Jump to content

Engbo Midi- Hvordan skal denne egentlig fungere?

Ibiza24

Recommended Posts

Installerte en ny Engbo Midi ankervinsj her i går og får den ikke til å fungere som den skal. Spørsmål, skal man kunne snurrer fritt på kabelaret? Jeg så for meg at dette i hvert fall skulle være låst i en retning slik at tauet ikke skal kunne gå ut før man opererer vinsjen fra kontrollpanelet. Mistenker at det kan være et defekt gir men ettersom den her helt ny (produsert i juni) virker det jo litt rart.

Noen som har erfaring med denne vinsjen som kan fortelle meg om kabelaret skal være låst både med og uten spenning på vinsjen?

Redigert av Ibiza24 (see edit history)

Ja, har lest den bruksanvisningen ganske mange ganger nå. Var en tur nede på båten for å feilsøke og ganske riktig så fungerte vinsjen når jeg koplet fra sensoren som skal detektere metallringen på tauet. Da fikk jeg også testet den og bekreftet at den "går i lås" etter å først ha kjørt inn ankeret. Da har det vært helt riktig hele tiden med tanke på at kabelaret kan være helt frikoplet og snurre fritt begge veier. MEN da jeg koplet inn igjen sensoren for å teste skjedde akkurat det samme som før. Vinsjen vil ikke dra inn tauet.

Tar så ut sensoren og verifierer at den lyser når den kommer i nærheten av metall. Den ser tilsynelatende ut til å fungere bra når man ser utelukkende på dioden men signalet den gir tilbake til styringsboksen ser ikke ut til å være ok. Alternativt må problemet ligge i selve styringsboksen og ikke i sensoren. Men da er det jo rart at alt fungerer når sensoren ikke er tilkoplet.

Det blir nok en telefon til Sleipner i morgen tidlig ja......men veldig bra at selve vinsjen ser ut til å fungere bra.

Har du fått med den nye styrigsboksen til Sleipner? Jeg montert en Engbo i forrige uke, styringsboksen var produsert den dagen og første gang sleipner lagde disse. Den installasjonen var et mareritt. Koplingsskjemaene var feil og ufullstendige. Kommer definitivt ikke til å installere flere slike vinsjer før Sleipner har fått dette opp og gå skikkelig og utarbeiet skikkelig dokumentasjon...

Jepp, jeg fikk boksen på fredag og denne skulle være fra batch nummer 2 som ble klar i slutten av forrige uke. Det var visstnok noe feil på den første batch'en. Etter mye fram og tilbake viser det seg at det også er feil på den jeg fikk og jeg må nå kople bort sensoren (den som registrerer metallringene på tauet) for at den skal dra inn tauet. Med sensoren innkoplet vil den ikke dra inn tauet og jeg hører bare et klikk i ett rele. Håper å få tilsendt en ny boks så raskt det lar seg gjøre. Men vinsjen fungerer jo uten sensoren så sommeren er reddet. Det jeg ikke får til er å kjøre vinsjen på Lav fart, den går alltid med samme hastighet. Vet du hvordan man får den til å gå på Lav hastighet? Jeg prøver å trykke 2 ganger på Opp knappen på kontrollpanelet men det gjør ingen forskjell.

PS! Fikk verifisert tidligere i dag at sensoren fungerer som den skal og at feilen må ligge i den nye rele-boksen.

Redigert av Ibiza24 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...