Olav77 Startet 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2014 Nå trenger jeg virkelig hjelp her. Er relativt ny i båtbransjen og er redd jeg har kjøpt "katta i sekken"... ??? Motor går fint på tomgang, men når den settes i gir rykker den og vil ikke nesten ikke gå framover. Har tatt opp forgassere og rengjort disse samt fått justert dem etterpå. Tennplugger er nye og jeg får gnist. Kompresjonstest viser lik verdi på alle 3 sylindere. Hva kan være galt??? Takknemlig for svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 (redigert) Har du renset/byttet bensinfilter og overhalt bensinpumpen? Redigert 4.Juli.2014 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olav77 Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Har ihvertfall renset bensinfilter. Virker som den får altfor mye bensin... Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Drukner den i bensin er det næreste å sjekke flottørene. Sjekket du de nå du hadde gasserne åpnet for rens? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Rykker motor straks du setter den i gir og kjører avgårde på laveste turtall, eller skjer dette når du begynner å øke turtallet? Kan du frikoble slik at du kan øke turtallet når den står i fri? Hva skjer hvis du sakte øker turtallet da? Sperrer den da også? Sitér dette innlegget Link to post
Olav77 Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Flottørene er ok, de har jeg sjekket. Den begynner straks jeg setter den i gir. Hakker og ryker til den stopper fordi den blir kvalt av bensin virker det som. Går egentlig veldig pent på tomgang, også når jeg frikobler og øker turtallet. Virker som det er belastningen den ikke tåler. Kan det være at bensinpumpe er defekt? 2 av pluggene er våte av bensin etter forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Skulle kanskje tro bensinpumpe er OK, iom du kan øke turtall i fri. Og hvis du mener den får for mye bensin bør den jo gi mer enn nok. Tror jeg ville tatt en sjekk av gir funksjon. Hvis du skrur ut tennplugger, setter motor i gir og tørner motor rundt ved å dreie på propellen vil du få en føling med om drivlinje er OK eller om det er noe ekstraordinær motstand her. Sjekk også at propell er riktig montert (avstand inn til kontaktflate undervannshus) med avstandsskive etc. Hvis du skal forske mer på forgassere, kan det tenkes at det er noen av de små luftkanalene i forgasser som fortsatt er tette / delvis blokkerte. Har sjøl måttet rense forgasser inntil 3 ganger med forgasser-rens og trykkluftpistol før motor gikk som den skulle. Hvis noen av disse kanalene er tett vil du få for mye bensin / for lite luft i drivstoffblandingen. Vet du om motor har stått lenge uten å være i bruk? Bensintank er tømt, renset og fylt opp med ny bensin? Kan ikke stå noe kondensvann i tank? Sitér dette innlegget Link to post
Olav77 Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Den har stått en stund uten å være i bruk (ca 1 år), men jeg har kjøpt ny bensintank og fylt opp med ny oljeblandet bensin. Har sjekket girene ved å vri på propellen tidligere, men... Har blåst ren forgasserene med blåsepistol jeg også. Så defekt bensinpumpe kan ikke gi for mye bensin? Har lest litt om tenning og mulig bytte av cdi boks, men vet ikke om dette kan være en mulig årsak? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Tenkte jo litt på tenning. Er dette en motor som bærer preg av å ha blitt skrudd mye på? Eller er boltehoder / stag etc fortsatt dekket av maling. Stag som forskyver tenningen etter turtall skal som regel ikke trenge justering, hvis ikke noen har skrudd / "trimmet" på dette tidligere. Leste vel et sted på nettet om tenning / CDI, at har du prøvd alle alternativer mtp feilsøking, så prøv å bytte CDI. Luftkanalene i forgassere er veldig tynne, og har det lagt seg avleiringer / rusk i disse kan det være en må ha et "løsemiddel" i form av forgasser-rens e.l. for å få løsnet opp dette. La stå og virke en stund før blåse med trykkluft. Som sagt, har måttet ta gjentatt rens før ting ble bra. Til å være "ny i båtbransjen" synes jeg du har gjort mye fornuftig problemløsning så langt For å sitere en kamerat: "Det er nå det begynner å bli interessant!" (ironisk ment ) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 defekt bensinpumpe (hull i membran) vil gi for mye bensin, men på nederste sylinder. Om flottører henger så vil normalt motoren få så mye fuel at den tilslutt drukner og stopper. Var plaget med flottørene på min 60hk, men