qwerty Startet 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2014 Da ble ikke flere båtturer denne helgen! Supert vær og varmt, men volvo'n vil ikke gå slik den skal. Etter den fikk ny stift, kondensator, pluggledninger, plugger (alt fra VP forhandler) og justert tenning, starter den lett, går jevnt. Synest det er bra for en gammel motor. Men når jeg går opp til masjfart, ca 4000 rpm, så kan den gå greit i noen minutter, MEN så mister den turtall, sakte, helt til den stopper. Kan skyte et par ganger før den stopper. Men starter med en gang og virker som ingen ting har skjedd! Oppdager at jeg ikke får fullt turtall som er oppgitt til 5500 rpm, jeg får ca 4500 rpm, så dør den ut nesten med en gang. Sitter med noen spørsmål, men ikke noe svar ennå. Hva i alle dager er årsaken? Sikkert mye som kan gi slike symptomer, men ønsker tips som jeg kan jobbe videre med. Er jo er relativ enkel motor, så det burde gå og få den i orden. Eller skal gammel draco'n få en annen motor, eller en annen eier? Takk for tips og nyt sommerdagene Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Kan høres ut som utslitt bensinpumpe eller feil med forgasser, men eg holder en knapp på pumpa. Sjekk bensintrykket ditt. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Forgasserene ble overhale sist vinter, hos Drøbak Forgasserservice. Har vært inne på tanke om bensintilførsel. Men vil den "skyte" hvis der er problemer med bensinpumpa? Hvordan skal jeg få kontrollert trykket og hva skal det ligge på? Skal man eventuelt bytte ut den mekaniske pumpa med elektrisk bensinpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Jeg tipper flottørventilene setter seg. Hvis du klarer å holde den igang ved å pumpe med gassen så er det de (eller en av de). Ifølge en tråd jeg leste så har de eneste rep-settene som er å få kjøpt til disse forgasserene en flottørventil som er dårligere enn de originale og derfor setter seg fort. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
qwerty Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Klarer ikke å holde motor i gang på 4000 rpm. Men hvis jeg slakker helt opp med en gang jeg hører den får problemer , så går den greit på lavt turtall. Kan da kjøre den opp igjen på maksfart, men får problemer etter kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Hmm, da høres det kanskje mer ut som noe med tilførsel ja. Kan filter være tett? Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
qwerty Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Nytt filter, men kan hende det er "forstoppelse" før drivstoffpumpa. Har funnet et instrument på Biltema, som kan måle bensintrykket fra bensinpumpa. Det står at man kobler slange fra pumpa inn på måleinstrumentet og kjøre på starter. Da mitt problem oppstår ved 4000 rpm og oppover, må jeg vel utføre målingen på en annen måte. Skal jeg sette på et T-stykke mellom pumpa og forgasser, hvor jeg henger på måleinstrumentet og kjører båten opp til 4000 rpm. Hva bør jeg forvente av trykk? Er det forresten logisk at den mekaniske bensinpumpen klarer å levere nok til opp til 4000 rpm og får problemer over 4000 rpm? Eventuelt hvilken pumpe bør jeg eventuelt bytte ut til, elektriske, mekanisk? Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 De går vel ut fra at et evt problem med pumpa vil vises selv kun ved kjøring på starter. Tviler på at du får riktig trykk hvis du samtidig har fullt forbruk. Jeg har mer tro på forstoppelse et eller annet sted. Jeg klarte nettopp selv å lage forstoppelse ved å presse en gammel slange på en litt for stor tapp. Innerslangen krølla seg og gjorde det tett når trykket ble høyt. Min bensinpumpe fyller opp flottørkammeret på ca 10 sek kinning, noe mer om trykk vet jeg ikke. Sikkert lett å søke på. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
qwerty Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Byttet alle slanger og filter før siste sesong. Båten hat virket bra frem til den fikk problemer sist helg. Tror ikke problemet ligger i filter og slanger, men vet aldri... Min usikkerhet er om en bensinpumpe kan oppføre seg slik at den ikke levere tilstrekkelig mengde, slik at motor ikke vil gå med et turtall som krever en større mengde drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Du kan prøve å montere en elektrisk bensinpumpe fra feks Biltema for å verifisere om det er et bensinpumpeproblem eller ikke. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Anders_O Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Hva med vakuum i tanken? Kan det være luftingen på tanken er tett, eller nesten tett? Da vil du få greit med bensin på lavt turtall, men ikke på høyt, ettersom du suger mer bensin ut av tanken enn den klarer å kompensere med luft. Når du slakker av på gassen utlignes vakuumet på tanken, men kommer tilbake når du drar på igjen. Lett å sjekke. Bare løsne lokket på tanken, og se om problemet er det fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Har nå byttet filter og fortsatt samme problem. Ja, har mistanke til bensinpumpa. Får man kjøpt membran til bensinpumpa til AQ140a (b21 motor)? Eventuelt hvor? Det er jo ikke nødvendig å bytte hele pumpa, årsaken til at en bensinpumpe ikke levere tilstrekkelig mengde ligger vel i selve membranen. Så da er det vel ikke nødvendig å bytte hele bensinpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Volvo har for lengst sluttet å selge deler til den bensinpumpen, og har forsåvidt sluttet å selge hele pumpen også, slik at bare membran blir nok vanskelig å finne. Sierra har en pumpe som skal passe på B21, den finner du for eksempel på Amazon, og kan sikkert også bestilles av de fleste båtutstyrsbutikker som skaffer Sierra deler. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Da spørs det om man må bestille en slik erstatnings pumpe. Ser det er en annen drivstofftilkobling på disse, enn hva som er i dag. Det var derfor jeg begynte å tenke på å bytte selve membranen i pumpa. Regner også med at det er best å fortsette med mekanisk bensinpumpe i stede for en elektrisk pumpe. Eller er det noen som har "modifisert" aq140 til el.bensinpjmpe, eventuelt hvilken? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Jeg hadde samme symptomer på den mariniserte B18 motoren i Tora for noen år siden. Det var bensintilføselen som opplagt var problemet, men det ble ikke bedre da jeg byttet til ny bensinpumpe (kjøpt på BT). Men detet ble helt bra etter at jeg demonterte, renset og skiftet pakninger i forgasseren. Jeg tror årsaken må ha vært at ventilen til flottørkammeret ikke virket, slik at motoren startet og gikk bra en stund til kammeret var tomt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
qwerty Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2014 Tja om det er bensintilførsel i mitt tilfelle er uvist. I dag begynte den å gå på tre sylindrer! Oppdager at tennplugg på nest siste sylinder er brent/kokset helt igjen. Må vel av med topp og se hva som har skjedd. Vet ikke om dette har noe direkte. Om dette er årsaken til det jeg opplevde først, eller om det er noe nytt, vet jeg ikke. Må nok opp med båten og begynne å plukke ned motor.. Spørsmålet er om det er noen ferdig overhale topper til AQ140 a å få kjøpt, eller om man skal ta runden på den jeg har. Usikker på kostnadsomgfang, overhale eller bytte. Selve båten er veldig bra, men med en motor som trenger litt pleie. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.