Fortego Startet 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2014 (redigert) Er skikkelig grønnskolling når det gjelder å mekke motorer, så tenkte dere andre her inne med masse erfaring kan svare på det jeg lurer på Holder på å skifte impeller på KAD300. Følger med en gummipakning og noe som ser ut som en papirpakning. Skjønner ikke helt at denne tynne papirpakningen skal ha noen funksjon, og synes det virker rart at denne skal ligge mellom gummipakning og impellerhus. Noen som har gjort dette før? Når jeg åpnet lokket virket det forøvrig som om flatene var smurt inn med noe som lå som et tynt gummiskikt i kontaktflatene. Noen som har erfaring med det? Redigert 5.Juli.2014 av Fortego (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
REM Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Har du et lokk med O-ringspor benytter du dette til gummi O-ringen. Da trenger du ikke papirpakningen. Har du derimot et hus/lokk uten dette sporet benyttes papirpakningen. Slik har jeg gjort i alle år, og ingen impellere hos meg har lekket. Vannfast fett hører med til begge variantene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fortego Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Har O ring spor og byttet ut O ringen som var der. Fulgte med glyserin i pakken, men sånn som jeg forsto det, så skulle denne bare brukes på impeller og inne i impellerhus som smøring for impelleren. Men da forstår jeg det slik at jeg bare skal bruke O-ring. Takk for kjapt svar, skryter stadig til andre om dette forumet Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Windy37GM Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Glyserinet er for å smøre når du dytter impelleren inn slik at den ikke skades mot metallet. Og for å smøre den første stunden uten vann, noen få sekunder :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Båtsjuk Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Stusset veldig første gangen jeg byttet på min motor også :-) Jeg har ikke spor for o-ring, og benytter kun papirpakningen. Tett og fint på min motor, men jeg var nøye med rengjøring av pakningsflatene. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Litle knabben Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Eg brukte papir og gummi, når eg skifta på min idag. Etter båten var tilbake i båsen sin, sjekka eg sjøvannsfilteret. Det så sånn ut. Har det virkelig noe å si hvordan impelleren settes inn? Snur den seg ikke riktig. Fikk hvertfall fart på kjølingen, så den må ha virka ei stund. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 (redigert) Hva er i filteret ? Står filteret etter pumpa altså? Impeller bør nok settes inn korrekt i forhold til rotasjonsretning. Men her står det at det ikke er så nøye allikevel... http://www.pbase.com/mainecruising/raw_water_pump&page=3 Men tror det kommer litt an på designen på pumpen og om bladene retter seg nesten helt ut eller er ganske bøyd hele veien rundt. Redigert 14.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Litle knabben Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Det du ser på mitt bilde er knuste impellerblader. Pumpa er identisk med den til trådstarter, og står like under filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Satte du inn impelleren på samme måte som meg? Hadde forresten et blad på impelleren som røyk for noen uker siden jeg også. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Windy37GM Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 (redigert) Du kan rett og slett ha vært uheldig. Det har vel vært emner her inne (eller var det en kompis?) som kjøpte 2 impellere ved siden av hverandre far VP pushern. Den ene gikk i mos etter 3-4 timer, den andre levde i mer enn 2 år. mvh Windy37GM Redigert 14.September.2014 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Janoho Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Impeller er litt dypere enn pumpehuset, dette for at det skal tette ordentlig. Papirpakningen gir rett mellomrom, hvis du har satt på i ringen uten at det er spor til denne blir det feil, den impelleren er nok helt ødelagt nå utifra bildet, så ille ut ja. Du får kjøpe en ny, sett inn pumpehuset med fett før montering og trekk til skruene forsiktig rundt om Sitér dette innlegget Link to post
Litle knabben Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Eg bare trykte impeller inn i huset, og tetta med pakninger og låk. Husk at alt va jo rykande varmt, og eg ville få tempen ner i en fele fart, så er ikke sikker ka vei an gikk inn. Va ute for noe lignende tidligere, under litt mer urolige forhold, og da heiv eg igang motoren itte å ha fått på plass 3 skruer, bare for å komme klar av land. Gikk bra det og. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Virker ikke som det gikk så bra med denne impelleren :-) Et medlemskap i redningselskapet kan være betryggende i en slik situasjon der alt står på hodet. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Har man bare papirpakning på lokket så lager vi gamle sleggemaskinister ny pakkning av et gammelt sjøkart og smører på vaselin på begge sider om en ikke har vannfast fett for hånden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.