Jump to content

KAD300, papirpakning på impeller.


Fortego

Recommended Posts

Er skikkelig grønnskolling når det gjelder å mekke motorer, så tenkte dere andre her inne med masse erfaring kan svare på det jeg lurer på :smiley:

 

Holder på å skifte impeller på KAD300.

 

Følger med en gummipakning og noe som ser ut som en papirpakning. Skjønner ikke helt at denne tynne papirpakningen skal ha noen funksjon, og synes det virker rart at denne skal ligge mellom gummipakning og impellerhus.

 

Noen som har gjort dette før?

 

Når jeg åpnet lokket virket det forøvrig som om flatene var smurt inn med noe som lå som et tynt gummiskikt i kontaktflatene. Noen som har erfaring med det?

 

bilde

 

bilde

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post

Har du et lokk med O-ringspor benytter du dette til gummi O-ringen. Da trenger du ikke papirpakningen. Har du derimot et hus/lokk uten dette sporet benyttes papirpakningen. Slik har jeg gjort i alle år, og ingen impellere hos meg har lekket. Vannfast fett hører med til begge variantene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Har O ring spor og byttet ut O ringen som var der. Fulgte med glyserin i pakken, men sånn som jeg forsto det, så skulle denne bare brukes på impeller og inne i impellerhus som smøring for impelleren.

 

Men da forstår jeg det slik at jeg bare skal bruke O-ring.

 

Takk for kjapt svar, skryter stadig til andre om dette forumet :smiley:

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hva er i filteret ? Står filteret etter pumpa altså?

 

Impeller bør nok settes inn korrekt i forhold til rotasjonsretning.

 

bilde

 

Men her står det at det ikke er så nøye allikevel... http://www.pbase.com/mainecruising/raw_water_pump&page=3

Men tror det kommer litt an på designen på pumpen og om bladene retter seg nesten helt ut eller er ganske bøyd hele veien rundt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du kan rett og slett ha vært uheldig.

Det har vel vært emner her inne (eller var det en kompis?) som kjøpte 2 impellere ved siden av hverandre far VP pushern. Den ene gikk i mos etter 3-4 timer, den andre levde i mer enn 2 år.

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Eg bare trykte impeller inn i huset, og tetta med pakninger og låk. Husk at alt va jo rykande varmt, og eg ville få tempen ner i en fele fart, så er ikke sikker ka vei an gikk inn. Va ute for noe lignende tidligere, under litt mer urolige forhold, og da heiv eg igang motoren itte å ha fått på plass 3 skruer, bare for å komme klar av land. Gikk bra det og.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...