Jump to content

Stoffe Diesel?? !!


bare lek(k)er

Recommended Posts

Guruer i dette eminente forum.... :seeya:

 

I fjor høst skiftet jeg diesel filteret. Den nye koblingen hadde jeg tydeligvis ikke fått tett!! Når jeg i tillegg ikke hadde skrudd igjen åpning for dieselen på tanken¨så har jeg hatt 15 liter diesel rundt i båten i vinter! :headbang::headbang::headbang:

 

Dette har medført at treet er diesel mettet (og forurenset grunnen litt under Båten :blush: ) Kan jeg behandle skroget som normalt ?? (Olje bare flekker, prime, stoffe??) Tenker på om priming / stoffing vil "feste" på dieselemarinert skrog

 

Takker for alle tilbakemeldinger :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Lukter det diesel er det bare å sprute ned i litt Zalo. Dette nøytraliserer godt. Spyl med vann og få ut den dieselen som er igjen. Diesellukt kan for enkelte være ekstremt plagsomt. Sett ut noen kopper med edikk slik at lukten kan nøytraliseres.

 

Har god erfaring med denne prosessen ettersom dieseltanken i fjor var lekk og det rant diesel i bunnen på "nybåten".

 

Lykk til!!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Lukter det diesel er det bare å sprute ned i litt Zalo. Dette nøytraliserer godt. Spyl med vann og få ut den dieselen som er igjen. Diesellukt kan for enkelte være ekstremt plagsomt. Sett ut noen kopper med edikk slik at lukten kan nøytraliseres.

 

Har god erfaring med denne prosessen ettersom dieseltanken i fjor var lekk og det rant diesel i bunnen på "nybåten".

Den er ikke dum. For 30 år siden måtte jeg overnatte i ei skøyte der mesteparten av bukersen skvalpet rundt i bunnvannet. Våknet om morran med propper i nesa og dundrende hodepine. Jeg kan ennå kjenne lukta når jeg tenker på det. Som nygift, ble det mye diplomatiske forklaringer og geier for å få ekteskapsskuta inn i smult farvann. Jeg luktet jo dritt og så ut som om jeg hadde vært kraftig på fylla. Hadde ikke smakt en dråpe. Jeg kan imidlertid ikke huske hvorfor jeg overnattet i den dustete båten, mulig at bilen tok kvelden... Dette var imidlertid en digresjon, bli kvitt lukten av diesel inne i båten. Hvis det blir varm sommer, vil stanken bli en utfordring.

Link to post
Share on other sites

Har tidligere brukt Zalo, men da fått problemet med at den skummer såpass at den automatiske lensepumpa tror at det er vann i båten. Dermed blir den stående å gå hele tiden. TIPS ??

 

Til Kapptein: Wunderbaum går vel greit sålenge det er med furunåls duft ?? :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...