og alt var som før igjen.

En erfaring rikere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...