Jump to content

Kjøre Eberspacher D4 uten tempsensor

Sleipner93

Recommended Posts

Driver å monterer Eberspacher D4 i båten. Har selvfølgelig greid å rote bort tempsensoren.

Jeg har regulator av typen Mini. Spørsmålet er , kan jeg kjøre varmeren uten tempsensor ? I koblingskjemaet for mini regulatoren er ikke tempsensor med i skjemaet, er rimelig forvirra her jeg sitter.

Om jeg kan slippe å bruke tempsensoren er jeg kjempeglad, jeg ønsker å justere effekten på regulatoren selv.

Er det mulig ?

Du nevner tempsensor. Mener du da hele kontrolpanelet ? Vær obs på at inne i selve eber er det også føler som holder kontroll på inn og ut gående vann/varme. Differansen mellom inn og ut gående varme måles også slik at eber stanser tilførsel på brennstofpumpa vist temperaturen blir større enn 10-15 grader. Er jo en hensikt med kontrollpanelet...

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Klar over at det er en hensikt med kontrollpanelet. Jeg har typen kontroll panel med 3 knapper , varme , ventilasjon og av knapp. I tillegg har jeg ett hjul hvor effekten justeres ( antar jeg ).

Jeg kjøpte hele sulamitten brukt og det følgte med en ekstern tempsensor for og måle romtemperatur. Denne har jeg rota bort men om jeg kan unngå å bruke den ønsker jeg det. Ønsker ikke at varmeren skal skru seg av og på.

På koblingskjemaet til regulatoren/kontrollpanelet vises ikke denne sensuren engang , derfor lurer jeg på om det går uten og at brenneren da brenner kontinuerlig og jeg bruker panelet til å justere effekten.

Jeg mangler eksosgjennomføring og stigrør i tank så får ikke prøvd enda , har starter varmeren og da begynte vifta å gå og pumpa tikka ihvertfall så får håpe det går greit.

Hjulet på kontrollpanelet justerer temperaturen og starter opp brenneren ved behov. En av knappene slår på sirkulasjonspumpe (vist du har dette) og strømforsyning. Muligens den sensoren du har forlagt er en ekstra sensor som kan monteres et annet sted i båten. Effekten er i to faser - helt og halvt vist jeg ikke husker feil. Brenneren skal jo slå seg av og på ved behov, noe elektronikken i kontrollpanelet styrer. Dersom brenneren står på hele tiden og tempen (10-15 grader) avvikes kan dette få uante konsekvenser slik dette fikk hos meg med brann i elektronikken inne i eber. Er selv igang med å montere ny eber og kommer til å anvende utstyret som er montert før brannen.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jawik, jeg forstår ikke helt hva du mener, den utgående luften vil vel alltid være mye mer enn 15grader varmere enn inngående luft?? :confused:

Jeg har forsøkt å lese litt på nettet og funnet ut at sensoren jeg har lagt en lur plass er en "remote" sensor for å kunne opprettholde en jevn temperatur.

Jeg forstår ikke hvorfor varmeren absolutt skal måtte slå seg av og på? Kan den ikke brenne kontinuerlig? Jeg har kalesjebåt å jeg ønsker heller at varmeren skal brenne kontinuerlig når jeg bruker den å åpner opp luker visst det blir for varmt. Er dette rett og slett ikke mulig med en Eber?

Beklager at jeg kanskje er litt forvirret nå men ehh... ? :confused:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Uten tempsensor vil ikke varmeren regulere seg selv etter temperaturen om bord.Du må slå den av og på etter behov.Verre kan det ikke være.En eller annen har montert pemsensoren i vår båt over komfyren,og varmen derfra får den til å slå seg av.Kanskje jeg og¨å skal slå den av eller forsøke å flytte den til et annet sted i båten

Eberspächer Airtronic D4 montert i båt har 2 muligheter for å regulere mot temp. føling. Den føler temp. på inngående friskluft ved en sensor montert på styrenhet, eller på en ekstern temp. sensor, montert der temp. ønskes regulert, og koblet mellom grå og brun/hvit ledning i kabelmatte. Temp. sensor er en variabel motstand som øker ved stigende temp., og elektronikk sammenligner denne motstand med motstand innstilt på "rattet" på mini-regulator. Når verdier nærmer seg til å bli like, regulerer elektronikk effekten nedover 4 trinn, for til slutt å stoppe varmeren dersom temp. stiger ytterligere.

Dersom det ikke er signal på grå ledning, benyttes intern temp. føler. Dette fungerer på "omluft", som er mest vanlig i bil, men i båt vil det ofte generere høy luftfuktighet med mye kondens som følge. Ønskes det å benytte mini-regulator som av/på bryter, kobles en motstand med verdi 2,2 k.ohm mellom grå og brun/hvit, og varmeren går på full effekt mens den er påslått. Det anbefales å montere temp. sensor og få "termostatvirkning" på systemet.