hadde et ekstra sett forgassere å sette på. Irr som gjorde at de hang seg opp. Disse forgasserne kan være vriene å få rengjort skikkelig, ikke alltid det holder å blåse osv. Har noen sett som skal i ultralydvasker når jeg kommer hjem Har du bilde av motoren? mener at i 86 ble det levert 80 og 90hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 defekt bensinpumpe (hull i membran) vil gi for mye bensin, men på nederste sylinder. Om flottører henger så vil normalt motoren få så mye fuel at den tilslutt drukner og stopper. Var plaget med flottørene på min 60hk, men hadde et ekstra sett forgassere å sette på. Irr som gjorde at de hang seg opp. Disse forgasserne kan være vriene å få rengjort skikkelig, ikke alltid det holder å blåse osv. Har noen sett som skal i ultralydvasker når jeg kommer hjem Har du bilde av motoren? mener at i 86 ble det levert 80 og 90hk Kan jo være noe i dette med defekt bensinpumpe hvis det da er de 2 nederste tennpluggene som blir våte? Feil nivå på flottører kan også gi trøbbel, men siden den sviver fint på tomgang og høyere turtall i fri så jeg bort fra dette. Men er jo snodig at problemet oppstår med det samme du setter motor i gir. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 (redigert) jeg hadde noe lignende da jeg monterte 80hk'en. Smått så oppførte den seg slik trådstarter beskriver. Men her var det bensinmangel som var årsaken. Viste seg at det var en liten kink på bensinslangen mellom filter og pumpe , slik at vakuumet fra pumpa sugde slangen flat. Men husker ikke hvordan pluggene så ut, tror ikke de så tørre ut Redigert 4.Juli.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Hm. Vi har en Yamaha 9,9 / 15 hk 80-talls stående. Den ble "pensjonert" i hummerfisket for noen år siden, da den plutselig startet med å daue når ble satt i gir (stesønn som brukte den). Fant ikke helt ut av det den gangen, og siden han fisker en del på "utsida" ble det kjøpt inn en ny 9,9 Sport mtp sikkerhet men også bensinforbruk. Fant denne motoren fram igjen her om dagen, sjekket kompresjon som var fin på begge sylindre, byttet bensintank og ny slange. Startet på 3. draget. Kjørte den i tønne (uten propell), og da gikk den fint både i fri / forover / bakover. Skal få testet den på vannet etter hvert. Skal ta en sjekk av bensinpumpe på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Tror jeg har noen forgassere til 75 hk liggende (bombe!) De kunne du fått billig..... Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Er det kun når du går på tomgang og litt over du har problemer? Min 60hk 87mod. må jeg straks jeg har satt i gir gi gass så den ikke kveler seg (kommer nok av at jeg har stor stigning på propell) Går også noe ureint inntil den får litt turtall, men går veldig fint på tomgang i fri. Får du gitt fult pådrag? Er det likt når den er kald og varm? Sitér dette innlegget Link to post
Olav77 Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Da har jeg forsøkt å åpne bensinpumpa for å se om det var hull i membran. Det var det ikke... Så da vet jeg ikke... Flere forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Olav77 Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Fant dessuten ei lita løs kule inni motoren. Noen som vet hvor denne evt. hører hjemme? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 størrelse? type kulelager? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Olav77 Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Ja, på størrelse med ei kulelagerkule. Tok av cdi boks i stad og fant brudd i en ledning. Håper jeg har løsningen, men tør ikke håpe for mye... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 rart med den kula... hvor dukket den opp da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Olav77 Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Den lå nede i bunnen. Så den da jeg skulle sjekke bensinpumpa. Lå under der, men kan jo ha trillet dit. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 mål diam. på den Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Olav77 Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Ca 5 mm. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 hmm, kanskje den er fra en slangekobling, er jo slike kuler i koblingene på bensinslangen... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Olav77 Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Aha... Kan det gjøre stor skade hvis ikke alle sitter på plass da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.