axel1 Startet 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2014 Hei, I 2011 fikk jeg installert Engbo midi ankervinsj og Sleipner 30/125 Thruster på en daycruiser. Denne ble levert med Engbo fjernkontroll og virket kun med ankervinsjen. Ser på forumet at det lar seg gjøre å koble til thruster ved hjelp av to releer (Noe som jeg ikke begir meg ut på), men når firmaet som monterte dette tar kontakt med Sleipner, får de tilbakemelding at det ikke lar seg gjøre. Planen fra begynnelsen var å få fjernkontrollen til å virke på begge. (siden mannskapet jeg har om bord er enda mer ubrukelig en meg når det gjelder sjømannskap) Nå er fjernkontrollen forsvunnet og jeg vurderer forskjellige alternativ for å få det sånn som planlagt fra begynnelsen. Jeg har da fra før: Engbo midi 201 2011 modell med mottaker for fjernkontroll. Sleipner Side Power 30/125 2011 modell. Er det noen som har gode tips for hva jeg bør investere i for å få det som jeg vil? Jeg tror ikke baugpropellen lar seg bytte ut på grunn av plassen. Den ene har pluss styring, og den andre minus hvis jeg har forstått det riktig, så jeg klarer ikke å se noen billig løsning på det. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Engbo har RCU-er som skal la seg kombinere med andre produkter. Jeg skal selv nå prøve å få en anchorlift baug ankervinsj til å fungere på Engbo fjernkontroll. Teoretisk skal det gå, kan gi beskjed når jeg har fått ånden over meg og koblet opp, om det virket eller ei. Anchorliften vet jeg er + styring. Engbo ankervinsjen er en maxitype av noe slag, har ikke studert den i detalj, så vet ikke om det er + eller - styrt. Men RCU-en har flere settings for å ta hensyn til dette så jeg. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Har Sleipner SE60 som jeg styrer via Anchorlift sin fjernkontroll, var bare å kople til to kabler fra Anchorlift sin kontrollenhet til styringen til baugproppen. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Jori Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Nå har jeg begynt å sette meg inn i saker og ting. Dessverre er min RCU kaputt tar ikke imot signaler fra fjernkontroll, så får ikke testet det du spør om i praksis. Jeg har samme oppsett som deg, bytt ut sleipner med Anchorlift vinsj, men både aanchorlift og sleipner er + styrte på føringsstrøm, mens Engbo er 0 eller det vi kaller -. Sleipner har rett, du kan ikke bygge om med bare ett par releer. Du trenger Engbo/Sleipner sin RCU (samme som min defekte). Den har egen utgang for + styringsstrøm i seg, og kan pares med din eksisterende Engbo bortkomne fjernkontroll. Hvis utstyret du skal koble om denne RCU er 0/- styrt, trenger man to releer for å bygge om + til 0/-. Jeg tror du skal være forsiktig med å kjøpe universalt utstyr da Engbo er låst på 868 MHZ. Ser derfor ikke noen billige løsninger for deg. Enten må du kjøpe Engbo remotesystem, eller sleipner remotesystem skal du ha begge ting til å fungere på en fjernkontroll. Finnes ett universalt system som leser alle frekvenser, men er minst like dyrt det har jeg hørt. Tror dette ble riktig oppsummert på hva jeg har satt meg inn i. Sitér dette innlegget Link to post
axel1 Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Takk for svar, Hvis jeg har forstått forklaringen din riktig, så er ett alternativ å bytte ut Engbo sin styrings- og radioenhet med en nyere modell som er modifisert av Sleipner? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Ja, både Engbo og Sleipner er samme firma i dag. Sleipner har overtatt Engbo. Så vær du sikker på at de har noen smarte løsninger for å overlappe hverandre, men billig blir det neppe. (som med alt annet i båt) Jeg vet som sagt at Engbo hadde løsninger for å styre + produkter fra Sleipner bl.a., så Sleipner har helt sikkert noe den andre veien. Sitér dette innlegget Link to post
axel1 Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Svar fra Sleipner: Det du trenger i dette tilfellet er fjernkontroll type RC-11E og adapterkabel 12-00159, dette kan du bestille hos en av våre forhandlere i ditt nærområde, vi selger kun til forhandlere. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Kjenner ikke den fjernkontrollen, men det er den nye som skal gå på både Engbo og Sleipner? Adapterkabelen har jeg ikke hørt om, men hva var spørsmålet du stilte? Sleipner har helt sikkert svart riktig ut fra det :) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 (redigert) Jeg har Engbo ankervinsj bak og Quick ankervinsj foran. Begge styres med en Engbo-fjernkontroll som har knapper og markeringer som antyder at den også kan styre thruster både foran og bak. Kontrollen ser ut som dette: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=38246676&ov=m&gallery Når Quick kar seg styre av Engbo, hvorfor skulle ikke Sleipner klare det? Er ikkr Engbo og Skeipner samme selskap nå? Med korrekte overganger og releer burde vel det meste gå an? Det er vel stort sett snakk om å kontrollere releer som igjen styrer strøm til de forskjellige enhetene? Redigert 9.Juli.2014 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.