Jeg har koblet varmeren slik det er koblingskjema her :

bilde

Vil den da bruke den interne tempsensoren ? Varmeren står montert i ett skap uten å ta friskluft fra rommet som varmes opp , vil den da brenne for full fyr uavhengig av hva jeg regulerer på hjulet ? Eller det er jo en lignende temperatur i skapet her så jeg kan vel justere litt ned ?

Jeg har samme ombord hos meg. Hjulet justerer grensen for når den stenger /Starter, ikke effekten (som bare er av/på, ikke trinnløs),.

Hos meg fikk jeg aldri justert det til ett nivå som fungerte. Var det for varmt og jeg justerte hjulet ned til det stoppet, så startet det aldri igjen uansett hvor kaldt det ble. Justerte jeg da opp på hjulet til den akurat tente, så slukket det aldri igjen, uansett hvor varmt det ble.

Nå er sensoren inni ett skap (ute av veien), hjulet på Max (så den aldri stopper), og så stopper jeg det heller manuelt.

Aner ikke hva som skjer om du kobler sensoren fra.

Prøv...?

Ps : Er ikke du på Sørlandet på ferie nå ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Takk for mange gode råd!

Jeg har ihvertfall kommet ett stykke videre :

bilde

Den roa seg på røyken når all luft i dieselen var borte. Men nå har jeg litt spørsmål.

Jeg har montert varmeren i ett skap her tar den både friskluft og forbrenningsluft. Det at den tar friskluft her er lite ideelt med tanke på at eksosen her varmer opp og friskluften inn blir varm og varmeren stopper.

Jeg fikk heller ikke varmeren til å brenne på stort annet enn full effekt fram til den stoppet. Det nevnes lenger oppe i tråden at det kan settes en motstand imellom for og få brenneren til å brenne kontinuerlig , kan jeg bruke to motstander ? Altså en for full effekt og en for halv og bare bruke vippbryter?

Eller bør jeg kjøpe den digitale regulatoren ? Er denne mye bedre når det gjelder varme/effekt regulering ?

Jeg har en dyse som er kontinuerlig åpen og en lukket, begge 75mm hensikten er at kabinen foran blir fort varm og her vil jeg kunne stenge, men når den brant for fullt ble denne dysa fryktelig varm men jeg antar det er konstruert for dette ? Dysa kosta 2-300kr på båtsjappa så skal ikke være noe billigtype.

Neste spørsmål , varmluftslangen ut fra varmeren går i 90grader bøy og ned langs skrogtrekket , følte slangene ble varme, er det fare for brann eller tåler skrogtrekk høy temperatur ? Nå er det vel ikke mer enn 40-50 grader da jeg klarer å holde på slangen i rett under 10sekunder.

Blir litt mye mas men jeg har null erfaring når det gjelder dieselvarmere utenom danskebysse...

Har du i det hele tatt forsøkt å få tak i sensoren du mangler? Uten den vil jo uansett ikke varmeren fungere slik den er ment å fungere slik I.M.S. forklarte lenger oppe i tråden. Tar du kontakt med ham, kan han kanskje skaffe den eller fortelle deg hvor du får tak i den? Han driver tross alt med slike varmere.

Å bytte regulator til den digitale er selvfølgelig et alternativ. Den har innebygget sensor. Jeg byttet regulatoren med "ratt" på til den digitale selv på min Eber D2. Med den digitale regulatoren kan du velge å bruke den innebyggede sensoren, eller den eksterne. Jeg bruker den innebyggede, men har planer om å koble over til den eksterne for å finne en bedre plassering. Ellers kunne du fått den gamle sensoren min. Kanskje det er noen som har gjort som jeg, men ikke har planer om å bruke den løse sensoren slik at du kunne få overta den?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har bestilt den digitale regulatoren den kosta omtrent like mye som tempsensoren så får jeg prøve hvordan det går.

Mulig jeg kjøper en tempsensor og monterer i forkabinen i tillegg som jeg kan bruke når jeg trenger å kjøre varmeren hele tiden.

Fortsatt kan jeg ikke begripe hvor jeg har lagt tempsensoren min ...

Jaja 3 ganger fungerte den. Stengte av på normal måte igår kveld . Venter til den hadde fått blåst deg kald og stoppet deretter på med hovedstrøm.

Ned i båten idag , monterte den siste varmluftdysa og starte opp. Vifta dura i vei i en stund ingen tikking fra pumpe. Vifta gikk i noen minutt før den stoppet. Prøvd endel ganger men akkuratt det samme.

Fungerte av og til i ventilasjonsmodu men nå får jeg den ikke til å fungere der heller.

Prøvd : tatt ut sikringer

Sjekket ledninger

Målt gjennomgang i glødeplugg

Dette var mildt sagt en dårlig begynnelse med Eberspacher... Noen som har tips ?

Venter digitalmodulator i posten , håper den kommer idag ...

Kan jeg ha en av de gamle styreenhetene med feil i ? Jeg tror brenneren er fra 2004

Men ny "innmat".

bilde

Jeg sjekket glødepluggen igår og det er gjennomgang i den , flammevakten er jeg usikker på hvordan måles ? Men uansett om flammevakten er defekt bør vel dieselpumpa begynne å tikke ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...