Bay_liner Startet 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2014 Produktet heter bla Kutwell 40/42/80 fra Exxoon og brukes ofte til kjøling og smøring ved metallbehandlling men har åpenbart fantastiske konserveringsegenskaper. Tar vanligvis en runde med Glykol på min sjøvannskjølte maskin men dette produktet må være en mye bedre løsning. Opprinnelig leste jeg om dette i Manualen til VP AQ140 for mange år siden men har aldri benyttet den selv. Tenkte å give it a go til høsten. Holder det hva det lover bør sjøvannskjølte motorer og eksossystemer få nærmest evig liv. Siden det er snakk om vannholdige løsninger må motoren tappes etter behandling for å unngå frostskader. http://www.mobil.com/Poland-English/Lubes/PDS/GLXXENINDMOKutwell_42.aspx http://www.matweb.com/search/datasheettext.aspx?matguid=148d1df00a9e4d7fb205a376080ca263 Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
hanto1 Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Vi brukte og kjøre inn litt skjæreolje i kjølvannet på påhengsene når de ble fv kjørt på høsten ( før bort setting for vinteren) Tror dette er fine greier. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Skjæreolje er ikke det blanding av vann og olje slik at den blir hvit? Det må jo være bedre en frosrvæske mener jeg... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Christensen Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 I sjøforsvaret, på MTB hadde vi cutwell i ferskvannskretsene på hovedmotorene, husker ikke om vi brukte det på hjelpisene. Blir hvitt kjølevann! Funker sikkert mye bedre enn om kjølesystemet står tørt i allefall!! :) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bay_liner Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Takker for svar. Skal være Kutwell, fikk skrevet feil i første post. Kommentar fra moderator: Rettet Oljen eller skjærevæsken inneholder en del % vann i utgangspunktet og produktet er letløslig med vann for ytterligere fortynning. Blir interessant å se hvordan manifoiler og mellomstykker ser ut etter neste vinteropplag. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 (redigert) Gir en liten oppfølging til denne posten. Skjæreolje + frostveske til vinterkonservering av sjøvannskjølte motorer, manifoiler mm ser absolutt ut til å gjøre jobben. Normalt - om en kun kjører igjennom med ferskvann dannes det mye rust ila vinterlagringen og når man starter motoren første gang kommer mye rustvann ut. Nå, etter denne konserveringen kom det kun melkefarget vann ut så noe må denne blandingen ha for seg. Har ikke demontert mellomstykkene i år så en får se nærmere på dette i neste runde. Se bildene av vannet som kom ut via eksos. Motoren, manifoilene og mellomstykkene er av støpejern. Redigert 9.Juni.2018 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Byttet sirkulasjonspumpa rutinemessig etter 20 års feilfri tjeneste. Motoren er sjøvannskjølt. Ser ut til at komboen skjæreolje7glykol absolutt gjør jobben. Normalt skulle det vært rustrødt som en skogbrann i aftensol her. Full konservering. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.