Jump to content

Yamaha 86 mod 75 hk vil nesten ikke gå fremover

Olav77

Recommended Posts

Nå trenger jeg virkelig hjelp her. Er relativt ny i båtbransjen og er redd jeg har kjøpt "katta i sekken"... ??? Motor går fint på tomgang, men når den settes i gir rykker den og vil ikke nesten ikke gå framover. Har tatt opp forgassere og rengjort disse samt fått justert dem etterpå. Tennplugger er nye og jeg får gnist. Kompresjonstest viser lik verdi på alle 3 sylindere. Hva kan være galt??? Takknemlig for svar ?

Flottørene er ok, de har jeg sjekket. Den begynner straks jeg setter den i gir. Hakker og ryker til den stopper fordi den blir kvalt av bensin virker det som. Går egentlig veldig pent på tomgang, også når jeg frikobler og øker turtallet. Virker som det er belastningen den ikke tåler. Kan det være at bensinpumpe er defekt? 2 av pluggene er våte av bensin etter forsøk.

Skulle kanskje tro bensinpumpe er OK, iom du kan øke turtall i fri. Og hvis du mener den får for mye bensin bør den jo gi mer enn nok.

Tror jeg ville tatt en sjekk av gir funksjon. Hvis du skrur ut tennplugger, setter motor i gir og tørner motor rundt ved å dreie på propellen vil du få en føling med om drivlinje er OK eller om det er noe ekstraordinær motstand her. Sjekk også at propell er riktig montert (avstand inn til kontaktflate undervannshus) med avstandsskive etc.

Hvis du skal forske mer på forgassere, kan det tenkes at det er noen av de små luftkanalene i forgasser som fortsatt er tette / delvis blokkerte. Har sjøl måttet rense forgasser inntil 3 ganger med forgasser-rens og trykkluftpistol før motor gikk som den skulle. Hvis noen av disse kanalene er tett vil du få for mye bensin / for lite luft i drivstoffblandingen. Vet du om motor har stått lenge uten å være i bruk? Bensintank er tømt, renset og fylt opp med ny bensin? Kan ikke stå noe kondensvann i tank?

Den har stått en stund uten å være i bruk (ca 1 år), men jeg har kjøpt ny bensintank og fylt opp med ny oljeblandet bensin. Har sjekket girene ved å vri på propellen tidligere, men... Har blåst ren forgasserene med blåsepistol jeg også. Så defekt bensinpumpe kan ikke gi for mye bensin? Har lest litt om tenning og mulig bytte av cdi boks, men vet ikke om dette kan være en mulig årsak?

Tenkte jo litt på tenning. Er dette en motor som bærer preg av å ha blitt skrudd mye på? Eller er boltehoder / stag etc fortsatt dekket av maling.

Stag som forskyver tenningen etter turtall skal som regel ikke trenge justering, hvis ikke noen har skrudd / "trimmet" på dette tidligere.

Leste vel et sted på nettet om tenning / CDI, at har du prøvd alle alternativer mtp feilsøking, så prøv å bytte CDI.

Luftkanalene i forgassere er veldig tynne, og har det lagt seg avleiringer / rusk i disse kan det være en må ha et "løsemiddel" i form av forgasser-rens e.l. for å få løsnet opp dette. La stå og virke en stund før blåse med trykkluft. Som sagt, har måttet ta gjentatt rens før ting ble bra.

Til å være "ny i båtbransjen" synes jeg du har gjort mye fornuftig problemløsning så langt :thumbsup: For å sitere en kamerat: "Det er nå det begynner å bli interessant!" (ironisk ment :pray: )

defekt bensinpumpe (hull i membran) vil gi for mye bensin, men på nederste sylinder. Om flottører henger så vil normalt motoren få så mye fuel at den tilslutt drukner og stopper. Var plaget med flottørene på min 60hk, men hadde et ekstra sett forgassere å sette på. Irr som gjorde at de hang seg opp.

Disse forgasserne kan være vriene å få rengjort skikkelig, ikke alltid det holder å blåse osv. Har noen sett som skal i ultralydvasker når jeg kommer hjem

Har du bilde av motoren? mener at i 86 ble det levert 80 og 90hk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

defekt bensinpumpe (hull i membran) vil gi for mye bensin, men på nederste sylinder. Om flottører henger så vil normalt motoren få så mye fuel at den tilslutt drukner og stopper. Var plaget med flottørene på min 60hk, men hadde et ekstra sett forgassere å sette på. Irr som gjorde at de hang seg opp.

Disse forgasserne kan være vriene å få rengjort skikkelig, ikke alltid det holder å blåse osv. Har noen sett som skal i ultralydvasker når jeg kommer hjem

Har du bilde av motoren? mener at i 86 ble det levert 80 og 90hk

Kan jo være noe i dette med defekt bensinpumpe hvis det da er de 2 nederste tennpluggene som blir våte? Feil nivå på flottører kan også gi trøbbel, men siden den sviver fint på tomgang og høyere turtall i fri så jeg bort fra dette.

Men er jo snodig at problemet oppstår med det samme du setter motor i gir.

jeg hadde noe lignende da jeg monterte 80hk'en. Smått så oppførte den seg slik trådstarter beskriver. Men her var det bensinmangel som var årsaken. Viste seg at det var en liten kink på bensinslangen mellom filter og pumpe , slik at vakuumet fra pumpa sugde slangen flat.

Men husker ikke hvordan pluggene så ut, tror ikke de så tørre ut

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hm. Vi har en Yamaha 9,9 / 15 hk 80-talls stående. Den ble "pensjonert" i hummerfisket for noen år siden, da den plutselig startet med å daue når ble satt i gir (stesønn som brukte den). Fant ikke helt ut av det den gangen, og siden han fisker en del på "utsida" ble det kjøpt inn en ny 9,9 Sport mtp sikkerhet men også bensinforbruk.

Fant denne motoren fram igjen her om dagen, sjekket kompresjon som var fin på begge sylindre, byttet bensintank og ny slange. Startet på 3. draget. Kjørte den i tønne (uten propell), og da gikk den fint både i fri / forover / bakover. Skal få testet den på vannet etter hvert. Skal ta en sjekk av bensinpumpe på denne motoren.

Er det kun når du går på tomgang og litt over du har problemer?

Min 60hk 87mod. må jeg straks jeg har satt i gir gi gass så den ikke kveler seg (kommer nok av at jeg har stor stigning på propell)

Går også noe ureint inntil den får litt turtall, men går veldig fint på tomgang i fri.

Får du gitt fult pådrag?

Er det likt når den er kald og varm?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...